Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: laddar den som den ska?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338

    laddar den som den ska?

    Jag har en ny t25 turbo och maptuns steg 1 som ska ge 245hk och 420nm, Jag åkte i kompisens 200hk standard och tyckte den gick bättre än min 245hk va kan vara fel då? den laddar på bra på 1a 2an men sen 3an och uppåt så avtar det väldigt mycket. jag har bytt topplockspackning, kamkejda insugspackning, borttagning av värmeplattor, grenrörspackning, nyrengjorda oljerör och vattenrör, bytt ut mapsensor och lambdasond.

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    tändstifft är wg oxå ny ?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    ja wgn är med ny den följde med turbon.. men tändstiften har ajg bytt en gång men sen vart dom så sotiga så då sandpapperera jag dom för att få bort sotet.
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    byt igen till att börja med vad har du för glt ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    oki! jag köper nya ochj testar. jag vet inte va det är.. har ingen laddtrycksmätare.. hur mycket ska det vara på? Men maptun har ju stallt in allt osv dom borde ju kunna :d
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    men om du känner att effekten avtar kan det ju vara intercoolern som inte pallar mer
    Segfirre Productions

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    alltså om man kör på 2an från 1500v och till 5500 så e det ju jämt bra tryck över hela registret. men det är när man kör på typ 4an 5an som den känns klen . 3an går bra om man kommer upp lite i varv.
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    ehmm för mig låter det som det e naturligt

    4an 5an e ju trögare växlar... högre utväxling
    och klart bilen drar mer när det kommer till högre varv
    Segfirre Productions

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    ooki ska de vara så? kan det inte vara förlågt glt? men när man kör ett tag så tycker jag att den inte drar lika bra som när den har precis kommit upp i arbetstemperatur och man kan gasa lite.. ibland så ser det ut som att turbon glöder osv.. det e då som den känns klenare. va kan vara fel= eller ska den vara så?

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    alltså om du köpt steget hos maptun tycker jag du skall höra av dig till dem om du inte är nöjd

    jag har fått bra bemötande av dem och jag tror nog de ser till kundens bästa och försöker hjälpa dig
    Segfirre Productions

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    men att den blir segare vid varmare turbo e det normlat??
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    jag är ingen expert så jag överlåter det till någon annan

    vet bara att om insugsluften blir för varm så blir trycket sämre
    Segfirre Productions

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    ooki ska till maptun imorrn och dom ska byta bussningar så då kan jag höra med dom va dom tror det är..

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    Det är som att den tappar tryck när turbon e varm för när den e på arbetstemperatur från kall så går den kanon bra:s

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av mort
    jag är ingen expert så jag överlåter det till någon annan

    vet bara att om insugsluften blir för varm så blir trycket sämre
    Nä...Men densiteten blir lägre
    Ett järnspett har många finesser...

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av mort
    men om du känner att effekten avtar kan det ju vara intercoolern som inte pallar mer
    Mycke snack... en 9000-IC pallar med ett steg 1 och lååångt däröver.

    En separat graderad laddtrycksmätare är bra att ha.... bland annat ur felsökningssynpunkt. Då kan man lättare kontrollera grundladdtryck. En T25 orkar inte blåsa hur mycket som helst, det kvittar vilken firma man har program ifrån. Skillnaden mellan en original 200 hk och ett steg 1 är inte jättestor oavsett hur många pållar någon uppger i reklamen. Hur är det med slangar och luftläckage?

    ... och se till att byta till nya stift, till att börja med.Och sen graderad tryckmätare.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    jag ska byta stifft och så får jag på ett sportluftfilter Openair kit från maptun. Dom monterar in det i innerskärmen om jag minns rätt plockar bort orginalluft burken och sätt i ett öppetfilter. Tror ni det hjälper? ja du min ekonmi e förtillfället väldigt dålig, så en laddtrycksmätare får det bli framöver. Men tror ni att det kan vara stopp i avgasröret eller nått liknande. jag kan beskriva mer utförligt hur bilen beter sig om det hjälper.

    När jag startar bilen på morronen och kör vanligt lugnt och ser att motor temperaturen börjar kravla sig upp till normal då efter ett tag när den har varit på normal så börjar jag trycka på då går han som ett skott. verkligen känner hur den matar på hela registret. men sen efter ett tag om man gasar mycket och så så känns det som om det avtar. sen om man ställer sig still på en parkering och öppnar huven så ser man att turbon glöder typ. det är när den e så varm som den avtar i trycket.

    Hoppas ni förstår bättre nu om ni inte redan gjorde de hur jag menade.

    Jag har kollat alla slangar och bytt dom som va spruckna sen böt dom en slang från turbon till wgn som läckte så dom kolla alla slangar när dom montera på ny turbo och ny wg.

    MVH Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_b
    jag ska byta stifft och så får jag på ett sportluftfilter Openair kit från maptun. Dom monterar in det i innerskärmen om jag minns rätt plockar bort orginalluft burken och sätt i ett öppetfilter. Tror ni det hjälper?
    Ja. Om det gamla filtret är igensatt och skitigt.

    Men tror ni att det kan vara stopp i avgasröret eller nått liknande.
    Kan hända. Särskilt bakre dämparen. Är ganska lätt att plocka av och titta i då det är av typen "blås-rakt-genom".

    sen om man ställer sig still på en parkering och öppnar huven så ser man att turbon glöder typ. det är när den e så varm som den avtar i trycket.
    Helt normalt, även på en original 200 hk-bil.

    ooki ska till maptun imorrn och dom ska byta bussningar så då kan jag höra med dom va dom tror det är..
    Då kan man förvänta sig att de löser problemet till dig (om utifall något hårdvarufel föreligger).

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    det är ett orginal papp-filter som jag har i köpte nytt när jag böt turbo för det gamla sportfiltret va så gamalt. så det e nytt iaf.

    Men va mena du med "blås-rakt-genom". ?

    med tryckluft eller vad?
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Hej, det låter som en dum idé att "sandpappra" stiften. I med nya bara, dom är ändå så billiga.

    Om bilen tappar orken på högre varv så skulle jag kolla att inte sista dämparen på avgassystemet är igensatt, men även testa med en annan dumpventil, DI-kasett och magnetventil. Man vet ju aldrig menar jag

    Sen att du tycker bilen känns slöare än en orginal 200 hk, alltså det är ju bara att ta fram stoppuret och jämföra, steg 1 har ofta ganska mycket mos i låg och mellanregister, vilket kan göra att det känns som bilen tappar mycket i acceleration på topp. Det är bara ut å jämföra bilarna

    Men om du ändå ska till Maptun imorgon så är det ju bara att ta det med dem då.

    lycka till
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

Liknande ämnen

  1. 9-3 som laddar ur
    Av Vassle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 16:53
  2. laddar 1.5 bar
    Av Nicklas83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 23:48
  3. Min ltt laddar 0,6...
    Av Rudan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 21:06
  4. Laddar över...
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •