Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: öppet filter 9-3 ss....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    boden
    Inlägg
    217

    öppet filter 9-3 ss....

    Vilka säljer öppna filter till en 9-3 ss aero? samt avskärmning...eller
    i "short ram-version"?....vet att bsr/speedparts har.....ngn fler?
    mvh
    -T-
    brumm..brumm...

    **9-3 aero ss**

  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    ChipCenter har också.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kylestorp mitt i Skåne
    Inlägg
    138
    Hova har också!!!
    Jävligt coola i Kolfiber (lock tror jag)
    vet inte hur dom e för övrigt! men jag som redan har Öppet från BSR med avskärmning, blev jävligt sugen på ett från Hova istället!

    http://www.hova.com/default.aspx
    MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Generellt tycker jag man bör begrunda nackdelarna med öppet sportfilter jämfört med vanligt original pappfilter, och kanske för ng9-3 i synnerhet. Så länge man tänkt flöda luft för under 300 kusar kan man gott klara sig med vanligt filter.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    är med i tankarna om att sätta in öppet luftfilter i min -03 AERO för att få det härliga sug/pys ljudet som en AERO ska ha.

    vad är nackdelarna som man ska akta sig för då?

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Genrellt får du in större oönskade partilkar i motorn med öppet filter. Många har även haft problem med filterolja som förstört luftmasemätaren.
    Sedan har jag svårt att tänka mig att man - trots den fina avskärmningen - får in särskilt kall luft då filtret tar luft ca 15 cm från motorblocket.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    släpper typ ett öppet KN filter in så mycket partiklar mer än det gammla pappfiltret som sitter där..

    kalluft kan man ju alltid leda upp till filtret med lite olika lösningar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kylestorp mitt i Skåne
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Genrellt får du in större oönskade partilkar i motorn med öppet filter. Många har även haft problem med filterolja som förstört luftmasemätaren.
    Sedan har jag svårt att tänka mig att man - trots den fina avskärmningen - får in särskilt kall luft då filtret tar luft ca 15 cm från motorblocket.

    Jag har öppet på min aero -04!
    o efter att jag hade satt på det så tyckte jag att bilen gick bättre! (även alla andra som åkt i den)
    o jag vet om att öppet filter till 99% tar effekt istället för att ge!
    så jag stack ner till TS motor i HBG o bänkade skiten...
    Mycket riktigt! effekt förlust!
    hade 166 hk på hjulen (vinter däck)
    Vilket dom fick till 194 HK i motorn!
    stor besvikelse!
    men den låter så jävla gutt så det öppna filtret fick sitta kvar :P
    Iaf tills jag har fått tummen ur röven o köpt ett annat aspuff!

    Men om man nu e ute efter "pys o muff"... jag vet inte hur det e men kan man inte sätta öppen Avlastningsventil på T8?
    visst inte så mycket "muff" men lite "pys" ska man väl kunna uppnå!
    :P
    MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    går inte sätta di öppen dump på den.

    satte öppet filter och 3" avgas på min 9000 2,3T som jag hade innan
    och jag kan lova er att det blev bättre "respons" på gaspådrag i bilen och ett mycket mycket trevligar ljud. det är ungefär den modiferingen jag tänkt mig på denna bilen jag har nu med.

    jag tänte chippa min 9000 men efter dom mindre modifieringarna så kände jag att det inte behövdes. den blev som jag ville ha den ändå. och det hoppas jag med denna med.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    släpper typ ett öppet KN filter in så mycket partiklar mer än det gammla pappfiltret som sitter där..

    kalluft kan man ju alltid leda upp till filtret med lite olika lösningar.
    Om man jämför filtermediet så ligger ett bra pappersfilter på över 99% i reningsgrad. K&N ligger kring 97% eller så.

    Kör man med filtret öppet så tenderar mer smuts följa med insugsluften. Ett annat problem är vart man tar luften, med en öppen installation så finns risken att man råkar ut för luft som både är varmare och har lägre tryck.

    När det gäller LMM problem pga filterolja så är det problemet inte större än problem med LMM pga ångor från vevhusventilationen. LMM brukar vanligen haverera pga fabrikationsfel.

    Vill man ha maximal effekt så bör man använda sportluftfilter tillsammans med en speciellt utformad box, något som ofta är dyrt och omständigt för den effektvinst det ger.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm/Sweden
    Inlägg
    38

    ang: öppet filter på SS...

    Har monterat på en 9-3ss Aero-04 (Speedparts open air kitt)... och svar ja, fick problem med luftmassemätaren... inte direkt att rekomendera... Men skönt ljud vart det iaf... (Ragga fjortisar vid kiosken ljud)
    Äger/Kör: Saab 9-5 2.3T
    http://www.garaget.org/?car=109487

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Ottafjun
    Mycket riktigt! effekt förlust!
    hade 166 hk på hjulen (vinter däck) Vilket dom fick till 194 HK i motorn!
    stor besvikelse!
    Tror att du behöver läsa på lite.

    Eftersom du inte vet vad bänken du körde bilen är i för kondition. Vad har den för noggrannhet ? Är den kalibrerad ?

    Det rätta hade varit att mäta med orginalfilter vs öppet filter. Detta vid samma tillfälle. Då hade du i alla fall fått en indikation på skillnaden.

    Nu var det bortkastade pengar för några luftfilterutvärderingar i alla fall.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kylestorp mitt i Skåne
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Ottafjun
    Mycket riktigt! effekt förlust!
    hade 166 hk på hjulen (vinter däck) Vilket dom fick till 194 HK i motorn!
    stor besvikelse!
    Tror att du behöver läsa på lite.

    Eftersom du inte vet vad bänken du körde bilen är i för kondition. Vad har den för noggrannhet ? Är den kalibrerad ?

    Det rätta hade varit att mäta med orginalfilter vs öppet filter. Detta vid samma tillfälle. Då hade du i alla fall fått en indikation på skillnaden.

    Nu var det bortkastade pengar för några luftfilterutvärderingar i alla fall.

    /F

    Hur vet du att jag inte vet något om bänken???
    Bänken används dagligen föratt Mappa bilar (unichip) o bänken var kalibrerad till 200km/h
    det e vad jag vet om bänken... men har svårt att tänka mig att den var i "dålig kondition" efter som dom använder den till att mappa bilar (chipa)!

    Men visst jag skulle ha prövat med Org luft burk o öppet...
    men jag har JÄVLIGT svårt att tänka mig att jag skulle ha Mindre än 194kh i motorn om jag hade kört med org luftburk... i så fall e min 9-3 ss slut efter 6200 mil eller sönder på något sett!
    vilket jag inte hoppas!
    MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kylestorp mitt i Skåne
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    går inte sätta di öppen dump på den.

    satte öppet filter och 3" avgas på min 9000 2,3T som jag hade innan
    och jag kan lova er att det blev bättre "respons" på gaspådrag i bilen och ett mycket mycket trevligar ljud. det är ungefär den modiferingen jag tänkt mig på denna bilen jag har nu med.

    jag tänte chippa min 9000 men efter dom mindre modifieringarna så kände jag att det inte behövdes. den blev som jag ville ha den ändå. och det hoppas jag med denna med.

    Vad e det som hindrar en för det???
    Fel koder, eller?
    MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Läs: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 så hittar du lite information!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kylestorp mitt i Skåne
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Läs: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 så hittar du lite information!

    Men kan man inte göra så som dom har gjort? sätta en täckplåt över?
    MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    När det gäller LMM problem pga filterolja så är det problemet inte större än problem med LMM pga ångor från vevhusventilationen. LMM brukar vanligen haverera pga fabrikationsfel.
    Nu är ju jag ingen "klippa" på hur T8:an är konstruerad men pratar vi tex T7 sitter ju anslutningen till VV:ns returgaser EFTER LMM.

    Samlade skaran av bilar/folk som fått byta LMM kort efter återoljning eller vid montering av filter av den typen tycker jag talar sitt tydliga språk.....och emot fabrikationsfelsteorin.

    MVH Jonas

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    När det gäller LMM problem pga filterolja så är det problemet inte större än problem med LMM pga ångor från vevhusventilationen. LMM brukar vanligen haverera pga fabrikationsfel.
    Nu är ju jag ingen "klippa" på hur T8:an är konstruerad men pratar vi tex T7 sitter ju anslutningen till VV:ns returgaser EFTER LMM.

    Samlade skaran av bilar/folk som fått byta LMM kort efter återoljning eller vid montering av filter av den typen tycker jag talar sitt tydliga språk.....och emot fabrikationsfelsteorin.

    MVH Jonas
    Ångor från vevhusventilationen och annat smuts är känt för att påverka luftmassmätare, det är av den anledningen man försåg varmtrådsmätare med renbränningsfunktion och att man senare började används mätare av film-typ då dessa är mindre känsliga för smuts. En luftmassmätare satt ur funktion av ex. stora mängder olja från vevhusventilation eller luftfilter återfår sin funktion efter den rengjorts. Även om luftmassmätaren sitter före vevhusventilationens retur så kan man förvänta sig att en liten mängd tar sig tillbaka till mätaren i alla fall. Men både mängden olja som tar sig från ett filter eller från vevhusventilationen bör vara mycket begränsat.

    Tyvärr så är det så att inga verkstäder vad jag vet har utrustning för att prova trasiga luftmassmätare. Detta har bland annat resulterat i att ett stort antal luftmassmätare som kasserats egentligen varit fullt funktionella, eller blivit det efter en rengörning.

    Bland de luftmassmätare som verkligen gått sönder så är exempelvis förorening av mätarens egen tätningsmassa eller elektronikfel vanligt.

    Finns till och med de som testat att spraya luftmassmätaren med filterolja, och efter rengörning så fungerade de fortfarande.

    Har du förresten hört den latinska frasen "post hoc ergo propter hoc"? Den betyder något i stil med "efter detta därför på grund av detta". Detta är intressant i detta samband eftersom folk normalt drar många felaktiga "post hoc ergo propter hoc" slutsatser. Oljar man in luftfilterna på bilen och luftmassmätaren havererar, eller om man slår i en ny motorolja i bilen och motor går sönder så tenderar folk att koppla samman detta som orsak och verkan bara för att det andra skedde efter det första vilket nödvändigtvis inte är sant.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Post_hoc_ergo_propter_hoc

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Bla bla bla....

    TYVÄRR är det som jonTe skriver, ett antal LMM har pajjat. Men, visst, en del av dem kan fixas genom rengörning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    När det gäller LMM problem pga filterolja så är det problemet inte större än problem med LMM pga ångor från vevhusventilationen. LMM brukar vanligen haverera pga fabrikationsfel.
    Nu är ju jag ingen "klippa" på hur T8:an är konstruerad men pratar vi tex T7 sitter ju anslutningen till VV:ns returgaser EFTER LMM.

    MVH Jonas
    Vevhusventilationen är även på T8-motorer uppdelad i två kretsar. Den ena mynnar i inloppsröret (vid Pinl < Patm) och den andra i kompressorhuset (vid Pinl > Patm).

    / Linjer

Liknande ämnen

  1. öppet filter
    Av zman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 22:52
  2. Öppet filter og 9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 20:58
  3. öppet filter?
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 21:15
  4. Öppet filter!
    Av jonte_j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •