Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Laddtryck spårlöst försvunnet....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439

    Laddtryck spårlöst försvunnet....

    Jaha då ska jag försöka göra en lång historia kort då....

    För det första är bilen det handlar om en 9000 CC 2.0T 88:a utan kat.... I höstas så fick jag höra att min bil skulle ladda mer original än vad den för tillfället gjorde så då tänkte jag att det måste jag ju ordna till... Sagt och gjort så åkte till en kompis som har garage och hissade upp bilen för att justera wastegatearmen för att få rätt tryck... problemet var det att jag fick inte loss armen så jag kunde justera, jag kom inte åt låssprinten som höll fast.. Så då tänkte jag att jag bänder lite försiktigt så sprinten går sönder för det går ju att fixa en ny så jag tog lämpligt verktyg och bände lite försiktigt... KNAK sa det och jag tänkte shit vad har hänt nu, kollade upp och såg att den biten man fäster wastegatearmen på hade gått av från turbon så nu hade jag ju inget laddtryck överhuvudtaget.... Så jag fixade en som kunde svetsa fast den där igen och hoppades på det bästa(Att allting skulle bli som det va innan jag börja) Men så blev det inte... Fortfarande inget laddtryck.... Så jag letade efter en annan turbo i skapligt skick för jag såg att den jag hade på bilen va lite glapp här och där... Så jag köpte en TE05-12B turbo nästan ny som jag satte dit, samtidigt satte jag på JT 3" från turbon, bränslechip och moddad APC. När det va klart starta jag bilen och tänkte nu blir det åka av Men det glädjen varade inte så länge... Fortfarande inget laddtryck Så nu står jag här med svansen mellan benen... Bilen har nu stått avställd sen oktober ungefär och jag tänkte försöka fixa den när det blir lite varmare då jag inte alltid har tillgång till garage.... Så några som har förslag på vad de kan va? Läckage på trycksystemet har jag hört många sagt, men hur gör man för att provtrycka? VAD ni än kan tänkas komma på så säg till! Alla tänkbara förslag tas emot med glädje.

    Tack för mig så länge....
    [Turbolover]

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Ja det där är väll samma motor som i min på ett ungefär og900 T16 88'a iaf så låter det som att din APC inte funkar som den skall, jag förmodar den laddar GLT iaf.. 0.45 bar alltså eller laddar den ingenting alls.. ?

    Laddar den inget alls så är det juh wastegaten som står öppen, och laddar den 0.45 så är det APC / MV som inte lirar... kolla upp APC säkring .. kolla att alla slangar är anslutna te MV osv.. så skall du se att du kommer få ladd...
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Ja det där är väll samma motor som i min på ett ungefär og900 T16 88'a iaf så låter det som att din APC inte funkar som den skall, jag förmodar den laddar GLT iaf.. 0.45 bar alltså eller laddar den ingenting alls.. ?

    Laddar den inget alls så är det juh wastegaten som står öppen, och laddar den 0.45 så är det APC / MV som inte lirar... kolla upp APC säkring .. kolla att alla slangar är anslutna te MV osv.. så skall du se att du kommer få ladd...
    Nej den laddar inte ens GLT... Den laddar 0,00000000 När man står på tomgång så är det som de ska med att den visar under 0 o så sen när man gasar går den upp till 0 men inte mer.... Det va likadant med original APC och den moddade.... Okey det finns säkring till de där grejerna? Jo jag har kollat slangarna men jag får väl be min Saab vän som kan lite mer kolla så allt är reko... Nån med mer förslag så skriv av er bara
    [Turbolover]

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Har du NOLL laddtryck oavsätt.. gasläge ?, då är det fel på din wastegate.. att den står i öppet läge så att turbon inte bygger tryck.. alla avgaser går helt sonika ut i avgasröret...

    Så du skall i FÖRSTA hand kolla att du får GrundTryck, 0.45Bar, sedan om du inte får mer.. kolla APC / MV.

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Har du NOLL laddtryck oavsätt.. gasläge ?, då är det fel på din wastegate.. att den står i öppet läge så att turbon inte bygger tryck.. alla avgaser går helt sonika ut i avgasröret...

    Så du skall i FÖRSTA hand kolla att du får GrundTryck, 0.45Bar, sedan om du inte får mer.. kolla APC / MV.

    /Mattias
    Japp det är 0 hela tiden när jag gasar... Men på tomgång så går den ner precis som den ska göra men det kanske den gör även om wasten är fel intsälld? Men jag tycker det är konstigt för han som jag köpte turbon av hade haft den på sin bil och inte ändrat nått... Fatta jag de som i alla fall... Men hur ska man göra om wasten står öppen hela tiden då? (rookie varning )
    [Turbolover]

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Nja det första du skall göra är väll att se om den är påhakad som den skall vara.. på turbon..!
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    ...och sitter stången på kontrollera att den går att röra så den inte kärvat fast i öppet läge.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Nja det första du skall göra är väll att se om den är påhakad som den skall vara.. på turbon..!
    Ja det gör den... Och jag har kollat om det gick att röra på den och det gjorde det... Turbon är ju nästan ny så den lär inte ha kärvat fast.. Mer förslag?
    [Turbolover]

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Vad använder du för laddtrycksmätare? Om det är den inbyggda ograderade så kanske den har hoppat loss och mäter atmosfärstryck?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Vad använder du för laddtrycksmätare? Om det är den inbyggda ograderade så kanske den har hoppat loss och mäter atmosfärstryck?
    Jag har ju den vanliga sen har jag eb graderad mätare också och de rör sig precis lika så.... Och förövrigt så märks det att bilen inte laddar för det låter inte om turbon och den är JÄVLIGT slö....
    [Turbolover]

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Det är inte sa att stangen gar att röra väldigt lätt -> trasig fjäder i trycklockan? Det ska vara rätt bra spänning i den.

    Läckage kan du kolla med startgas.
    Svart 900 T16 91

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Det är inte sa att stangen gar att röra väldigt lätt -> trasig fjäder i trycklockan? Det ska vara rätt bra spänning i den.

    Läckage kan du kolla med startgas.
    Nej det är bra spänning i fjädern... Okey.. Mer förslag så ös på bara
    [Turbolover]

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Om du lossar slangen till wg-klockan och provar att köra FÖRSIKTIGT (eftersom laddtrycket kan skena = obra). Får du nått laddtryck då?

    Kolla JonTe's inlägg i denna tråden för att se hur du provtrycker systemet.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Om du lossar slangen till wg-klockan och provar att köra FÖRSIKTIGT (eftersom laddtrycket kan skena = obra). Får du nått laddtryck då?

    Kolla JonTe's inlägg i denna tråden för att se hur du provtrycker systemet.
    Jag har för mig att jag gjorde de också innan jag stalde av bilen i höstas utan resultat.... Okey ska kolla där
    [Turbolover]

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Någon som har några fler förslag på vad de kan va?? Vart sitter säkringen till APC förresten? Bland alla andra säkringar eller?
    [Turbolover]

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Vart sitter säkringen till APC förresten? Bland alla andra säkringar eller?
    Ja, fast om endast den är trasig så ska ju bilen ladda till ca halva gula.

    Har du provat tipset ovan och sett om du kan få något laddtryck överhuvudtaget?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Vart sitter säkringen till APC förresten? Bland alla andra säkringar eller?
    Ja, fast om endast den är trasig så ska ju bilen ladda till ca halva gula.

    Har du provat tipset ovan och sett om du kan få något laddtryck överhuvudtaget?

    /Henrik
    Okey.... Du menar det där med att lossa slangen från wg-klockan? Har för mig jag gjort de utan att det vart nån skillnad....
    [Turbolover]

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Mer förslag?? Om alla slår ihop sina kloka huvuden så måste man ju hitta en lösning eller?
    [Turbolover]

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Jag antar att det sitter en annan WG-klocka på turbon, och inte den som satt på den första turbon?
    Annars tycker jag du ska testa att byta WG-klocka, samt titta över WG-armen så den inte har lossnat från axeln och WG är öppen, fast armen står i stängt läge...

    Turbon är inte skuren förresten?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  20. #20
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Vart sitter säkringen till APC förresten? Bland alla andra säkringar eller?
    Ja, fast om endast den är trasig så ska ju bilen ladda till ca halva gula.

    Har du provat tipset ovan och sett om du kan få något laddtryck överhuvudtaget?

    /Henrik
    Okey.... Du menar det där med att lossa slangen från wg-klockan? Har för mig jag gjort de utan att det vart nån skillnad....
    Jag tycker det låter som turbon är slut. Om den inte laddar alls.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Kylarvätska försvinner "spårlöst" NG9-3 B207
    Av Rodder76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 16:06
  2. Försvunnet bränsletryck?
    Av NoeffectZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 17:00
  3. Försvunnet paket!
    Av David V i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •