Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Viggen Rescue Kit

  1. #1

    Viggen Rescue Kit

    Hei folkens. norsk kille med viggen som navnet tilsier.. :-)

    JEg har lest litt på forum her ang Viggen Rescue Kit , men jeg klarer liksom ikke og få et skikkelig svar ut av de postene der.. er ny på dette forum så bær med meg plz.. :-)

    MIN FRÅGA :-)

    Er det noen som har noen erfaringer med et slik kit ?? og er det noen som kan si meg hvor dette selges og monteres ?? helst ikke så langt i fra Oslo,, men gjærne i Sverige for ser er det sikkert bvilligere en i Norge..

    min Viggen har ungefær 320 HK så dere som kjenner til viggen og Saab skjønner sikkert at jeg lengter etter litt styrings hjelp når det kommer til akkselerasjon :-) her gjelder det og holde BEGGE hender på rattet når man trykker gassen i bånn .. hehe

    håper på noen svar her da...
    Half a devil is more then half a man
    SAAB Viggen 00mod
    ca 320 HK (motor mod av Herr. Utengen)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Har du kollat på Speedparts sida? De har väl i alla fall en del av delarna... Kolla även på Elkparts, som också har en del av prylarna.

    De viktigaste komponenterna är "steering rack brace" (styrväxelklämma på svenska), polyurethanbussningar i främre länkarmarna samt staget som stabiliserar framvagnen. Det sistnämnda finns i lite olika varianter, beroende på vad man prioriterar av krocksäkerhet och väghållning...

    Konidämpare och bra fjädrar (typ H&R, Eibach el. liknande) är också ett "måste".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    En välkänd mekaniker som monterat flera "Viggen Rescue kit" sade att "det kostar oftast mer än det smakar".

    Listpriset för Viggen rescue kit var från Speedparts 9200 SEK. De tog bort kitet från hemsidan pga. låg efterfrågan. Man får väl ändå säga att 9200 är rätt mycket pengar för en styrväxelklämma, bussningar och ett stag till subframe. Det finns flera företag som erbjuder t.ex. styrväxelklämma, men till bättre pris.

    Slutligen håller jag med KKs avslutande ord om avstämt chassi:
    jag bytte från original Aero-dämpare/fjädrar till Hirsch chassisats till og9-3. Jag kan skriva flera rader om förbättringen men sammanfattat "det kostade, men smakar desto mer".
    Detta går att överföra även på Viggen.

  4. #4
    Er det ingen som har dette på en VIGGEN ?? som kan si om det er bra eller dårlig ? eller har noen andre tips om hvordan jeg kan gjøre denne bilen mer behagelig og kjøre..
    jeg har 320 HK og det er ikke helt lett og holde rattet rett når gassen er i gulvet... :-) mye "viggelin"
    Half a devil is more then half a man
    SAAB Viggen 00mod
    ca 320 HK (motor mod av Herr. Utengen)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Citat Ursprungligen postat av MrViggen.nor
    Er det ingen som har dette på en VIGGEN ?? som kan si om det er bra eller dårlig ? eller har noen andre tips om hvordan jeg kan gjøre denne bilen mer behagelig og kjøre..
    jeg har 320 HK og det er ikke helt lett og holde rattet rett når gassen er i gulvet... :-) mye "viggelin"
    Köp powerflexbussningar till hela framvagnen.

    Sedan gör du helt enkelt egna stöttor till styrväxeln på båda sidorna.

    Undertill på ramen kan man ju också bygga ett eget alternativ.

    Dock är ju förutsättningen att man har tillgång till bra verktyg mm.
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av MrViggen.nor
    Er det ingen som har dette på en VIGGEN ?? som kan si om det er bra eller dårlig ? eller har noen andre tips om hvordan jeg kan gjøre denne bilen mer behagelig og kjøre..
    jeg har 320 HK og det er ikke helt lett og holde rattet rett når gassen er i gulvet... :-) mye "viggelin"
    Anders har jo gitt deg et godt tips da!

    6 punkt subframestag! Det skal gjøre underverker på ng900/og9-3!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av saabcab33

    6 punkt subframestag! Det skal gjøre underverker på ng900/og9-3!
    Det råder lite delade meningar om staget egentligen har någon markant positiv jätteffekt. Jag har ett stag monterat i fyra ändpunkter, men anser att om man vill uppnå klart förbättrad väghållning så är det original fjädrar och dämpare man skall byta i första hand framför ett stag till subframe. Det bör inte vara någon större skillnad på ett stag med 4 eller 6 punkter.

    Jag tycker Eibach-fjädrar/Sachs-dämpare (av hårdare karaktär än original, för det sitter Sachs original på Aero, troligen även på Viggen) är ett bra val. Det finns andra bra lösningar också. Jag valde Hirsch framför Sellholm, delvis pga. kostnaden. Sellholm har t.ex. justerbara coiloverben med "smalfjäder+dubbelfjäder" byggda på Bilstein dämpare, om man vill gå ett steg längre. Det finns andra märken också.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Citat Ursprungligen postat av saabcab33

    6 punkt subframestag! Det skal gjøre underverker på ng900/og9-3!
    Det råder lite delade meningar om staget egentligen har någon markant positiv jätteffekt. Jag har ett stag monterat i fyra ändpunkter, men anser att om man vill uppnå klart förbättrad väghållning så är det original fjädrar och dämpare man skall byta i första hand framför ett stag till subframe. Det bör inte vara någon större skillnad på ett stag med 4 eller 6 punkter.

    Jag tycker Eibach-fjädrar/Sachs-dämpare (av hårdare karaktär än original, för det sitter Sachs original på Aero, troligen även på Viggen) är ett bra val. Det finns andra bra lösningar också. Jag valde Hirsch framför Sellholm, delvis pga. kostnaden. Sellholm har t.ex. justerbara coiloverben med "smalfjäder+dubbelfjäder" byggda på Bilstein dämpare, om man vill gå ett steg längre. Det finns andra märken också.
    Jag bygge ett eget stag till min framvagn och tyckte inte att det blev nån direkt skilland överhuvudtaget.

    Iofs hade då PF bussningar i hela framvagnen och nya dämpare och fjädar runt om, koni ställbart.
    Hinner inte med allt.....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av fredde1

    Jag bygge ett eget stag till min framvagn och tyckte inte att det blev nån direkt skilland överhuvudtaget.

    Iofs hade då PF bussningar i hela framvagnen och nya dämpare och fjädar runt om, koni ställbart.
    Precis, jag tror att förbättringen till största delen är uppnådd i och med bättre chassi. Största skillnaden har jag märkt med nytt bättre chassi, och inte med stag till subframe.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Som jag skrev i den förra tråden om 6pkt subframe stag:
    Jag hade nya pf-bussningar, nya H&R progressiva fjädrar och justerbara Koni innan jag monterade staget.
    Det drog i ratten som bara FY med 430hk/500Nm.
    Efter montering full gas med en hand på ratten= No problem!


    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

Liknande ämnen

  1. Rescue SAAB
    Av panzersaab i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 07:59
  2. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 12:19
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 12:46
  4. Funderingar kring Viggen rescue kit(VRK)
    Av Magnus Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •