Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Några frågor om min nya ng9-3.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Några frågor om min nya ng9-3.

    Ja, nu har man ägt bilen i ca 2 dagar o märkt lite saker som jag undrar över.

    Bältesrullen på förarsidan är kass.. Går inte tillbaka så lätt av sigt själv. Får jag betala pengar för detta eller är står saab för det? (Världens säkraste bil.....)

    Om man kollar färddatorn så finns det ett alternativ där det står "oljestatus". Hurpass mycket ska man gå på den? Den ska på service om ett drygt år o oljan kommer ej vara bra såpass länge om man frågar färddatorn.

    Elhissen på förarsida är knepig. Detta visste jag iofs om när jag köpte bilen. Enligt säljaren så var det vanligt förekommande på SS o det kostar en slant på saab att få det fixat.
    Det är klämmskyddet som är för känsligt. Dvs trycker man upp rutan helt så åker den ned igen. Man får lira lite med knappen för att sluta tätt o inte rutan åker ned. Inget kul bekymmer men inte så allvarligt heller.

    Det är väll ungefär det jag undrar

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 164
    Fanns/finns en kampanj där man bytte ut bältesrullen på några bilar för det va fel på dem, men det borde ju gjorts på din bil om den va en av de "inkallade" Kanske du skulle kolla upp.

    Har garantin på bilen gått ut så får du bekosta det själv, om det nu är något annat än kampanjrelaterat.

    Ja oljekvaliteten är den du skall gå efter.

    Huvudservicen är ju bara vart annat år eller 3000mil däremellan kan man bli tvungen att serva om oljekvaliteten blir för låg.

    Problemet med klämskyddet låter som en programeringssak.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Som Rickard säger så kan du kanske få nya bälten (om du inte redan har fått det).
    Detta är avhänget av om din bil är tillverkad under en period då man kunde få fel på bältena från fabrik.
    Det var dock ingen kampanj utan alla som hade en "drabbad bil" fick hem ett brev att man skulle kontakta en Saab åf.
    Antar att ganska många bilar vart kallade då både min fars tidiga M03 och min tidiga M04 fick nya bälten.

    Om du har fått nya bälten sitter det en plåt i bagaget (vid reservhjulet) som är stämplad med en siffra (minns inte i vilken ruta eller vilket nummer).
    Du kan ju börja med att kolla där innan du kontaktar Saab.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Ok.. Får ringa saab...
    Alltså, när man ringer Saab. Är det sin närmaste saabhandlare eller Saabsverige som fördelar jobben? Ursäkta korkad fråga men jag har inte haft någon bil med "garantier" innan

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Din närmsta Saab åf kan du kontakta.

    Men som sagt, du kan ju börja att titta i bagaget om du har en stämplad plåt där.

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Enligt serviceprogrammet skall oljan på SS bytas var 3000:e mil. Men om man kollar i manualen rekomenderas byte var 1 500:e mil. Oljekvalitén enligt färddatorn är en bra indikation på oljekvalité, men den mäter inte kvalitén på oljan utan räknar enbart ner från 100% till 0 baserat på drifttid med justering för körstil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Klämskyddet är lätt fixat, problemet är att beräkningen som bestämmer när det går för trögt inte fungerar riktigt.

    Kör ner rutan, sätt armbågen på dörrkarmen/dörrsidan och sätt handen i dörrbågen så du kan hålla imot rutan.

    Kör sedan upp rutan mot armbågen, den är ganska stark så man får hålla imot ganska bra, nu skall rutan åka ner av sig själv.

    Nu kör du upp rutan och håller inne knappen tills du hör ett pip, rutan skall nu åka ner av sig själv.

    Om detta inte fungerar så skall man dra ut en säkring, men jag har glömt vilken tyvärr, kanske någon annan vet vilken det är.

    //Toggan

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Ah! Ska testa detta.

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Enligt serviceprogrammet skall oljan på SS bytas var 3000:e mil. Men om man kollar i manualen rekomenderas byte var 1 500:e mil. Oljekvalitén enligt färddatorn är en bra indikation på oljekvalité, men den mäter inte kvalitén på oljan utan räknar enbart ner från 100% till 0 baserat på drifttid med justering för körstil.
    Får man göra det själv eller måste det ske på aukt. verkstad?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-21 klockan 20:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Man (till och med jag ) kan byta olja själv. Filtret är lite bökigt att komma åt, men det går.
    Man kan inte "nolla" enbart oljekvalitén i SID:en efteråt (så att det stå "Oljekvalité 100%") men man kan nolla tiden till service och då blir även oljekvaliten 100 % .
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-21 klockan 20:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Jag har snackat med min "lokala" saabhandlare. De fixar ny bältesrulle samt nycklar till mig. Jag får samtal under morgondagen när det ska ordnas. Perfa

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351
    Angående klämskyddet. Istället för att lira med knappen för att stänga rutan när klämskyddet hakat upp sig kan du istället hålla ner knappen som låser bakrutorna samtidigt som du stänger rutan. Då sätter du klämskyddet ur funktion. Står även i instruktionsboken. Antar att detta är tänkt som en lösning om man har fått smuts eller is på rutan.

    Men om lösningen som Toggan presenterar ovan funkar så är det ju kanon! Har samma problem med min.
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Jag skall undersöka vilken säkring som man skall dra ut för att kunna initiera om rutan. När man väl initierar om rutan så skall inte problemet dyka upp på lång tid för då lär sig bilen det nya friktionen i tätningar och dyl.
    //Toggan

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av T200
    Jag har snackat med min "lokala" saabhandlare. De fixar ny bältesrulle samt nycklar till mig. Jag får samtal under morgondagen när det ska ordnas. Perfa
    Hur agerade du för att få nya nycklar? Är också nybliven ss-ägare med skabbiga nycklar...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 164
    Nycklarna byts inte ut för att de ser skabbiga ut. Utan för att det kan bli oxid mellan transponderelektroniken och batteriet. Detta gäller bara vissa M03-M04 bilar.

    Ta loss nyckeln från transpondern och se vad du har för nummer där.
    Kommer inte ihåg exakt med står det 309 som sista siffror skall du få nycken utbytt.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-21 klockan 20:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. några frågor om 9-5 -99
    Av ingenGuru i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 19:40
  2. Några frågor om 9-5 2.0t- 98
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 19:51
  3. Några frågor...
    Av plingan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 12:50
  4. några frågor om min 9000 CS 2,3-92
    Av Fahlgren i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 23:19
  5. några frågor.
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •