Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Någon som kan rekommendera 6*9:or och 6*5:or?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22

    Någon som kan rekommendera 6*9:or och 6*5:or?

    Jag har en 9-3 185 hk -00, ska byta 6*9:orna bak och ha i ett par 6*5 tummare i framdörrarna snarast. Det ska drivas med steg så småningom. Finns det någon vänlig själ som vill rekommendera högtalara som passar rakt i i dörr respektive hatthylla.
    Vill också gärna ha tag i grabben som byggt ljud i sin 9-3 Aero på sidan perfoatris.com/bilstereo.

    Är brutalt tacksam för svar då ljudet i mitt AS1 inte imponerar på mig som haft ett 900 watts system med 13 högtalare i förra bilen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157

    Re: Någon som kan rekommendera 6*9:or och 6*5:or?

    Citat Ursprungligen postat av JontaK
    Jag har en 9-3 185 hk -00, ska byta 6*9:orna bak och ha i ett par 6*5 tummare i framdörrarna snarast. Det ska drivas med steg så småningom. Finns det någon vänlig själ som vill rekommendera högtalara som passar rakt i i dörr respektive hatthylla.
    Vill också gärna ha tag i grabben som byggt ljud i sin 9-3 Aero på sidan perfoatris.com/bilstereo.

    Är brutalt tacksam för svar då ljudet i mitt AS1 inte imponerar på mig som haft ett 900 watts system med 13 högtalare i förra bilen
    Jag är här.

    13 högtalare? Huh, det måste låtit hemskt.....
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    I vilken prisklass ska högtalarna ligga i?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    gurenius: jo hemskt... va ett litet försök, i en Nissan 200sx s13, massa tunn plåt, ingen isolering o massa högtalare... lät rätt gräsligt men va en kul grej mest...
    nu ska jag fixa SAABen, lite mer försiktigt, tänker 6 högtarare plus låda bak... ville ha tag i dig för jag e sugen på bafflarna i stål på din hemsida, va det "one off" eller kan man köpa ett par likadana av dig eller nån trevlig människa i din närhet?

    bennet: prisklass spelar ingen större roll, jag e öppen för alla förslag som bara passar rakt i dom (mig veterligen) trånga hålen (ursäkta uttrycket) vid hatthyllan...
    men jag ska nog försöka hålla mig i nånslags mellanklass vad det gäller kostnaden, har en fruga som kostar mycket samt trim som kommer kosta ännu mer...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av JontaK
    gurenius: jo hemskt... va ett litet försök, i en Nissan 200sx s13, massa tunn plåt, ingen isolering o massa högtalare... lät rätt gräsligt men va en kul grej mest...
    nu ska jag fixa SAABen, lite mer försiktigt, tänker 6 högtarare plus låda bak... ville ha tag i dig för jag e sugen på bafflarna i stål på din hemsida, va det "one off" eller kan man köpa ett par likadana av dig eller nån trevlig människa i din närhet?
    Nej, fler kan jag inte fixa tyvärr. Den kontakten är bruten.... :-( Men det duger fint med lite MDF med fuktskydd också.

    Ska du ha baslåda bak så duger original 6x9orna fint (eller där kanske inte är några i AS1?). Lägg de pengarna på framsystemet istället, det blir du mycket gladare för. I dörrarna passar det mesta med lämplig baffel (den i plast måste du ju ändå byta). Det är djupt bak till rutan så du behöver inte vara orolig. Svårare är att hitta något som passar i panelen och inte bara är en diskant.

    // Mikael

    PS: Lite bilder från mitt nya bygge: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=869991
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Jag kör med Phoenix Gold Octane Zr 6,5” i dörrarna & N-core Trius som sitter i instrumentbrädan. Jag tycker att det spelar på riktig bra. Finns hos www.n-core.se

    Men bäst är om du kan fara runt på lite olika ställen och lyssna dig fram till det du tycker låter bra och köpa det.

    gurenius har du kvar hållarna som du hade till Trius högtalarna?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    gurenius: Har inte rivit nåt i bilen än då den e helt nyinköpt, men hur gjorde du när du fick bafflarna gjorda, hade dom original baffeln som grundmall när dom konstruerades?

    Jag lurar lite på startpaketet på N-core's hemsida:
    Slutsteg: Octane R5.0:4
    Framhögtalare: R5.0 Comp
    Bas: R10
    4 kanaligt steg, 10 tums bas o 6.5 tummare, kostar 4200 spänn, ska inte tävla med ljudet, e mer ute efter bra cruising ljud, känns som det kitet e bra för mig, vad tros?

    Vet ni om Ncore Trius:arna passar rakt i panelen, vill inte modda o hålla på för mycket.[/quote]

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av JontaK
    Vet ni om Ncore Trius:arna passar rakt i panelen, vill inte modda o hålla på för mycket.
    dom passar rakt i panelen, men du måste nog fixa en hållare åt dom.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    dom passar rakt i panelen, men du måste nog fixa en hållare åt dom.
    Får man ordna till det, har du nån bild på hållare, o förslag till byggmaterial?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Jag gjorde mina i plast blev inte så snygga men högtalarna sitter då där. gurenius hade några i stål som du kan se här på hans sida: http://www.perfoatris.com/bilstereo/midrange.html

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av JontaK
    gurenius: Har inte rivit nåt i bilen än då den e helt nyinköpt, men hur gjorde du när du fick bafflarna gjorda, hade dom original baffeln som grundmall när dom konstruerades?

    Jag lurar lite på startpaketet på N-core's hemsida:
    Slutsteg: Octane R5.0:4
    Framhögtalare: R5.0 Comp
    Bas: R10
    4 kanaligt steg, 10 tums bas o 6.5 tummare, kostar 4200 spänn, ska inte tävla med ljudet, e mer ute efter bra cruising ljud, känns som det kitet e bra för mig, vad tros?

    Vet ni om Ncore Trius:arna passar rakt i panelen, vill inte modda o hålla på för mycket.
    Japp, sitter en baffel i plast som jag skruvade loss först. Denna kopierades sedan ur ett stycke stål.

    Det paketet funkar väldigt bra och är billigt prissatt. Har lyssnat en hel del på det. Du ska gå upp till 6.5-tummare, men behåll 10:an. Den räcker.

    Risken finns alltid att ljudet blir lite vasst med diskanten i panelen och midbasen så långt ifrån. Kan avhjälpas något med fasvändning och vinkel men det blir aldrig så bra som med högtalare på panelen.

    Lägg några ark bitumen i varje dörr och bygg ett par bafflar i MDF så spelar det på riktigt bra.

    Bennets kombination är inte heller dum alls.

    Ska du ha Triusar också så tänk till vilka delningsfilter du ska använda.

    Bennet: "Podsen" har jag kvar.

    // Mikael
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Japp, sitter en baffel i plast som jag skruvade loss först. Denna kopierades sedan ur ett stycke stål.

    Det paketet funkar väldigt bra och är billigt prissatt. Har lyssnat en hel del på det. Du ska gå upp till 6.5-tummare, men behåll 10:an. Den räcker.

    Risken finns alltid att ljudet blir lite vasst med diskanten i panelen och midbasen så långt ifrån. Kan avhjälpas något med fasvändning och vinkel men det blir aldrig så bra som med högtalare på panelen.

    Lägg några ark bitumen i varje dörr och bygg ett par bafflar i MDF så spelar det på riktigt bra.

    Bennets kombination är inte heller dum alls.

    Ska du ha Triusar också så tänk till vilka delningsfilter du ska använda.

    Bennet: "Podsen" har jag kvar.

    // Mikael
    Tackar för riktigt upplysande o bra svar, från båda er som svarat. Ovärdelig info!
    Byggt ljud har jag gjort förr. Byggt välljudande har jag aldrig gjort. Men nu är det nog dags.
    Är ju ute efter en anläggning med rent, klart ljud, inget som man blåser ur rutorna med.

    Härligt att du har lyssnat på det kittet gurenius. Känns stabilt att nån som bygger seriöst ljud har rekommenderat det, jag tyckte själv det kändes som ett prisvärt kit med det mesta jag behöver i högtalarväg. Ska anamma din byggprincip vad det gäller dörrarna, känns rätt enkelt o seriöst. Ska förhoppningsvis kunna få riktiga stålbafflar frästa också.

    Det ska inhandlas och monteras, 3,5:orna får vänta lite. Återkommer med en beskrivning (med massa byggbilder förhoppningsvis) på hur jag gjorde o hur det låter!

    Tackar o bockar återigen för suberba snabba svar!
    Mvh John

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157
    Trevligt att höra, hoppas du blir nöjd också.

    Monteringen gör största delen av ljudet så lägg lite tid på den. Sen behöver alla högtalare spelas in innan de låter som de ska. Räkna med att de ändrar karaktär betydligt efter några veckor. De låter rätt kallt och hårt i början.

    Ett alternativ för mindre fasfel är att montera diskanten precis bredvid midbasen, nere i dörren. Det ger ett mjukare behagligare ljud men sämre scenhöjd. Du kan spela högre utan att det låter vasst. Men om det blir så snyggt är en annan sak.

    3.5or kan du skaffa när intresset för välljud har ökat ytterliggare en bit...

    // Mikael
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av gurenius
    Trevligt att höra, hoppas du blir nöjd också.

    Monteringen gör största delen av ljudet så lägg lite tid på den. Sen behöver alla högtalare spelas in innan de låter som de ska. Räkna med att de ändrar karaktär betydligt efter några veckor. De låter rätt kallt och hårt i början.

    Ett alternativ för mindre fasfel är att montera diskanten precis bredvid midbasen, nere i dörren. Det ger ett mjukare behagligare ljud men sämre scenhöjd. Du kan spela högre utan att det låter vasst. Men om det blir så snyggt är en annan sak.

    3.5or kan du skaffa när intresset för välljud har ökat ytterliggare en bit...

    // Mikael
    Det är alltid grymt kul o ha bra ljud i bilen, men monteringen är ju en stor del av tjusningen. Särskilt när man byggt ljud slarvigt förr.
    Ska inte isolea hela bilen som du gjort, men kommer no stärka dörrarna enligt ditt exempel. Verkar väldigt vettigt.

    Vad det gäller diskanten o 3.5:orna så får det vänta lite, frågan e ju om man bör driva dessa högtalare med steg, lär ju inte låta så upphetsande med originalanläggningen antar jag, annars går det nog att få i ett par diskanter i dörren hyfsat snyggt. Men det e nog lite overkill för min del.
    Har absolut inga extrema krav vad det gäller ljudet. Ska testa N-core kittet, fixa dörrarna, bygga en låda (sluten blir den med allra största säkerhet).
    Sen spela in allting, tror jag kan nöja mig med det, möjligt att ett par andra 3.5:or behövs senare.
    Sen funderar jag på original 6*9:orna, dom "slår igenom" om man höjer lite, frågan e om man kör det ljudet jag planerar o ha sen så e jag rädd att deras missljud kommer tränga igenom o förstöra det övriga ljudet, Koppla ur dom eller är det inget problem?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av JontaK
    Sen funderar jag på original 6*9:orna, dom "slår igenom" om man höjer lite, frågan e om man kör det ljudet jag planerar o ha sen så e jag rädd att deras missljud kommer tränga igenom o förstöra det övriga ljudet, Koppla ur dom eller är det inget problem?
    Jag har kvar original 6x9oran bak och hör nästan inget av dom, men skulle du tycka att dom låter skit så är det ju bara att koppla ur dom.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av JontaK
    Sen funderar jag på original 6*9:orna, dom "slår igenom" om man höjer lite, frågan e om man kör det ljudet jag planerar o ha sen så e jag rädd att deras missljud kommer tränga igenom o förstöra det övriga ljudet, Koppla ur dom eller är det inget problem?
    Dörrarna räcker gott. Du ska dämpa så mycket så att en knackning i plåten (från utsidan) med knogarna låter stumt och inte ihåligt.

    6x9orna ska du inte spela så högt med nytt framsystem och baslåda, enbart som utfyllnad. Men vill du ändå kunna kräma på med dem så skaffa ett HP-filter (högpass) till dem.

    Finns tex nån variant hos MDS (Bassblockers) eller så kan man löda själv. Här tex http://www.backesljudbygg.se/diverse/passfilter.htm

    En HP-delning vid 80hz ungefär tar bort den djupaste basen så du kan spela högre med "renare" ljud.

    // Mikael
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

Liknande ämnen

  1. Kan någon rekommendera en Verkstad i Uppsala?
    Av JSN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 09:36
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 18:33
  3. Rekommendera dumpventil?
    Av Butterfly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 14:05
  4. rekommendera bra sörvis ställe
    Av saab9000cc i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •