Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Skall det vara olja i turbon? 9000T -87

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428

    Skall det vara olja i turbon? 9000T -87

    Plockade bort slangen till insuget på turbon och ser att det ligger olja där? Skall det vara det? Borde väl vara ganska rent? Kan väl vara att det kommer ifrån vevhusventilationen ?
    Saken är den att ibland har jag tyckt att det luktar lite bränt om bilen + att jag tycker att den ryker lite för mycket grått...
    Är lite usel vad det gäller sådant här så lite hjälp är uppskattat :o)

    Skall se ifall man kan ta en bild på den, lite lättare och förstå det hela.

    Mvh Nicke
    OG93 Aero -01

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Skall det vara olja i turbon? 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av Nicke
    Kan väl vara att det kommer ifrån vevhusventilationen ?
    Kan mycket möjligt vara vevhusventilationen, beror helt och hållet på i hur stor utsträckning bilen "luktar brännt och ryker"

    OCH, om röken är grå är det förmodligen inte olja utan vatten......

    I värsta fall, turbohaveri...

    Har du uppfattat bilen som lite orkeslös de tillfällen som den "rökt på" och luktat??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Hur mycket olja är det? Jag hade också lite olja där, men sålänge det är lite skulle det tydligen inte vara något problem.

    Har du ett "livstidsfilter" som man ska olja in förresten?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Är det bara en liten hinna eller dylikt med olja är det ingen fara skulle jag tro. En turbo börjar läcka ganska snart. Men det skall ju inte vara några mängder. Inte ens i närheten av mängder men lite grann är normalt.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Är det bara en liten hinna eller dylikt med olja är det ingen fara skulle jag tro. En turbo börjar läcka ganska snart. Men det skall ju inte vara några mängder. Inte ens i närheten av mängder men lite grann är normalt.
    Har man ett ordentligt ventilerat vevhus och fungerande oljeretur så ska det inte läcka ut någon olja ur turbon såvida man inte har gasspjället före kompressorn då krävs det en koltätning eller eller torrsumpspump som evakuerar turbon för att inte orsaka läckage vid stängt gasspjäll.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Japp, sitter ett öppet filter på bilen. Ibland har det kommit rök ex när man närmar sig en kö och motorbromsar lite och när man nästan står stilla så kan det komma ett rökmoln förbi bilen så att säga. Inte alltid det gjort det, bara ibland....

    Det är ingen direkt hinna utan det ligger lite grand på kanten in i turbon. Har för mig när jag gjorde rent filtret sist så tyckte jag att det var lite kladdig ifrån filtret till turbon. Kände på axeln i turbon igår och den glappa lite upp/ned men inget in/ut vad jag kunde känna iallafall.

    Skall se ifall jag kan ta en bild på turbon imorgon, lite lättare om man ser det "live".

    //Nicke
    OG93 Aero -01

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Ett litet radiellt glapp är godkänt men axiellt skall den inte röra sej något över huvud taget.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Nicke
    Japp, sitter ett öppet filter på bilen. Ibland har det kommit rök ex när man närmar sig en kö och motorbromsar lite och när man nästan står stilla så kan det komma ett rökmoln förbi bilen så att säga. Inte alltid det gjort det, bara ibland....
    Mmmm låter som turbon är på G.....
    Angående oljan kan snurran vara orsaken men annars låter det ganska normalt, på en gammal bil brukar det se ut så.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Så om det kommer vitrök framifrån så kan det vara turbon? För min ryker lite lätt ibland framme vid kylet men det är inte kylet som läcker. Något annat där framme som kan läcka?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Då har man varit ute och lyckats ta en bild....Ser detta riktigt ut??

    http://www.geting.se/images/Turbon.JPG

    //Nicke
    OG93 Aero -01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Ser ut som vevhus-slabb.. Olja som läcker in på kompressorsidan borde snarare ta vägen ut genom utloppet och inte lägga sig mot luftflödet...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Är det normalt med oljan eller skall det inte vara så mycket`?
    OG93 Aero -01

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Jag tyckte inte att det såg ut att vara så mycket så du ska oroa dej.
    Men det finns mer erfarna killar här inne.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Har bilen stått lite så brukar de bli sådär ganska snabbt om de är läckage i turbon.
    Drar bilen någon olja som du märker?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Har inte märkt att den dragit några större mängder olja...men det räcker väl med lite grand för att den skall ryka lite? Idag när jag lämnade av syrran så kände man att det luktade bränd olja om bilen. Har sett att oljekylet börjat läcka lite grand och den skall snart bytas. Men om oljan går in i turbon borde det väl ryka lite och lukta bränt eller är jag ute och cyklar?
    OG93 Aero -01

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Tycker oljemängden i kompressorhuset ser ganska normalt ut, att den ryker och luktar bränt känns dock inte bra och symtomen talar för att snurran läcker olja.
    Dock tror jag inte att den läcker på kompressorsidan då laddluftkylet ganska effektivt fångar upp eventuell olja från kompessorsidan (brukar ligga en skaplig slatt i botten) och det vill mycket till för att den skall nå hela vägen in i förbränningen.
    Däremot skulle det kunna vara på avgassidan den läcker och det behövs inte särskilt mycket olja i ett varmt turbinhus/DP för att det skall ryka o lukta apa.

    Meeen det är gissningar....

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    428
    Det är väl snurran som börjar gå mot sitt slut..... Man får väl prova och byta så kanske bilen rullar några mil till
    OG93 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Turbon tar i värmeplåten, skall det vara så? og900
    Av og900S i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 11:43
  2. Ny 9-3:a som skall vara med och leka??
    Av turbo_larsson i forum Allmänt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 18:33
  3. Skall SAAB-Hybrider få vara med på våra banträffar??
    Av imolaräser i forum Klubbfrågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •