Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: OG900 Växellådsbyte fjäder

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89

    OG900 Växellådsbyte fjäder

    Hej.
    Fick tag på en 5petad låda med beteckningen GM45606 ( 6e primäret årsm -84 Turbo om jag fått det rätt om foten ).

    Har hört nånstans att fjädern som drar tillbaks spaken till "mittenläget" kan antingen sitta i lådan eller i bilen. Och denna låda verkar inte ha en fjäder i sig som min förra rasade låda hade. Antar att man måste byta växelstället eller något i bilen för att få det att fungera?.. nån som har gjort detta får gärna förklara lite hur det verkar. kanske finns bilder nånstans med?

    I övrigt, är det värt att slänga i denna låda eller ska man leta efter något annat kanske?

    MVH Jokk

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: OG900 Växellådsbyte fjäder

    Citat Ursprungligen postat av j0kk
    Hej.
    Fick tag på en 5petad låda med beteckningen GM45606 ( 6e primäret årsm -84 Turbo om jag fått det rätt om foten ).

    Har hört nånstans att fjädern som drar tillbaks spaken till "mittenläget" kan antingen sitta i lådan eller i bilen. Och denna låda verkar inte ha en fjäder i sig som min förra rasade låda hade. Antar att man måste byta växelstället eller något i bilen för att få det att fungera?.. nån som har gjort detta får gärna förklara lite hur det verkar. kanske finns bilder nånstans med?

    I övrigt, är det värt att slänga i denna låda eller ska man leta efter något annat kanske?

    MVH Jokk

    Byt länkaget bara, ta från samma bil du tog lådan ifrån så funkar det.
    Fjädern precis framför växelspaken
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Nu är ju probletet att bilen lådan kommer ifrån inte finns längre.

    Men är väl bara att åka till skroten och lyfta mattorna och skiten framför växelspaken då antar jag?. Är det lätt att se? Ingen som har bild på det?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Är det denna som är returfjädern, eller är jag ute och cyklar igen?


  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Du BEHÖVER inte ha fjädern. (jo det är rätt fjäder du ringat in), den ger bara bättre känsla i spaken. Men du hittar nog växlarna ändå. Lådan som sådan kan du nog slänga i bilen men du bör ha lite historia om den. Om den har suttit i en 900T -84 så är ju risken att det tidigare livet inte har varit det stillsammaste

    Om du kan välja så är generellt en senare låda att föredra. Efter -88/89 nångång så blev dom så bra dom nånsin "blev" i standardutförande .....därmed inte sagt att dom blev bra....

    Om du har tid och möjlighet så är en inspektion/kontroll (=isärplockning) av synk-ringarna på 2:an och 3:an att rekommendera.

    Sen är det bara att köra tills det rasar nästa gång och då finns det fler lådor på skrotarna
    Lycka till
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. växellådsbyte
    Av aek21 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 00:17
  2. Konstig utväxling efter växellådsbyte (og900)
    Av beepbeep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 17:00
  3. Fjäder växelförare OG900
    Av Per W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 10:04
  4. Växellådsbyte på og900
    Av H20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 20:49
  5. Växellådsbyte
    Av niklas hammargren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •