Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: tappar oljetrycket!...

  1. #1

    tappar oljetrycket!...

    tjenare alla glada.

    nu e det så att jag har ett litet (eller stort) problem med min saab og93.
    när jag har kört ett tag på motorväg och senare stannar så börjar oljetryckslampan blinka frenetiskt. samma när jag kört lite "hårdare" ett tag.
    vad kan det vara för fel?
    tappar jag verkligen oljetrycket tror ni eller är det givare eller nån kabel som e paj eller glapp i?.


    MVH//Jocke
    Saab 9-5 2,3T -04
    saab 93og 2,0t -99

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    963
    vad har du för motorolja, filter,
    på min og 900 satte ja på ett pipercross oljefilter för 130 kr för dom skulle va så himla bra, å det kanske dom är också, men då tappade ja oljetryck, bytte tillbaka till org då blev det bra igen

  3. #3
    Kolla först om du har tillräckligt med olja i bilen..
    annars är det nog oljetrycksgivaren, som sitter bakom starmotorn.. på baksidan av motorn.. kolla om den är fuktig eller läcker då är det bara byta direkt, blir det inte bra får du mäta upp oljetrycket.. men det blir nog bra efter givar bytet

  4. #4
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    261
    Medlem#
    5341
    Kan ju också vara "oilsludge" i silen innan oljepumpen...
    Då får man ta bort oljetråget och göra rent..
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    406

    felkonstruerad

    Gjorde precis vid en med samma tendens fast den hade ett konstigt ljud även vid kallkörning. Det var som tidigare teori koxad olja samt igensatt vevhusvent. Kan tilläggas att saab ville byta motor då de inte ville ta på sig att undersöka felet.Hm, Hm,Hmmmm.
    Men de kunde erkänna att motorn var felkonstruerad från början..

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    4156
    Gör du som Saab_Turbo föreslår. Kolla oljan först och byt sedan givare. Är billig i inköp, men lite pillig att byta.

    För övrigt borde väl en 9-3,a med 200hk vara en Trionic 5?

    De kan ju såklart också ha oilsludge-problem, men riktigt lika vanligt är det ju inte.

    Du har inga missljud från motorn eller nått när lampan börjar lysa?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144
    Skulle ju kunna göra så att kolla nivån. Om bra kolla upp trycket! Om allt är i sin ordning byt givare o kör! Men för o vara extra försiktig kör inte med bilen innan du vet felet! O lita inte på att Check Oil ska blinka till för den funka inte på min bil, den lös inte när oljan nästan var nere på min strecket. Utan kolla alltid oljan regelbundet vid 100mil ung.

  8. #8
    jag har kollat nivån och den e ok.
    jag tycker inte att det borde vara givaren för att det e ju bara när jag kört motorväg och lite "hårt" ...
    men jag ska ta och byta olja och filter och givare för säkerhets skull...
    e det nån som vet vad en sån kostar?
    jag har satt på ett "open air" kit på den kan det vara det som gör det?.


    MVH//Jocke
    Saab 9-5 2,3T -04
    saab 93og 2,0t -99

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Jocke86
    jag har kollat nivån och den e ok.
    jag tycker inte att det borde vara givaren för att det e ju bara när jag kört motorväg och lite "hårt" ...
    men jag ska ta och byta olja och filter och givare för säkerhets skull...
    e det nån som vet vad en sån kostar?
    jag har satt på ett "open air" kit på den kan det vara det som gör det?.


    MVH//Jocke
    Oljetrycksgivare kostar 54:- på meknonmen. Tror priset på Saab är nått liknande.

    ett felaktigt luftfilter ska inte göra att motorn får dåligt oljetryck...

    Men var försiktig med bilen tills dess att du har hittat felet om det inte skulle vara givaren. Att oljetryckslampan far och blinkar är ju inte så nyttigt och det nu verkligen skulle vara så att oljetrycket är dåligt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144
    Kolla upp trycket med!! Onödigt o kasta ut pengar på allt annat om det inte blir någon skillnad! Lämna in på Saab eller om du har nån polare som kan fixa det.. Om du inte skruvar själv då

  11. #11
    hur kollar man trycket då?
    Saab 9-5 2,3T -04
    saab 93og 2,0t -99

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6148
    har ni kommit på vad felet är här ännu?
    För jag har samma problem med min ng900 att så fort den blir varm så börjar det blinka(oljetryckslampan altså) när motor kommer ner på låga varv.

Liknande ämnen

  1. Tappar oljetrycket på tomgång SAAB 9-5
    Av jankass i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •