Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Diagnosuttag

  1. #1

    Diagnosuttag

    Tjenare.
    Tänkte felsöka min bil med hjälp av en dator.
    Det jag undrar är vart diagnosuttaget sitter på min bil.
    Gärna bild eller bra förklarat.

    Har en saab 900 turbo med 92ans motor och 88ans kaross.

    Tacksam för snabba svar, ska nämligen felsöka imorgon i skolan.

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Det är väl LH2.4 på den va, eller?
    Kommer nog inte att funka så bra att koppla in i en dator. Du får nog ta och bygga en sladd med en brytare som du kopplar in och räkna antalet blink på check engine-lampan på instrumentpanelen. Mitt uttag sitter iaf under baksätet (1989). Ser ut som en sån där saab-bilstereo-orginal-kontakt med 4(tror jag) stift i.
    Titta under FAQ, där står hur du läser ut felkoder. Äsch va f-n, här kommer länken:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314

    /H

    Edit:förtydligare
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Varför går det inte att titta felkoderna om man har LH2.4? iskolan har vi en dator som vi kan koppla till bilar och där finns just LH2.4 med.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Ja, det kanske går... Jag har endast läst om och använt sladdlösningen. Skitenkelt!
    Iofs borde det ju inte vara alltför avancerat för en dator att fixa, det är ju bara av och på så att säga.

    Jag överlämnar den frågan till nån som vet!

    /H
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Jo jag kan ju berätta hur det gick imorgon när jag förhoppningsviss felsköt motorn med hjälp av dator. Hoppas det funkar, vi hade grymt bra program på datorn i plugget. Så det som är fel lär ju ploppa upp och berätta vart felet ligger.

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag tror egentligen inte att det går, men du kan ju berätta sen hur det gick.. Hur dyrt det blir...

    Vilket program är det då förresten?

    /H
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Vi har mekonomen som program och sen ett diagnos som jag gjorde.
    Men det är så j*vla konstigt.
    Fick säkert upp ett tjugotal fel, det var allt från jordfel vid stift 17 till att bränslepumpen inte fungerade.
    Men jag kom på något som jag ska prova imorgon, Dom som hade bilen innan byte motor från orginal till 92ans motor. Så det kan nog vara många felkoder som härstammar från den tiden som är korekta nu bara att dom inte är nollställt felkoderna. Så nu över natten så har jag kopplat bort batteriet samt ECU boxen ( Lucas) och APC boxen, så att det kan nollställas av sig själv.
    Symtommen på att bilen inte går så som den ska är när jag kör med växel i och gasar på vid över ca 2500 varm så börjar den bluddra och det låter som att den får förmycket av det goda ( bränsle) och för lite luft. Men när motorn är kall så går den bättre, men inte som den ska. När jag har neutralen i så kan jag varva hur mycket som hellst.
    Så jag gissar på att det är luftmassemätarn men vill inte köpa en ny för att bara prova den kostar ju runt 2500.
    Är det någon annan som har förslag på vad det kan vara så blir jag mycket glad

  10. #10
    PS check engine lampan lyser ej, men lampan är hel, för den lyser när jag vrider på tändningen sen slocknar den efter ca 3-5sek...

    Lärarna på plugget visste inget alls om hur man kopplar in datorn till bilen så jag och en polare fick lista ut det själva så det kanske inte vart rätt.
    Skarvade förövrigt sladden från datorn till apc boxen och därifrån till apc sladden när jag felsökte.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Det låter som om du gjorde en parallellmätning med Mecotech.

    Följde du anvisningarna till punkt och pricka?

    Hur får du in APC´n i felsökningen?
    Gamla APC-systemet saknar diagnostik helt och hållet.

    LH2.2 saknar även det diagnos.
    LH2.4 först kom med diagnosstik. (OBD)

    LH2.4 kan man mycket riktigt läsa ut felkoder ur.
    Med hjälp av ISAT (saabs gamla diagnosverktyg), TechII (med lite tur), Mecotech mfl.

    Felkodsminnet nollas helt om du tar av batteripolen. (räcker med någon minut som längst)

    Hur gjorde du diagnosen igentligen?
    Man lär så länge man lever.

  12. #12
    Jadu följde anvisningarna så gått jag kunde. Hur jag koppla in APC, det fanns en kabel som passa till APC boxen och en annan till APC sladden så jag paralellkpplade dom till datorsladden.
    Jag är inte dirket haj på det där med att felsöka med dator så det är inte helt omöjligt att det blev tokfel.
    Jag skulle koppla in ett blinkverktyg till ISAT uttaget, men gamla äggaren hade visst klippt av den för den bara hängde där under ratten ( bakom plast kåpan).
    Så jag vet inte vart den gamla ägaren har gjort av ISAT kabeln, om det nu finns någon kvar.
    Gjorde parallellmätning med Mecotech.
    Skulle igentligen ha kopplat in datorn till ECU boxen men det fanns ingen sladd som passa, så läraren föreslog APC boxen.
    Nu är det så också att lärarna sa att dom aldrig anväder datorn tillsammans med bilarna så dom vet inte hur det funkar riktigt.

    Hedis: vet du något bra sätt som jag kan felsöka på?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Glöm allt som har med APC o göra. Är som sagt inte diagnosbart. (inte via Mecotech)

    Det du behöver är o få ut dom OBD-felkoder som lagras (om det nu lagras några) när bilen går dåligt.

    En parallellmätning kan hjälpa, men det är inte alls säkert. Felet var ju bara ibland sa du, det gör en paralellmätning ganska jobbig.

    Jag skulle iaf. försöka få dit ett diagnosuttag till LH-systemet.

    Skall se om jag hittar lite kopplingsschema.....

    Stay tuned:.....

    Du har styrsystemet som skall vara till den motorn va? Alltså ett LH2.4 från 1992?
    Låter då som det med tanke på avklippta kablar mm...

    Edit: Stift 12 och Stift 16 samt +12v och Jord skall finnas vid den avklippta kabelstumpen. Dessa skall kopplas in till diagnosuttaget.
    +12v går att leva utan då diagnosboxen har egen strömförsörjning.
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Okei tackar, jo jag har ett LH2.4 från 1992.

    Hur kan man annars göra ett nytt diagnosuttag?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Skaffa ett uttag från skroten. Koppla in kablarna där dom skall va sen

    Ett alternativ är att du tar reda på vart stiften skall anslutas i diagnoskontakten och helt enkelt bara trycker i dom o tar det försiktigt.
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Jo det är sant, men problemet är ju att jag inte vet vart diagnos kablarna är, för när jag tog bort ratt "kåpan" så hängde ju bara dom två sladdarna där ( brun och gul tror jag) och börja leta efter två sladar i bilen är ju ungefär en nål i en höstack...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Koppla in dig direkt på kablarna i hansken till boxen då. Dom vet du iaf. vart dom är.
    Man lär så länge man lever.

  18. #18
    Förstog inte riktigt vad du mena, kan du ta det en gång till?

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    ...........hansken till boxen.......
    Alltså kontakten med utgående kabelhärva från ECU'n
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    okei vilka stifft är det då jag ska mäta emellan?

Liknande ämnen

  1. Diagnosuttag på 9000 2.3T -93 ?
    Av phoenix__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 08:16
  2. Avgöra typ av diagnosuttag
    Av Dodgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 14:33
  3. Diagnosuttag 9000
    Av Anders1975 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 19:45
  4. Diagnosuttag 9-3 M04
    Av Eduard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •