Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Nyckel accepteras ej OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    206

    Nyckel accepteras ej OG9-5

    Hejsan!
    Som rubriken lyder, Nyckeln accepteras ej.....
    Det meddelandet visas i färddatorn (SID) efter att jag haft batteriet urkopplat ett par dagar och även haft färddatorn (SID) borttagen då jag bytt färg i displayen...

    Någon som vet nåt om detta?
    Troligen har data/styrboxen väl tappat minnet...?

    Tacksam för hjälp!

    //Hjerpe

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    132
    menar du signalen ifrån dosan eller själva nyckeln till bilen?
    9000 Aero -97

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Ganska säkert att du måste få hjälp från verkstad. Kodningen ska programmeras och det är fler än du som fått trassel. Det är därför Saab sänkt priset på SID-byte. Faktiskt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    206
    Men vaddå, vad hänger ihop med att SAAB sänkt priset på SID byte?
    Måste den bytas eller skall typ "styrboxen" programeras?

    Tack!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Om enda problemet är att nyckeln ej accepteras så behöver inte SIDen bytas. Har du provat båda nycklarna? Om båda ej fungerar är det nog bara en visit till verkstan som gäller.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    206
    Yes det är enda problemet, tror jag
    Men igår fick jag faktiskt igång bilen efter mycet om och men, testade typ 20 ggr å sen funkade det kanske var 10:e gång, så jag borde iaf kunna ta mig till en verkstad. Men du menar/tror/vet att det inte är nåt stort problem..?

    hade bra!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Om nyckel ej accepteras skall bilen gå att starta iallafall.

    Nyckel i tändlås, vrid om tändning, tryck på låsuppknapp.
    Då skall bilen fatta att det är rätt nyckel och bilen skall starta.
    Tror att det står så i instruktionsboken.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    206
    Aha!
    Då vet jag varför den startar ibland... TACK SÅ MYCKET!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941
    "Lite" OT, men jag fick en inre bild om hur du sitter där på förarplatsen och vrider på nyckeln och trycker vilt på allt som går att trycka på ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Kan det inte vara antennenheten till immobilisern som är lite dålig?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Inträffar det med båda nycklarna så kan man ju misstänka det, men inte speciellt vanligt fel.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    "Nyckel ej accepterad" - 9-5 2003

    1. Får stundvis meddelande i SID-displayen att min nyckel ej accepteras.
    Vad brukar felet vara när detta händer?

    2. Nyckeln har fastnat ett antal gånger i tändningslåset. Går det att åtgärda utan att köpa nya nycklar eller tändningslås. Nytt tändningslås är svindyrt. Ny nycklar ligger väl runt 1000:-/st
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
    Frontrör 3" 200 cell racekat
    Avgas halvsats 2,5", Sportluftfilter
    Spridare - 630cc, Programvara - 300Hk 450Nm - E85

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14

    Re: "Nyckel ej accepterad" - 9-5 2003

    en vild chansning, batteriet i nyckeln? Fast då bör väl SIDen varna om det? Eller?
    Saab 9-3 SS 2.0t Vector Active 2009
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector 2003

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: "Nyckel ej accepterad" - 9-5 2003

    Jag har bytt batteriet i nyckeln så det borde vara något annat.
    Något mer tips?
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
    Frontrör 3" 200 cell racekat
    Avgas halvsats 2,5", Sportluftfilter
    Spridare - 630cc, Programvara - 300Hk 450Nm - E85

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Re: "Nyckel ej accepterad" - 9-5 2003

    Det låter som något problem med antennen runt tändningslåset som tar emot nyckelns mobiliseringskod eller transpondern i själva bilnyckeln. Nästa gång du får felmeddelandet, prova att vrida tändningen till ON, tryck in valfri knapp på fjärrkontrollen och prova sedan starta, om bilen då startar har du ett fel på någon av ovannämnda delar.
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Nyckel accepteras ej OG9-5

    Nyckel accepteras ej.
    Har efter många timmars sökande, på internet, efter liknande problem utan att hitta något bra svar så prövar jag lyckan själv.

    Jag har en SAAB 9-5 LINEARSPORT 2,3t 2003 som för tillfället är obrukbar. En morgon när jag skulle iväg med bilen så fungerade inte fjärrlåset. Den har strulat från och till innan men alltid funkat efter x antal tryckningar på knappen men inte denna morgon. Öppnade dörren manuellt och stoppar in nyckeln i tändningen och får meddelandet, nyckel accepteras ej. Börjas genast googla och kontrollera olika lösningar då många verkar ha haft liknande problem. Tändningen går igång bra och tändningslåset hoppar upp varje gång. Att trycka på knapparna på nyckeln med tändningen på ger ingen reaktion alls. Alla säkringar är kontrollerade och batteriet i nyckeln bytt. Har även laddat bilbatteriet och mätt det med bra mätvärden. Jag får inte igång bilen helt enkelt.

    Har även fått hjälp att läsa felkoder som är dessa:

    B1782 -immobiliser aktiverad
    -programmering saknas/ej utförd

    B1510 -kraftjord saknas

    B2385 -transponder saknas

    000000 - okänd felkod

    Min fråga är då, har nyckeln gått sönder eller är det något i bilen och kan man få igång bilen på ngt sätt så man kan ta den till verkstad? Har tyvärr bara en nyckel. Tacksam för svar.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om batteriet varit bortkopplat behöver man trycka 5 ggr för att synka om resp nyckel, så om inte batteriet har stabil koppling kan det ge spännande fenomen. Annars är antennenheten vid tändlåset ett hett tips, det verkar vara den mest felbenägna komponenten i systemet - men kanske inte i ditt fall, felkoden på kraftjord skulle jag koncentrera mig på, den säger att stift 70 i TWICE inte är kopplad till jord på jordpunkt G14 via crimp J94 (25mm från jordpunkten) som ska sitta på stolsbalken under vänster stol.

    Transponder och fjärr är två helt skilda system i nyckeln (saknar kontakt med varandra), så jag skulle inte misstänka nyckeln i detta fall.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om batteriet varit bortkopplat behöver man trycka 5 ggr för att synka om resp nyckel
    Ja, men om fjällfunktionen tappar synk så får man väl inte felmeddelandet "nyckel ej accepterad"? Det felmeddelanden uppstår väl när transponderfunktionen strular (d.v.s. transponder i nyckel eller systemet för avläsning av transponder, d.v.s. TWICE+kablage).

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    så om inte batteriet har stabil koppling kan det ge spännande fenomen. Annars är antennenheten vid tändlåset ett hett tips, det verkar vara den mest felbenägna komponenten i systemet - men kanske inte i ditt fall, felkoden på kraftjord skulle jag koncentrera mig på, den säger att stift 70 i TWICE inte är kopplad till jord på jordpunkt G14 via crimp J94 (25mm från jordpunkten) som ska sitta på stolsbalken under vänster stol.
    Transponder och fjärr är två helt skilda system i nyckeln (saknar kontakt med varandra), så jag skulle inte misstänka nyckeln i detta fall.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om batteriet varit bortkopplat behöver man trycka 5 ggr för att synka om resp nyckel, så om inte batteriet har stabil koppling kan det ge spännande fenomen. Annars är antennenheten vid tändlåset ett hett tips, det verkar vara den mest felbenägna komponenten i systemet - men kanske inte i ditt fall, felkoden på kraftjord skulle jag koncentrera mig på, den säger att stift 70 i TWICE inte är kopplad till jord på jordpunkt G14 via crimp J94 (25mm från jordpunkten) som ska sitta på stolsbalken under vänster stol.

    Transponder och fjärr är två helt skilda system i nyckeln (saknar kontakt med varandra), så jag skulle inte misstänka nyckeln i detta fall.
    Antennenheten runt tändlåset har jag bytt med en kompis utan resultat. Jag får skruva lös stolen och kolla kablar runt twicen och jorden. Återkommer och tack för snabbt svar.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Fortsättning.... Jag har nu tagit ut twicen och kontrollerat den och stift 70 och inga synliga fel. Inga ärgningar eller fukt. Har även hittat jordpunkten som satt precis framför twicen och ser inget fel där heller. JordKabeln går in i kabelhärvan och ser ut som in under armstödet. Någon som kan guida mig vidare i felsökandet? Vart tar kabeln vägen och finns det fler "svaga punkter" för jord till twice?

Liknande ämnen

  1. Hur mycket glapp kan accepteras i turbon?
    Av Charlie33 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 22:54
  2. [LÖST] Nyckeln accepteras inte längre NG9-3
    Av wikander i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •