Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Mysko missljud som kommer och går (og9-3 185hk)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613

    Mysko missljud som kommer och går (og9-3 185hk)

    Hej

    Har efter kamkedjebyte (garanti) då och då hört ett mysko svårplacerat missljud från motorn som kommer och går. Framförallt vid marsch på lägre varv (kring 1800??) och när det börjar bli lite motstånd.

    Jag vet inte om det när någonslags resonansljud jag inte tänkt på tidigare men plötsligt hörs ett ganska dovt brölande "möööööööööööö" som jag inte direkt förknippar med att motorn skulle kvävas.

    Är det bara så att jag har börjat köra för snålt, på för låga varv, eller är det möjligen något knas?


    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Trasig avlastningsventil.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Trasig avlastningsventil.
    Tack för snabbt svar


    Hur felsöker jag det enklast och smidigast?
    Alternativt vad kan den kosta att byta på verkstad? Jag tittade på speedparts och hittade en reservdel med nummer "0 280 142 110" (speedpartsnummer 10.1895) för strax under 300. Är det rätt del till rätt bil? og 9-3 185hk -02.

    Om jag ändå ska byta. Vinner jag något på att sätta dit (speedpartsnummer D1622) för 895pix. Bilen ej trimmad. Kommer nog ej trimmas.


    Kan detta förresten vara följdfel av något annat?


    mvh

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Nephilim
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Trasig avlastningsventil.
    Tack för snabbt svar


    Hur felsöker jag det enklast och smidigast?
    Alternativt vad kan den kosta att byta på verkstad? Jag tittade på speedparts och hittade en reservdel med nummer "0 280 142 110" (speedpartsnummer 10.1895) för strax under 300. Är det rätt del till rätt bil? og 9-3 185hk -02.

    Om jag ändå ska byta. Vinner jag något på att sätta dit (speedpartsnummer D1622) för 895pix. Bilen ej trimmad. Kommer nog ej trimmas.


    Kan detta förresten vara följdfel av något annat?


    mvh
    Om Du inte har någon bekant som kör SAAB TuRbo och låna den för att felsöka så kan Du prova att köpa en ny på T ex Speedparts eller SAAB för 300 kr.

    Orginal avlastningsventil räcker till runt 1,4 - 1,5 bar i laddtryck.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Fått någon ordning på bilen?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Fått någon ordning på bilen?
    Nej, dessvärre inte.
    Det hann komma ut en liten bebis i mellantiden..

    Men tack för att du frågar.


    Ska ta ut bilen och varmköra den och se om jag får fram ljudet igen.
    Det knasiga är ju att det måste vara svag belastning/drivning för att ljudet ska uppkomma så det går ju inte - i min mening - helt lätt att felsöka.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Nephilim
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Fått någon ordning på bilen?
    Nej, dessvärre inte.
    Det hann komma ut en liten bebis i mellantiden..

    Men tack för att du frågar.


    Ska ta ut bilen och varmköra den och se om jag får fram ljudet igen.
    Det knasiga är ju att det måste vara svag belastning/drivning för att ljudet ska uppkomma så det går ju inte - i min mening - helt lätt att felsöka.
    Grattis då

    När min AV var trasig visade det sig endast att det lät ungför som Du beskriver fast enbart vid nolltryck.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    låter som det kan vara förknippat med mitt fel kanske...

    Grattis till knodden till att börja med!!!

    Vid 1800-2000 varv vid lite gas eller motorbroms på 1:an-3:an så låter det som något dovt smatter... nästan som reläsmatter men så snabbt att det mer burrar.... och det uppkommer väldigt konsekvent, vid samma varv och belastning... inte annars alls...

    låter från passagerarsidan, men ingen har riktigt lyckat lokalisera ljudet... och eftersom det inte låter vid neutralläge är det lite svårt att felsöka stillastående.... trodde först att det rörde sig om en DI som höll på att ge upp, men icke...
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  9. #9
    Nu väcker jag den här tråden till liv igen och hoppas att nån kan komma med input. Jag har exakt (tror jag) samma ljud i min bil. Driver mig lite smått till vansinne och jag har trots en del meckande och lyssnande inte lyckats att lokalisera källan.

    Har någon av en som hade problem med det här lyckas lösa problemet?


    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Jag var in på verkstaden med bilen, försökte beskriva problemet, en mek provkörde - fick inte fram ljudet. Jag provkörde med mek, han hörde inte ljudet utan tyckte snarare att nja, "driftljud".

    Ljudet tycker jag finns kvar men jag har kanske vant mig vid att det ska vara så. Men det ska det väl egentligen inte?

    Borde väl kanske göra ett nytt ryck med problemet och lite andra irriterande saker - men tidsprio ändras liksom med tillkomsten av avkomma.

    Vad gäller trasig DI så är det uteslutet eftersom DI:n brann förra året - men ljudet består.


    mvh

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Nephilim
    Jag var in på verkstaden med bilen, försökte beskriva problemet, en mek provkörde - fick inte fram ljudet. Jag provkörde med mek, han hörde inte ljudet utan tyckte snarare att nja, "driftljud".

    Ljudet tycker jag finns kvar men jag har kanske vant mig vid att det ska vara så. Men det ska det väl egentligen inte?

    Borde väl kanske göra ett nytt ryck med problemet och lite andra irriterande saker - men tidsprio ändras liksom med tillkomsten av avkomma.

    Vad gäller trasig DI så är det uteslutet eftersom DI:n brann förra året - men ljudet består.


    mvh
    Bytte du avlastningsventil ? Även folk med centralmonterad tumme kan byta den Ta lös den och blås i alla hål, går det att blåsa igenom så är den trasig.

Liknande ämnen

  1. laddtrycksprob. 9-5 2,3t 185hk med bsr steg 2 samt missljud.
    Av nosslar1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 04:40
  2. missljud som kommer och går
    Av vertigo05 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 22:58
  3. Mysko bil??
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 00:31
  4. Missljud i min 9-3 -01- 2,0 185hk.
    Av Peter 9-3 -01- 2,0T 185hk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •