Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Dags att avveckla TCSen från min -91a! (klart)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174

    Dags att avveckla TCSen från min -91a! (klart)

    Denna TCS gör inget annat än krånglar för mig. Detta sätter ju stop för alla trimplaner. Man vill ju ha en bil som fungerar som den ska innan man börjar trimma.

    Så nu undrar jag, vad behöver jag för att förinta(plocka bort) TCSen helt från min saab 9000 -91 2,3T? Tänkte eventuellt inhandla en billig 2,3T med rasad motor eller liknande.

    Vad måste flyttas över:
    Alla boxar?, spjällhus, tomgångsmotor, kabelhärva, hydraulenhet,. något mer?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 031
    Medlem#
    4869
    Jag har varit lite i samma tankegångar. Borde man inte gå direkt på Trionic då när man ändå är igång och byter boxar och skit?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174
    hm, kan du förklara lite kort varför trionic är bättre?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Freddie
    hm, kan du förklara lite kort varför trionic är bättre?
    -Trionic bottnar inte lika lätt som LH.
    -Trionic kan hantera större spridare än LH.
    -Trionic är inte lika känsligt för oljud som LH p.g.a avsaknaden av knacksensor.
    -Det finns mer trim till T.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 539
    Hejsan!

    Säger det igen: Hade inte Saab själva någon form av urkopplingsats till just detta med TCS;en?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 237
    Urkopplingssatsen förutsätter att TCS fungerar

    Kanske behålla ABS delen av TCS och skrota ETS-delen ?
    Har haft uppe det tidigare men vad jag vet är det ingen som byggt något sådant.

    Ang konvertering till Trionic så finns det några som gjort detta så det borde finnas både kunskap och erfarenhet av det här.

    Jag har inte gjort konverteringen själv
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174
    Ok, ja Trionic låter onekligen bättre, men kanske svårare att få tag på delar än från en gammal 2,3T?

    Kanske behålla ABS delen av TCS och skrota ETS-delen ?
    Det vore ju enkelt om det vore så, fungerar det verkligen att köra med en ABS/TCS-hydraulenhet med enbart ABS, blir inte allt korrupt om hydralenheten inte får sina kära signaler från någon tcs-styrenheten?

    Dumpar man ETS(Electronic Trottle System) så kommer inte tomgången att fungera, TCS kommer givetvis att ställa sig på tvären, ingen ACC som fungerar, GLT osv, ni känner till det där

    Jag kan inte se någon annan utväg än att slänga ut allt som har med tcs att göra och sedan trycka in helt vanliga standrad abs komponenter. Snälla, rätta mig om jag har fel eller om det finns enklare lösningar (obs. ny bil räknas inte, vill ha kvar den jag har nu men utan tcs)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 237
    ETS ska naturligtvis ersättas med vanligt vajerstyrt gasspjäll och därtill hörande motorstyrsystem med programvara för ICKE TCS.

    Alltså man bryter kontakten mellan motorstyr och ABS/TCS.

    Antagligen måste man lura TCS-styrdonet på något sätt med lämpliga in/ut -signaler.

    Kvar av TCS blir då den del som jobbar med bromsarna, dvs bromsar det spinnande hjulet.

    OBS detta är rena spekulationer från mig på hu man skulle kunna göra. Om det fungerar eller inte och vilka ev problem som dyker upp vet jag inget om
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174
    Det ligger mycket i det du säger Urban, bryter man kontakten mellan motorstyrningen och ABS/TCS så borde man få bukt med en hel del.

    Har man tur så fungerar då absen som den ska med en vanlig abs-box istället för den kombinerade ABS/TCS-boxen.
    Slipper man byta hydraulenheten så är ju det givetvis ett plus

  10. #10
    har en 9000 2,3t -91


    jag hadde tcs förut men nu ha jag kopplat bort den på värsta bondmeken.
    så hör gjorde jag.
    jag tog bort gas spjället å öppnade en plastkåpa å där satt en vakum bälg av gummi. tog bort den å satt ett stripes i mellan limphome läget å själva gasen, så att gasen följde med hela tiden.. sen var det bara å skruva på vajern till ett bra tomgångsläge. det funkar hur bra som helst för mig. ända nackdelen var att antisladd sysemet inte funkade. jag pluggade även slangen till säkerhetsventilen men det vet jag inte om det behövs

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    88
    -Hmmm,känns som det är dags att lägga sej i den här diskussionen lite.
    -Hade för några år sen en -91a med TCS och hade oxo funderingar på att kunna koppla bort med brytare vid behov.
    -Ett noggrant studium av kopplingsschemat gav följande lösning(kommer inte ihåg alla detaljer men)det går ut på att lura ETS och TCS-styrdonen att man trampar på bromsen då funkar inte antispinnet pga att en +12V signal skickas från brytaren under pedalen till styrdonen.Men det går inte att bara koppla på +12V på "rätt" ingångar på ETS resp TCS-donet då dessa ingångar är sammankopplade med kablar till DI,Piktogram samt bromsljus och hur kul är det att åka med ständigt tända bromsljus??

    -Hur gör man då??Jo den ensamma kabel från kontakten under bromspedalen förgrenar sej i en crimpförbindning (klämskarv) som sitter i stora kabelstammen strax ovan pedalstället, kan vara jävlig att hitta sitter mitt inne i stammen.Därifrån går om jag inte missminner mej 5st kablar.Leta på dom två som går till ETS resp TCSdonen.Dom ska ha kontinuerlig +12V lämligen från en brytare på panelen dom övriga tre kablarna lägger man dioder på så stömmen inte kan passera DI ,Piktogram samt bromslysen blir då lyckligt ovetande att antispinn är ur drift.Har som sagt inte mitt hemknåpade schema kvar men den som har ett schema över elsystemet för den årsmodellen samt lite hum om elektronik förstår säkert vad jag menar.Det som behövs är en panelbrytare två dioder en sockerbit och lite kabel,kanske lite svärande oxo.

    - Alltihop fungerade bra när jag hade det i drift.ABS-bromsarna funkade som vanligt.

    -Ett antal felkoder hamnade förstås i styrdonen mest kommunikationsfel men dessa koder var endast intermittenta.

    -Så det där går att fixa för en billig penning utan att byta till nyare styrdon.

    -MVH T.E
    -Gammal man gör så gott han kan ........

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174
    Ser man på, nu börjar det lika något, tack för ett mycket informativt svar xet. Har ju t.o.m kopplingschemat för tcs på datorn och dessutom en gammal treårig elektronikutbildning så det kanske kan gå vägen ändå

    Du fick inga problem med tomgången, farthållare eller laddtrycket efter operationen?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 237
    Citat Ursprungligen postat av xet
    -Hmmm,känns som det är dags att lägga sej i den här diskussionen lite.
    -Hade för några år sen en -91a med TCS och hade oxo funderingar på att kunna koppla bort med brytare vid behov.
    -Ett noggrant studium av kopplingsschemat gav följande lösning(kommer inte ihåg alla detaljer men)det går ut på att lura ETS och TCS-styrdonen att man trampar på bromsen då funkar inte antispinnet pga att en +12V signal skickas från brytaren under pedalen till styrdonen.Men det går inte att bara koppla på +12V på "rätt" ingångar på ETS resp TCS-donet då dessa ingångar är sammankopplade med kablar till DI,Piktogram samt bromsljus och hur kul är det att åka med ständigt tända bromsljus??

    -Hur gör man då??Jo den ensamma kabel från kontakten under bromspedalen förgrenar sej i en crimpförbindning (klämskarv) som sitter i stora kabelstammen strax ovan pedalstället, kan vara jävlig att hitta sitter mitt inne i stammen.Därifrån går om jag inte missminner mej 5st kablar.Leta på dom två som går till ETS resp TCSdonen.Dom ska ha kontinuerlig +12V lämligen från en brytare på panelen dom övriga tre kablarna lägger man dioder på så stömmen inte kan passera DI ,Piktogram samt bromslysen blir då lyckligt ovetande att antispinn är ur drift.Har som sagt inte mitt hemknåpade schema kvar men den som har ett schema över elsystemet för den årsmodellen samt lite hum om elektronik förstår säkert vad jag menar.Det som behövs är en panelbrytare två dioder en sockerbit och lite kabel,kanske lite svärande oxo.

    - Alltihop fungerade bra när jag hade det i drift.ABS-bromsarna funkade som vanligt.

    -Ett antal felkoder hamnade förstås i styrdonen mest kommunikationsfel men dessa koder var endast intermittenta.

    -Så det där går att fixa för en billig penning utan att byta till nyare styrdon.

    -MVH T.E
    Rätta mig nu om jag har fel.
    Den lösning som beskrivs här fungerar väl bara som "TCS-urkoppling" på en fungerande TCS.
    Har TCS gått över i "Limp home" funkar det inte att bara koppla ur antispinn funkitionen med ovnnämnda brytare och få bilen att gå normalt.
    Alltså ingen lösning om man TCS ligger i limp home.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    88
    -Urban har givetvis rätt i att min metod inte funkar om TCS har nått hårdvarumässigt fel, men det här med urkoppling av TCS på äldre bilar har ju varit uppe förr så jag tänkte bara komma med lite tips.

    -Specifikt vad Freddie har för probs med sitt TCS framgår väl inte helt klart av inläggen.
    -Har du ständigt Limp-home eller bara till och från?Eller är det andra konstigheter?

    -Det första jag tänker på vid intermittent Limp-home är ju ventilen på akvarieväggen.Där kan man ju alltid prova att byta plats med ventilen på vänster innerskärm som ju bara är aktiv vid inkopplad farthållare.

    -Ok,till dina frågor då Freddie, eftersom man inte ändrar nått i grundkopplingen utan bara tillsätter några dioder för att hindra +12V från brytaren att nå DI/APC Piktogram Bromsljus.... undrar om inte LH fick signal oxo så påverkas inte några andra funktioner.Vid brytare OFF så fungerar ju systemet som original.

    MVH T.E
    -Gammal man gör så gott han kan ........

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av xet

    -Har du ständigt Limp-home eller bara till och från?Eller är det andra konstigheter?

    MVH T.E
    TCS CTRL lyser alltid men ibland funkar bilen som den ska. Tomgången ligger ibland på 500varv, men ibland funkar den bra ~900varv. Laddtrycket är som följer, glt ibland men för det mesta ligger trycket på 1bar. Farthållaren fungerar inte.

    Det är vad jag kan komma på för tillfället.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    88
    -Låter ju som att felet kommer och går.Limphome=Låg tomgång, GLT,trög gaspedal då vajern går in och sköter spjället.

    -Men när du har fullt laddtryck borde ju gaspedalen kännas normal, om det är så funkar ju i allafall ETS-delen av systemet.

    -Har du låtit någon kolla i felloggarna med ISAT eller Tech2,förresten funkar Tech2:an till så gamla bilar måste väl till adapter i så fall?

    -I övrigt finns det ju tyvärr "miljoner" med felkällor t.ex spjällhus,ABS-givare vid hjulen,kontaktstycken exempelvis det stora med bajonettfattning i akvariet brukar kunna vara grönärgat,jordfel o.s.v.

    -Annars tycker jag att en fungerande TCS är ganska bra att ha under förutsättning att man kan koppla ur den vid behov.Inbillar mej att den skonar drivlinan vid lite inspirerad körning.

    MVH T.E
    -Gammal man gör så gott han kan ........

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av xet

    -Har du låtit någon kolla i felloggarna med ISAT eller Tech2,förresten funkar Tech2:an till så gamla bilar måste väl till adapter i så fall?
    Jodå, har felkoderna framför mig(från tech2). Dock måste man ju veta vad alla koder betyder också

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    88
    -Aj,då koder från Tech2:an har jag inte. Till ISAT däremot kan jag plocka fram det mesta.

    MVH.T.E
    -Gammal man gör så gott han kan ........

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av xet
    -Aj,då koder från Tech2:an har jag inte. Till ISAT däremot kan jag plocka fram det mesta.

    MVH.T.E
    Jag kan inte svära på att det är från tech2, det var vad han i kassan sa(men hur bra koll har de). Jag fick inte höra något från han som utförde jobbet.
    Kan PM:a felkoderna till dig så ser du ju om det är tech2 eller ISAT

  20. #20
    Det borde väl rimligen vara samma koder som systemet spottar ur sig?
    JAg har koderna så skriv ner dem så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Dags för uppgradering från 9k till 9-5
    Av Moe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 03:30
  2. Jaha då vare dags IGEN! rassel från motorn 9-5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 16:04
  3. bagaget klart..99% klart iaf :)
    Av SaabTurbo95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 12:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •