Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Montera Gtbb 28 på 9000 -98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158

    Montera Gtbb 28 på 9000 -98

    Hej... Tänkte bara höra vad som behövs för att montera ett sådan agg på min 9k.... Har fått tag i t25 grenrör och en downpipe, så då är det väl bara vatten och oljeanslutningar kvar? var får man tag o stålomspnnet lättast och billigast samt mytt inloppsrör till utrbon?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Re: Montera Gtbb 28 på 9000 -98

    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Hej... Tänkte bara höra vad som behövs för att montera ett sådan agg på min 9k.... Har fått tag i t25 grenrör och en downpipe, så då är det väl bara vatten och oljeanslutningar kvar? var får man tag o stålomspnnet lättast och billigast samt mytt inloppsrör till utrbon?
    En 9000 -98 har T25 grenrör som standard.
    Ett tips är att kolla på tex maptuns hemsida för dom har slangsatser o annats som behövs.
    Det kan även vara intressant o veta vilket utförande det är på din T28 för dom finns en massa olika varianter.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Montera Gtbb 28 på 9000 -98

    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Hej... Tänkte bara höra vad som behövs för att montera ett sådan agg på min 9k.... Har fått tag i t25 grenrör och en downpipe, så då är det väl bara vatten och oljeanslutningar kvar? var får man tag o stålomspnnet lättast och billigast samt mytt inloppsrör till utrbon?
    Åk till närmsta hydralfirma, de brukar kunna fixa bra delar till mycket bättre priser än hos vissa trimmare !!
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    Men jag ju 225ans motor i min så jag har mitsu agg..... han som jag prata med sa att det enda man behöver å göra är att flytta wesgatekolckan lite... kommer inte ihåg va det var till för bil..

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Men jag ju 225ans motor i min så jag har mitsu agg..... han som jag prata med sa att det enda man behöver å göra är att flytta wesgatekolckan lite... kommer inte ihåg va det var till för bil..
    Samma grenrör på 150, 170, 200 och 225 hk. Man kallar det för T25 grenröret för att det som var tidigare, på 80-talet var det sk T3 grenröret med lite större bult-"cirkel". Saabs Mitsusnurror passar alltså på T25 grenrör, medan de flesta Mitsu från Volvo passar på T3-grenröret (dock inte rakt av, men det är lättare att modifiera för passning på T3)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Det hade vatt försmädligt om den där GT28:an har T3-fläns..

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Det hade vatt försmädligt om den där GT28:an har T3-fläns..

    /J
    Ja visst hade det det för då hade man kunnat ta ur några hästar till ur turbon..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Nu finns ju dom aggen med T3-fläns om man vill också.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Nu finns ju dom aggen med T3-fläns om man vill också.
    Jo det var så jag menade onödigt om trådskaparen skaffar ytterligare ett T25-rör innan man kontrollerat att turbon verkligen har T25-fläns.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    Tänkte bara säga att turbon passa på det grenröret som jag hade.... Men nu har det dykt upp en liten gåta till, sitter ju inga pinnbultar i den här turbon, så håller det med rostfria bultar och muttrar, eller ska man borra/fräsa upp hålen och gänga i m10 pinnbultar? på anslutningen till downpipen är det ju gängat, så där är det väl bäst med pinnbultar, eller håller det med bultar?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Tänkte bara säga att turbon passa på det grenröret som jag hade.... Men nu har det dykt upp en liten gåta till, sitter ju inga pinnbultar i den här turbon, så håller det med rostfria bultar och muttrar, eller ska man borra/fräsa upp hålen och gänga i m10 pinnbultar? på anslutningen till downpipen är det ju gängat, så där är det väl bäst med pinnbultar, eller håller det med bultar?
    Använd pinbultar. Har för mig att volvo var billigare än SAAb på pinbult.. heeh

    Ang gänga upp till M10 så hade jag det så o de var inga bekymer, hade rostfri gängstav som jag kapade i lämplig längd sen spände jag fast skiten som F*N
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Tänkte bara säga att turbon passa på det grenröret som jag hade.... Men nu har det dykt upp en liten gåta till, sitter ju inga pinnbultar i den här turbon, så håller det med rostfria bultar och muttrar, eller ska man borra/fräsa upp hålen och gänga i m10 pinnbultar? på anslutningen till downpipen är det ju gängat, så där är det väl bäst med pinnbultar, eller håller det med bultar?
    Nån pinnbult där, nån bult där, går super.
    Men man gör det med grenröret löst
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Diameter på hålet till oljerestriktor GTBB
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 23:33
  2. Passar original vatten in/ut till GTBB
    Av Turbo Andy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 11:34
  3. Vad för mutter till dp GTBB?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 21:06
  4. Vilket GTBB (el motsv) till T3-grenrör?
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •