Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur tar man snabbast bort handsfree?

  1. #1

    Hur tar man snabbast bort handsfree?

    Min nyinköpta Saab 9-5 har en handsfree monterad som jag inte vill ha kvar.

    För att snabbt få bort den, kan jag helt enkelt klippa kablarna där de kommer ut genom intrumentpanelen (vid dummy-knappen under ESP-urkopplingsknappen) och sen ta bort telefonhållaren?

    Eller måste jag koppla ur resterande delar av handsfree:n också?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Det beror nog lite på hur det är kopplat till stereon. Antar att du kan klippa kablarna, men det är inte särskilt mkt jobb att ta bort rubbet.

    Vad är det till för telefon? Jag kanske kan köpa rubbet av dig (och montera bort det också om du bor i närheten)?
    Marcus.

  3. #3
    Det är till Nokia, de äldre modellerna typ 6150, de som har ett uttag för antenn på baksidan. Detta är lite spekulation dock då jag inte haft möjlighet att testa om en sådan passar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Okej, då är jag inte så intresserad, men jag tror nog att du kan kränga den för några hundralappar, och det kan det ju vara värt att plocka bort det utan att klippa kabel väl?

    Handsfreen består av en centralbox dit alla kablar går, och sedan hållare, mikrofon och strömkablar. I vissa fall även högtalare (om det inte är kopplat till stereon).

    Jag vet inte riktigt hur det sitter på 9-5, men misstänker att man kan lyfta ut handskfacket och hitta boxen därinne. Det går också lite kabel till stereon för att dels få ut ljudet (om du inte har separat högtalare) och dels styra mute-funktionen.

    Det är bara att följa kablarna så hittar du nog allt. Lycka till!
    Marcus.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Citat Ursprungligen postat av Macke K
    Det beror nog lite på hur det är kopplat till stereon. Antar att du kan klippa kablarna, men det är inte särskilt mkt jobb att ta bort rubbet.

    Vad är det till för telefon? Jag kanske kan köpa rubbet av dig (och montera bort det också om du bor i närheten)?
    Har samma set till min, och försöker luska ut hur man kan byta den mot en som passar lite mondre Nokia telefoner.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Enligt personalen på BRL så måste man byta rubbet, alltså även boxen. Tycker inte det är värt dom pengarna för att ha en handsfree, därför så åker den ut.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Macke K

    Det är bara att följa kablarna så hittar du nog allt. Lycka till!
    Tack för tipset! Ger mig på det när det är varmt nog utomhus...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Det är inte helt ovanligt att boxen och adapterkablaget sitter bakom stereon/ACC panelen.

    Stereon tar man enkelt ut med vanliga "gafflar" (Finns i de flesta stereobutiker, tror att biltema, mekonomen osv har också). ACC enheten kan kan plocka ut med en plan skruvmejsel om man är lite försiktig (med stereon sittandes kvar).

    Om bilen haft HF förberedelse från fabrik så är det bara att koppla isär adapterkabeln mellan boxen och bilens kablage, annars får man koppla isär "på eget bevåg".

    Monteringen i en HF förberedd 9-5:a gjorde jag, när jag hade butik, på runt 30min inkl. "städning" och test.. Så demonteringen borde kunna gå på 10-15
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    3
    Har själv en gammal ericsson enhet i min 9-5:a och den sitter bakom acc konsolen. Tyckte dock det var för krångligt att ta bort den så jag klippte sladden, virade vulktejp runt änden och monterade bort hållaren.
    -------------------
    Saab 9-5 2,0t Kombi -00
    VW 1303s -74

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av EmilW
    Har själv en gammal ericsson enhet i min 9-5:a och den sitter bakom acc konsolen. Tyckte dock det var för krångligt att ta bort den så jag klippte sladden, virade vulktejp runt änden och monterade bort hållaren.
    Jag klippte kablarna och nu står det konstant "TELEPHONE" på SID:en och verken radio eller CD går att lyssna på. Så nu måste resten ut också...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Macke K
    Det beror nog lite på hur det är kopplat till stereon. Antar att du kan klippa kablarna, men det är inte särskilt mkt jobb att ta bort rubbet.

    Vad är det till för telefon? Jag kanske kan köpa rubbet av dig (och montera bort det också om du bor i närheten)?
    Har samma set till min, och försöker luska ut hur man kan byta den mot en som passar lite mondre Nokia telefoner.
    http://l8shop.net/Products/CARK_91_Simp ... apter.aspx

    Funkar fint!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    206
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Macke K
    Det beror nog lite på hur det är kopplat till stereon. Antar att du kan klippa kablarna, men det är inte särskilt mkt jobb att ta bort rubbet.

    Vad är det till för telefon? Jag kanske kan köpa rubbet av dig (och montera bort det också om du bor i närheten)?
    Har samma set till min, och försöker luska ut hur man kan byta den mot en som passar lite mondre Nokia telefoner.

    STOPP STOPP!Ni behöver absolut inte byta hela enheten... Jag har nyss fått min gamla headset anordning som var för typ 6210 och den äldre generationens nokia att fungera med min NYA 6280
    Allt utom laddningen fungerar. Det kostade mig totalt ca 800spänn

    Vill ni veta mer!?!?


  13. #13
    nejo
    Guest
    i min bil satt osså en handsfree me hållare osv (som är tillsamma tele som du har).

    Det låg vid passagerarens vänstra fot typ, så åt vänster från ACC:n o lite neråt.

    Där fanns box me kablar, jag koppla bara ur boxen o tog bort en kabel, lät resten ligga (tar inte upp nån nödvändig plats)


    //nejo

  14. #14
    om du klipper kablarna så kan du har otur att det står telephone i sidden.
    det fick jag på en kunds bil på jobbet häromdagen.
    då får du inte radion att fungera.
    MVH
    Thomas

  15. #15
    Hittade lådan. Den låg löst till vänster om bilstereon och jag kom åt den genom at ta bort SID-lådan och mecka runt lite. Drog ut alla sladdar och vips så startade stereon igen.

    Så nu har jag en Nokia handsfreelåda till salu. Dock utan tillhörande lurhållare. HSU-2 eller något i den stilen tror jag att den heter...

Liknande ämnen

  1. Pilla bort handsfree enhet
    Av d_st02 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 03:39
  2. Ta bort gammal handsfree?!
    Av danielsundin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 10:20
  3. Ta bort tele-handsfree pryl
    Av diktatorn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 01:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •