Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Framrutedekal? Tonade baklysen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419

    Framrutedekal? Tonade baklysen?

    Hur lång ner får man har en dekal eller toningsfilm i framrutan? Ska köpa svart film eller dekal och sätta högst upp i rutan. Men hur långt ner får den täcka?

    Är det lagligt att tona bakljusen? Hur gör man?
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    det sitter som små streck på sidan av min ruta... jag TROR att de är dom som man ska rätta sig efter när man kletar på en dekal lr liknande på framrutan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    459
    jo jag tror också det är dem man ska kolla efter, men det brukar gå igenom besiktningen ändå om den är någon centimeter under sträcken där, och nej man får inte tona bakljusen, du får tona exempelvis backljuset rött eller nått men det beror ju på att man inte måste ha backljus..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    506
    Det är nya regler för framrutedekaler hos BP nu.

    Man ska kunna sätta ett A4 ark mellan toppen på ratten och dekalen för att den ska va laglig..

    Men då är det väl bara till att sätta dit en liten jä_la ratt medan man besiktigar antar jag.

    För det var det enda BP-gubben kollade senast när min bil var inne. Och dekalen var 1 cm för låg. Så han sa att jag skulle kapa av minst 1cm för att bilen skulle gå igenom nästa gång..

    /5451 Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Släggan: Det är ingen regel som säger att man ska kunna ha ett A4 papper på ratten utan bara en metod som många bp-gubbar använder.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    506
    Det var vad de förklarade för mig i alla fall. Att det var nya regler.

    För vi diskuterade just de små svarta strecken som normalt sitter på rutan. Men som av någon anledning inte satt på min utbytesruta. Och att jag satt dekalen precis likadant som på den gamla och att den då var precis ovanför markeringarna. Så att det ska vara laglig.

    Då förklarade han att det inte spelade nån roll längre om markeringarna fanns eller inte utan att det var A4-arket som gällde från typ årsskiftet.

    Inte vet jag vad som är rätt och fel, men så fick jag det förklarat för mig i alla fall.

    /5451 Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 842
    Medlem#
    1574
    12 cm ner får den vara. Det sitter en pil på glaset på de flesta bilar som visar. Man får inte ändra färg på bakljusen.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Det var vad de förklarade för mig i alla fall. Att det var nya regler.

    För vi diskuterade just de små svarta strecken som normalt sitter på rutan. Men som av någon anledning inte satt på min utbytesruta. Och att jag satt dekalen precis likadant som på den gamla och att den då var precis ovanför markeringarna. Så att det ska vara laglig.

    Då förklarade han att det inte spelade nån roll längre om markeringarna fanns eller inte utan att det var A4-arket som gällde från typ årsskiftet.

    Inte vet jag vad som är rätt och fel, men så fick jag det förklarat för mig i alla fall.

    /5451 Släggan
    Jag har faktiskt hört samma sak som släggan...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    460
    Medlem#
    6131
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    12 cm ner får den vara. Det sitter en pil på glaset på de flesta bilar som visar. Man får inte ändra färg på bakljusen.
    Detta är det som stämmer!! Enligt polis (tro mig) och SBP, hade lägre på min gamla bil och de båda sa till mig detta..
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

Liknande ämnen

  1. Tonade baklyktor på 9-3 SC?
    Av BoNi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 16:06
  2. Tonade Baklyktor
    Av Nicke070 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 11:40
  3. Framrutedekal *rösta*
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 21:28
  4. Tonade baklysen??
    Av Krabb i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •