Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: DI-kassetten stulen ur parkerad bil, nu problem vid återmont

  1. #1

    DI-kassetten stulen ur parkerad bil, nu problem vid återmont

    Hej
    När jag stod parkerad vid Erikslund i Västerås med min Saab 9000 förra helgen så passade någon på att bryta upp min motorhuv och ta ur min tändkassett samt reläet för helljus + eventuell någon mer del som jag inte saknar än! De har monterat bort skenan som håller fast batteriet, samt tagit ur kontakten till motorvärmaren, varför vet jag ej. Nåväl, nu till mina problem, jag har monterat in en ny kassett och har fått följande problem:

    1. Check engine lampan lyser konstant
    2 TCS lampan lyser konstant och systemet fungerar ej.
    3 När man gasar så dyker vartalet först och sedan går det upp ok. Värst är det när motorn är kall, motorn dör nästan vid gaspådrag.
    4 Varvtalet ligger på 1400 vid tomgång.

    Hoppas att någon kan komma med några ideer vad som kan vara fel, det är rätt röda DI-kassett som är monterad.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Det finns väl bara en variant av den röda har jag för mig och i så fall borde det vara rätt.
    Kolla så kabeln till LMM:en sitter som den ska. Angående TCS:en så kolla kablarna som sitter på spjällhuset...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Har du kollat så båda tcs-backventilerna sitter kvar? En på torpedväggen och en bredvid batteriet.
    Den höga tomgången låter som om någon vakuumslang har lossnat / är av. Teoretiskt (tror jag) borde en sådan trasig slang generera alla de fel du beskriver.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Är de en äldre 9000 så kan man få byta kabeln till DI kassetten om den inte är bytt innan om man köper en ny.
    De har jag råkat ut för!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Jo det kan hända att man behöver köpa ersättaren för navesträngen.
    Men efterssom bilen startar o går så lär han ha fått dit kontakten.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det finns väl bara en variant av den röda har jag för mig och i så fall borde det vara rätt
    jag har en röd DI som INTE passar på min cs .. står att den ska passa till cc modellerna ??

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det finns väl bara en variant av den röda har jag för mig och i så fall borde det vara rätt
    jag har en röd DI som INTE passar på min cs .. står att den ska passa till cc modellerna ??

    Ööööhhh, okej...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":jiyiag5i
    Det finns väl bara en variant av den röda har jag för mig och i så fall borde det vara rätt
    jag har en röd DI som INTE passar på min cs .. står att den ska passa till cc modellerna ??

    Ööööhhh, okej... [/quote:jiyiag5i]

    mm, exakt

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    de kanske är en av dom tidigare DI kassetterna innan -93 och dom passar INTE på nyare bilar.
    Men skaffar man en ny navel så passar dom nyare på dom äldre om jag inte minns fel.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Om tjyvar och banditer bryter sig in och snor DI:n kanske de inte går snällt och försiktigt till väga, utan sliter och drar så mer kablar och slangar lossnar än nödvändigt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Tack för hjälpen, jag ska kontrollera tcs-backventilerna när jag kommer hem. DI-kassetten är helt ny och den passade rakt av. Bilen är en 9000 2.3t 93:a. Måste vara en populär bil, jag har haft den i min ägo i snart 5 år och råkat ut för följande:
    Stulen 2 ggr i Stockholm (andra gången hade jag godkänd rattkrycka med då hade de klippt upp ratten istället!)
    Försök till stöld i Eskilstuna, förardörr uppbruten och de har ryckt i rattkryckan så att ratten är bucklig.
    Och nu senast av med åtminstone DI-kassett plus relä, troligtvis något mer. Som sagt var en populär bil, tråkigt att folk inte kan köpa den istället!! Och den som tog sakerna ur min bil lär väl tyvärr vara Saab-ägare själv, tror inte att man bryter sig in och tar sådana saker för att sälja vidare!?

    Tack för all hjälp hittills, tar gärna emot fler tips!

    /Roger

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Ingen försäkring på den så folket på Saab får gå igenom den?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Ingen försäkring på den eftersom den relativt snabbt skulle kosta mer än vad bilen är värd. Bilen har gått ca 40000 mil (vet ej exakt eftersom mätaren har stått på 35146 mil de senaste 4 åren!) Jag har denna bil som andra bil och det passar den alldeles utmärkt till! Annars så rattar jag en 9-5 kombi 2001 2.3t.

    /Roger

  14. #14
    Jag har kollat backventilerna och de sitter kvar! Så vitt jag kan se så saknas det inga fler delar, jag får åka till SAAB och be att de gör en felundersökning.

    /Roger

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det finns väl bara en variant av den röda har jag för mig och i så fall borde det vara rätt
    jag har en röd DI som INTE passar på min cs .. står att den ska passa till cc modellerna ??
    Sitter det en sladd på den? De tidiga som satt på cc och cd hade ju en sladd som inte gick att ta loss, därav passar de ju inte på cs heller.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. Backade nyss in i en parkerad bil
    Av Kallepnken i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 13:53
  2. Hur får man av DI-kassetten?
    Av Jaktlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 17:34
  3. Problem med kontakten till DI-kassetten
    Av heffaklump i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 15:38
  4. Rök ut DI kassetten
    Av Icarus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •