Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tror jag har fått vatten blåsor i lacken??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145

    Tror jag har fått vatten blåsor i lacken??

    Börjar bli som små blåsor i lacken.. Någon som har ett eller flera tips på hur man kan sänka dom? Eller är det bara omlackering som kan göra att dessa försvinner! Dom kommer ju när det är väldigt blött o fuktigt ute. Saab 9000!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Bilen har varit recondad 2002... Men även omlackad nån gång med mellan 2003-2005 vet inte när har jag konstaterat.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Tror jag har fått vatten blåsor i lacken??

    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Börjar bli som små blåsor i lacken.. Någon som har ett eller flera tips på hur man kan sänka dom? Eller är det bara omlackering som kan göra att dessa försvinner! Dom kommer ju när det är väldigt blött o fuktigt ute. Saab 9000!
    Tyvärr så är det bara omlack som gäller för att komma runt problemet. Spackel, sprutspackel och olika fillers har den trista egenskapen att dom är som "svampar" innan topplacken kommit på. Fuskas det med avluftning samt att bilen rullas ut ur boxen och tom. får stå utomhus mellan lagren så blir resulatet ofta sådär. Problemet blir ännu mera kännbart när plast läggs direkt på ren plåt. Närmast plåten skall det alltid ligga en rostskyddsgrund, galv eller dyligt. Om du har kontakter hos nån lackerare fråga om du får ställa in bilen i boxen och dra på värmen. Då går oftast blåsorna tillbaka men har det vär börjat finns det ingen återvändo
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Ok! Får ta o lacka om te våren.. Ä ju inte hela värden det. En av bästa polarn ä ju lackerare Tänkte jämt höra.. Blir ju bara lackering av det värsta, syns ju knappt o hoppas dom försvinner när solen kommer. Tack så mycke för svaret hotrodder!


    Ha det

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    181

    Re: Tror jag har fått vatten blåsor i lacken??

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Börjar bli som små blåsor i lacken.. Någon som har ett eller flera tips på hur man kan sänka dom? Eller är det bara omlackering som kan göra att dessa försvinner! Dom kommer ju när det är väldigt blött o fuktigt ute. Saab 9000!
    Tyvärr så är det bara omlack som gäller för att komma runt problemet. Spackel, sprutspackel och olika fillers har den trista egenskapen att dom är som "svampar" innan topplacken kommit på. Fuskas det med avluftning samt att bilen rullas ut ur boxen och tom. får stå utomhus mellan lagren så blir resulatet ofta sådär. Problemet blir ännu mera kännbart när plast läggs direkt på ren plåt. Närmast plåten skall det alltid ligga en rostskyddsgrund, galv eller dyligt. Om du har kontakter hos nån lackerare fråga om du får ställa in bilen i boxen och dra på värmen. Då går oftast blåsorna tillbaka men har det vär börjat finns det ingen återvändo

    Kollar du fästförmåga o tillverkarna av spacel så rekomenderar dom att spackel helst ska ligga direkt mot plåten, sen lägger man en tät 2k-grund över de,

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    man lägger inte rostskydd innan spackel...
    Gone country....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Björn Elander


    Kollar du fästförmåga o tillverkarna av spacel så rekomenderar dom att spackel helst ska ligga direkt mot plåten, sen lägger man en tät 2k-grund över de,
    Men jösses.. jag har sysslat med bilackering i massor med år.. Vart har du läst detta och det finns ingen grund som är tät. Inte ens en topplack är helt tät mot fukt och det är just därför man skall vaxa bilen och lägga en lackförsegling.

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    man lägger inte rostskydd innan spackel...
    Ehh jorå så ere nog .. vart har du lärt dej saker och ting?

    Så här jobbar iaf. proffsen när det gäller entuiastbilar:

    Lägga plastspackel direkt på plåten är överhuvud taget det sämsta man kan göra. Spackel är som en svamp och suuuuger i sej allt vad fukt heter. Även om du sedan förseglar ytan med grund och topplack så ger ett simpelt litet stenskott direktkontakt med plåten där plasten ligger. När det gäller seriös plåt/ytbehandling så finns det inga genvägar. Hur du gör på en gammal upprostad Volvo 740 skiter jag i men när det gäller seriösa entuiastbilar gäller..

    1, Plåtrent
    2, Rikta och gör ytan så rak som möjligt (spackeltjocklek skall sedan vara max 3-4mm)
    3, Lägg ett tunt lager med sk. washprimer eller en zinkgrund (här har du rostskyddet) Zinkgrunden är i viss mån självläkande och "offrar" sej i förhållande oxidationen = rost
    4, Epoxiegrund.
    5, Låt bilen stå minst ett par dygn så 100% avluftning sker (kör bilen helst i ugn)
    5, Lägg spackel PP50 alt PP100, grovrikta med långbänk 40-120 papper nu ser man oxå lätt vart man behöver finrikta plåten. Där genomslipning sker = plåtrent lägger man ny washprimer.
    6, Finspackla ytan med med PP finspackel för att lägga igen grövre sliprepor
    7, Klossa ytan med 340-400 torrslip. Där genomslipning sker = ny washprimer.
    8, Lägg slipgrund i flera tunna lager framförallt där du har bearbetade ytor.
    9, Klossa med 400-600 torrslip samt matta ner övriga ytor som skall lackas med ocillerande maskin och 3M "ruggduk"
    10, Blås ren bilen utanför lackboxen och var noga framförallt i kaross skarvar och vid lister
    11, Tvätta med prepsol avsluta med "tag-rag" (klisterduk)
    12, Grunda och lägg topplack

    Många använder thinner för att tvätta med fel fel fel.. Det blir fettrester på ytan och i värsta fall kan icke avdunstat thinner vandra genom ytorna och bilda fläckar. Ett simpelt tuschstreck på ren plåt kan oxå innebära trista överaskningar i slutskedet och då gäller bara: ner till plåten och börja om.

    En regel: Följ produktens tork och härdningstider.. kan visserligen forceras med tex. snabb-thinner/härdare och Ir-värme (läs på burken) men med sämre resultat och risk för senare lacksläpp som följd.

    Våtslipar gör man i princip aldrig idag, det är ett jäkla kladdande och stor risk att vattenrester finns kvar i fickor runt rutor, lister etc. Likaså sprutplast är förlegat, visst den "bär upp" bra och ger en kalasyta men varifrån tror du alla småbubblor på gamla "seriösa" lackeringar kommer från.. sprutplasten är värsta sortens fukt/rostkatalysator. Vattenbaserade produkter är inte lika bra som thinnerbaserade, ju fler varningstrianglar och elaka gubbar du hittar på burken desto bättre.

    och... jorå! det finns genvägar till allt men hur hållbart resulatet blir är en annan historia.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Ehh jorå så ere nog .. vart har du lärt dej saker och ting?
    Ja han är ju "bara" lackerare så han vet nog inte vad han pratar om

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Ehh jorå så ere nog .. vart har du lärt dej saker och ting?
    Ja han är ju "bara" lackerare så han vet nog inte vad han pratar om
    Ja vi får väl tjafsa om saken dårå!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    181
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Björn Elander


    Kollar du fästförmåga o tillverkarna av spacel så rekomenderar dom att spackel helst ska ligga direkt mot plåten, sen lägger man en tät 2k-grund över de,
    Men jösses.. jag har sysslat med bilackering i massor med år.. Vart har du läst detta och det finns ingen grund som är tät. Inte ens en topplack är helt tät mot fukt och det är just därför man skall vaxa bilen och lägga en lackförsegling.
    Ja du ja får nig säga att ja faller in i den kategorin oxå, kollega...

    Men ja får väl ringa ner till Glasurit o påpeka att dom har helt fel va de gäller ytriktning där spackel ingår.

    Tack för informationen.

    Mvh Björn (som nu ska byta jobb pga okunskap)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    510
    Jobbar också med Glasurit och jag skulle inte få för mig att lägga rostskydd innan jag spacklar.

    Däremot rostskyddas det på barplåt om det ska på grund där.

    Men jag har ju bara jobbat som billackerare i 10 år utan en enda reklamation, så jag kan ju också ha fel...

    /5451 Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    510
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder

    1, Plåtrent
    2, Rikta och gör ytan så rak som möjligt (spackeltjocklek skall sedan vara max 3-4mm)
    3, Lägg ett tunt lager med sk. washprimer eller en zinkgrund (här har du rostskyddet) Zinkgrunden är i viss mån självläkande och "offrar" sej i förhållande oxidationen = rost
    4, Epoxiegrund.
    5, Låt bilen stå minst ett par dygn så 100% avluftning sker (kör bilen helst i ugn)
    5, Lägg spackel PP50 alt PP100, grovrikta med långbänk 40-120 papper nu ser man oxå lätt vart man behöver finrikta plåten. Där genomslipning sker = plåtrent lägger man ny washprimer.
    6, Finspackla ytan med med PP finspackel för att lägga igen grövre sliprepor
    7, Klossa ytan med 340-400 torrslip. Där genomslipning sker = ny washprimer.
    8, Lägg slipgrund i flera tunna lager framförallt där du har bearbetade ytor.
    9, Klossa med 400-600 torrslip samt matta ner övriga ytor som skall lackas med ocillerande maskin och 3M "ruggduk"
    10, Blås ren bilen utanför lackboxen och var noga framförallt i kaross skarvar och vid lister
    11, Tvätta med prepsol avsluta med "tag-rag" (klisterduk)
    12, Grunda och lägg topplack
    Jodå.. Med den listan hade du inte blivit långvarig hos ett billackeringsföretag.... Inte hos oss i alla fall.

    Där hade en riktig billackerare gjort 10 jobb medan du fortfarande stod med ditt första.

    Entusiastbilar okej, men där är kunden kanske också beredd på att slänga upp 35 papp och vänta på bilen i ett halvår. (helt i onödan)
    Men där jag jobbar spelar det ingen roll om det är en entusiastbil eller vardagsbil.
    Vi gör samma kvalitetsjobb på alla ändå. Och det är inte efter att ha följt din lista...

    (Plus, om man max ska lägga 3-4 mm spackel, varför krävs det då en grovriktning med 40 papper? Då räcker det ju med en spackling så är det klart sen... En riktig billackerare slipar aldrig med grövre papper än 120. 40 pappret använder plåtslagare som inte vet bättre.) Men alla jobbar vi olika...

    /5451 Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    181
    jadu släggan, de e inte mycket du missar, skulle en av plåtslagarna som vi får jobben ifrån slipa med 40 papper så skulle inte ja kunna ansvara för följderna, o om han sen skulle använda pp100 så skulle ja nog bli vansinig..

    Ne grabbar, många kan ha en åsikt om de mesta, men vissa saker bör man hålla sig ifrån o snacka om.


    Ja behåller nog mitt jobb endå,

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    203
    Detta är, i mitt tycke, en riktigt intressant diskussion.
    Släggan, hur går ni tillväga på ditt jobb, när en bil skall lackas?
    Och, vad är det för fel på PP100?

    /Tomas

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Björn Elander


    Kollar du fästförmåga o tillverkarna av spacel så rekomenderar dom att spackel helst ska ligga direkt mot plåten, sen lägger man en tät 2k-grund över de,
    Men jösses.. jag har sysslat med bilackering i massor med år.. Vart har du läst detta och det finns ingen grund som är tät. Inte ens en topplack är helt tät mot fukt och det är just därför man skall vaxa bilen och lägga en lackförsegling.

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    man lägger inte rostskydd innan spackel...
    Ehh jorå så ere nog .. vart har du lärt dej saker och ting?

    Så här jobbar iaf. proffsen när det gäller entuiastbilar:
    Jag vet inte men jag jobbar med det dagligen i mitt jobb som BILLACKERARE. Visst ska du ha bilen ståendes utomhus i en månad kan man såklart lägga rostskydd innan men vad skulle det va för mening med det.

    Lite fukt är inte farligt, vi kör med vattengrund på jobb, å vi har då inte fått tillbaka nån bil pga fuktskador sen vi målat.
    Gone country....

Liknande ämnen

  1. DI-bränd, fått ny eller fått köpa ?
    Av sundevil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 19:52
  2. Fått färg på lacken - Hur göra?
    Av Cagner i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 17:39
  3. Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:07
  4. Har fått lite problem med lacken!
    Av Tommy Henriksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 13:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •