Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bygga egen travers i garaget? Konstruktion?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953

    Bygga egen travers i garaget? Konstruktion?

    Hej

    Funderar på att någongång under året bygga mig en travers i garaget, med snabblyftblock.
    Ska användas till att lyfta ut motor/motorväxellådspaket och övrigt tungt.
    Vill ha det dimensionerat så det klarar 1000kg.

    Har ritat en liten bild i paint här:


    Bilden är ritad "frammifrån", man kör in bilen under denna konstruktion.
    (Dom inre blåa pelarna är alltså längre bort)
    Dom blå pelarna är fastskruvade i väggarna och står på golvet.
    (Har betong i väggar o golv)
    Dom röda är tvärliggare som ligger ovanpå, antingen skruvade eller svetsade i blåa pelare.
    Den lila balken ska kunna rulla åt vänster/höger och lyftblocket ska kunna rulla fram/bak på denna balk.
    Dvs, man kan lyfta varsomhelst och flytta hängande last både framåt/bakåt o vänster/höger
    Det svarta strecket är lyftblocket.

    Var idag och kollade priser hos Stålcenter som har allt möjligt vad gäller sådant här material, frågade om vilken tjocklek m.m. jag skulle använda och dom hade inga som helst aningar, dom hänvisade till en "konstruktör" att rådgöra med först.
    Personalen på Stålcenter vill inte ansvara för olyckor som kan hända pga att dom sagt att "det där ska hålla".
    Ok, kan förstå dom för det.

    Men finns det någon här som är just konstruktör och kan svara på vad man bör ha för dimensioner?
    Lämpligast är väl att använda I balkar? (eller heter det H-balk?)
    Mellan dom blå pelarna (bredden) ska det vara 3 meter precis, djupet och även då längden på den lila ska vara ca 4 meter.
    Röda tvärliggarna hamnar på en höjd av ca 230cm

    Eller ska man göra det av en annan konstruktion?



    (Jag vill INTE ha en traditionell motorlyft då den tar en massa onödigt utrymme när den inte används, en travers tar ju "inget" utrymme.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Oftast använder man HEA- eller HEB-balk (H-balk) samt traversräls som hjulen ska gå (rulla) på. ( kolla på sid. 20 )

    Eftersom traverser är väldigt "farliga" ifall dom inte är konstruerade på rätt sätt så tycker jag att Du ska titta på något begagnat istället.

    Kolla auktioner, kronofogden, verkstäder osv.
    Det finns traverser a´la block och talja som duger runt 500-1000 kg att köpa, inte billigt men platsbesparande

    Några länkar...
    Telfer
    Kan hjälpa dig med beräkningar
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    243
    Har inga planer att vara till skolan denna vecka, annars kunde jag räknat på det lite, då jag pysslat lite med hållf beräkningar i utbildningen.

    Men annars så är det snabbt gjort att räkna på det, om du tänkt använda standard balkar.
    Åker just nu Mazda 626.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Hej

    Jag tycker att du skall vrida konstruktionen 90 grader så att "rälsen" sitter längs väggen.
    Då kan du förankra i väggen och därigenom minimera flex i sidled.

    För att minska dimension på de röda kan du även få in fler stöttor alternativ sätta diagonalstöttor.
    Dessutom blir traversbalken kortare och kan vara av mindre dimension.

    Problemet är inte att dimensionera så att det håller utan att dimensionera så att balkarna böjer sig tillräckligt lite.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712
    Hur stor vikt räknar du med att du kommer lyfta som max?
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    655
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Hur stor vikt räknar du med att du kommer lyfta som max?
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Vill ha det dimensionerat så det klarar 1000kg.
    Marcus Lind

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Hur stor vikt räknar du med att du kommer lyfta som max?
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Vill ha det dimensionerat så det klarar 1000kg.
    Ah, missa de. Läste aldrig texten högst upp!
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Hej

    Jag tycker att du skall vrida konstruktionen 90 grader så att "rälsen" sitter längs väggen.
    Då kan du förankra i väggen och därigenom minimera flex i sidled.

    För att minska dimension på de röda kan du även få in fler stöttor alternativ sätta diagonalstöttor.
    Dessutom blir traversbalken kortare och kan vara av mindre dimension.

    Problemet är inte att dimensionera så att det håller utan att dimensionera så att balkarna böjer sig tillräckligt lite.

    Ingen dum ide du kom med där

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Hur stor vikt räknar du med att du kommer lyfta som max?
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Vill ha det dimensionerat så det klarar 1000kg.
    Ah, missa de. Läste aldrig texten högst upp!

    Ska ju användas som ren motorlyft, kommer väl oftast att lyfta ut hela drivpaketet komplett.
    Är väl inte särskillt många gånger man har behov av att kunna lyfta mer än 3-400kg men någongång kanske man vill lyfta ur större pjäser med stor tung automatlåda eller nått.
    Lägger man ribban på att det ska klara 1ton så kan man ju känna sig trygg, klarar ju alla lyftbehov då.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Att flytta lyftanordningen på balken innebär ju inga större problem. Men att flytta balken som går tvärs igenom garaget innebär lite mer trassel om man vill ha det säkert samtidigt. Vad händer om balken ställer sig lite snett? Då rasar den ner och förhoppningsvis så står det ingen på nedslagsplatsen. Varianten då blir att ha drivning på båda sidorna till den förflyttningen och det har jag sett en variant med en "drivaxel" mellan hjulen som man då drar runt med tex. en kedja...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Stora traverser brukar ha två eller flera "vagnar" som den tvärgående balken hänger i. Då slipper man risken att den ramlar ner när man flyttar den i längsled.

    Typ:


    Nåt sånt?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    För det första så skulle man behöva ganska exakta mått på konstruktionen! MEn en liten grov uppskatting:
    Vrid på konstruktionen 90 grader! då blir överliggaren kortare vilken är en stor fördel!
    Använd minst 100*100* 3 - 4 mm fyrkantsbalk som ben, helst 6 st. ha helst inte mer än 3 Meters spännvid. Så slipper du en Jättegrov I balk och desutom en konstruktion där du förmodligen kan försumma egenvikten! Använt I balk på minst 150 mm höjd, o ca 70 bredd, 5 - 6 mm gods.

    Överliggaren kräver lite mer tankeverksamhet beroende på hur den ska se ut! Men samma I balkar kan fungera !

    1000 kg är i sig inget tungt för en liknade konstruktion men du vill väll får platts med en hel bil under hela, så då börjar du komma upp i spännvidder som kan va kritiska!

    OBS! Jag har inte räknat på detta utan med erfarenhet från andra konstruktioner som jag räknat på så skrev jag några ungefärliga mått!

    Denna lösningen kommer bli klen för sidobelastningar o behöver stagas!

    Jag skulle rekomender en komplett konstruktion av hela traversen innan du bygger den!
    Köp en färdig annars! Finns folk som livnär sig på att bygga traverser!

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Låter som du skall bygga nåt som kommer sitta fast i garaget, inget "bara-en-enkel-rulla-in-och-lyfta-ur-motorn"-grej...

    Var beredd på att det behövs en del underlag. Dock snackar vi inet månader av konstruktion... Kanske en vecka max. (tar faktiskt en liten stund att välja grejer som funkar)
    Sedan nån dag eller två för beräkningarna.

    Fuska inte, händer det åt är det inge skoj. Och kan kosta multum i skadestånd för den som konstruerat/tillverkat den.


    Bygger du själv

    Se till att konstruktören du väljer KAN detta med lyftdon.
    Och att den beräknas ordentligt. Lyftgrejer skall man INTE fuska med, som sagt, det kan göra jävligt ont.

    En viktig sak eftersom det är "ett lyftdon" där det kommer finnas människor under är att man dimensionerar för minst dubbla lasten.
    (maskindirektivet säger 1,5 ggr, men jag brukar va feg när det gäller lyftdon)

    Sen det viktigaste om man skall våga lita på den är att den faktiskt skall provbelastas på ett riktigt sätt. Detta finns provfirmor som gör, och sedan kolla bulförband o svetsar att inget hänt.
    Detta innan man målar den, så man ser vad som händer.

    Prova med 1,5 ggr max last du tänkt dig, det brukar vi göra.

    Se till o få med tillverkardeklarationer på ev delsystem du köper, där står hur grejerna du köpt skall användas, och då ligger ansvaret hos dem som utfärdat den om det händer nåt, om du nu följt instruktionerna.

    Köper du en färdig

    Se till att den är CE-märkt på riktigt sätt.
    Är du osäker, be nån som kan sånt här kolla.

    Det finns massor av konstruktörer som gör sånt här dagligen, jag vet flera här på forumet inkl mig själv...

    Känner du ingen i småland som jobbar på typ en automationsfirma eller mekanisk konsultbyrå??

    Till sist, skall den användas yrkesmässigt, då kommer den kosta en del med all dokumentation och tillverkning. 100.000 räcker ingenstans...
    pm'a mig skall du få ett bra pris dock.

    Privat törs jag inte göra nåt, sorry, har inga försäkringar för sånt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Det jag ska lyfta med den är bara motor / motorvxl-låda på min egna racer, alt nått svartjobb då o då, inget yrkesmässigt så.
    Ska bli en fast installation i garaget, bultat i väggarna.

    Där jag tänkt att ha den är det 3m brett, med betongväggar åt alla håll.
    Man ska alltså köra in bilen, lyfta ur och rulla fram motorn framför och sänka ner på ett motorstativ.

    En motor väger väl oftast runt 150kg och kanske 200kg med växellåda.
    Sen finns det ju andra bilar med större motorer och tunga automatlådor så där kanske det väger 400kg, så bygger man för 1000kg är man ju på "den säkra gränsen" så att säga.
    Men byggd för 500kg skulle ju igentligen räcka.

    Detta är ju ingen konstruktion som ska användas 3ggr/vecka utan någon/några ggr/år för motorrenovering/trimning o dyligt.

    Man kan ju tillverka en traditionell motorlyft men den tar onödig plats när den inte används, om man inte gör en hopfällbar variant då.

    Ett alternativ skulle ju kunna vara att bara ha en överliggande balk/2 ben och några olika fästpunkter för snabbblocket och helt enkelt bara lyfta upp motorn och sedan rulla bilen bakåt och sänka ner på samma plats, ner i motorstativet.
    Avsevärt mindre knepigt...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Ett alternativ skulle ju kunna vara att bara ha en överliggande balk/2 ben och några olika fästpunkter för snabbblocket och helt enkelt bara lyfta upp motorn och sedan rulla bilen bakåt och sänka ner på samma plats, ner i motorstativet.
    Avsevärt mindre knepigt...
    Tänkte faktiskt föreslå det, blir mycket enklare om den inte behöver röra sig.
    alternativt så har du fyra ben, två överliggare och under den fästes en I-balk där du kan ha en åkvagn, så du kan skjuta motor-paketet framåt framför bilen. Nackdelen är ju att du får parkera mitt under traversen för att det skall bli bra, och svårare/dyrare lösning.
    Om det räcker skulle jag nästan rekommendera din egen lösning.

    Mvh // P-o
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Ser ut som den Harald Nyborg säljer. Har en sån själv och kan rekommendera den. När man inte använder den så tar den minimalt med plats eftersom man fäller upp benen och ner armen.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Swedol har tydligen oxå en som är ihopfällbar.. kostar 1500 kr
    Har för mig att den klarar tyngre grejer oxå
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Hej från en konstruktör.
    Kolla begagnatmarknaden, konkursbon i din närhet etc.
    Då kan du för en rimlig penning få tag kanske i en traversbalk komplett med lyftblock, förhoppningsvis i rätt dimension, och kanske t o m i "rätt" längd. Ge oss några mått! En svetsare kan kapa till balken åt dig så att den får rätt längd sedan, och att bygga stålramen och banor för traversbalkens hjul är inga problem. Annars så skall som tidigare flera sagt traverskonstruktionen vridas 90 grader jämfört med dina teckningar.
    Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Jag går också i traverstankar i och med att vi håller på och planerar ett bygge av en maskinhall. Det jag kommit fram till är att en travers till en hall på 14x19 m blir rätt dyr...

    Har istället börjat fundera på något mer flexibelt, en form av portalkran. Gå in här och klicka på portalkranar så ser du vad jag tänker mig.

    Jag har dock inte vågat höra efter om vad den kan kosta... Troligen kommer vi svetsa ihop något liknande själva, men inget är bestämt än.
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

Liknande ämnen

  1. Bygga egen DP saab 9-5
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 09:37
  2. bygga egen lågnivå as3
    Av AlexAlingsås i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 16:57
  3. Bygga egen knacksensor?
    Av beatone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •