Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Dåligt tryck i bakrutespolningen, 9-5 kombi

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117

    Dåligt tryck i bakrutespolningen, 9-5 kombi

    Hej,

    Har en 9-5 kombi där det är dåligt tryck i bakrutans spolarmunstycke. Spolningen når bara någon decimeter från spolarmunstycket, så resten av rutan förblir smutsig. Jag har provat att justera vinkeln på munstycket, men det hjälper inte.

    Någon som har tips på vad felet kan vara? Dålig spolarpump? Någon slang som brukar torka och vika sig? Utslitet spolarmunstycke?

    Mattias

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Samma problem på mina föräldrars 9-5 -03a, men den slutade att funka helt för några dar sen. Vart ska man börja felsöka? Funkar fram utan problem och torkaren bak går som den ska om man försöker spola.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Samma problem med min bil. Ingen spolning bak. Jag tror dock att jag läst någonstans (förmodligen här på forumet) att konstruktionen bak är hemskt rostkänslig vilket syns tydligt om man lyfter på "hatten" på bakrutetorkaren. Det är en enda stor rostklump där på min bil...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Ta bort locket och rengör spolarmunstycket om det inte hjälper så finns det en rep. sats att köpa, kostar runt 600 spänn har jag för mig...

    /Robban

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Samma sak på min , har inte "orkat" titta efter , men det känns som att nu blir det dax att göra det .

    /Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Robban 1881
    Ta bort locket och rengör spolarmunstycket om det inte hjälper så finns det en rep. sats att köpa, kostar runt 600 spänn har jag för mig...

    /Robban
    600 spänn? Var inte det lite dyrt...?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Hade ett liknande problem och då var det en backventil som hade pajjat, de kostade dock 100-150kr om jag inte missminner mig, jobbet gjordes vid en service så jag har inte jättekoll om det var så att det var igenbäckat i munstycket också.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    På min så var munstyckena helt igensatta, bara att bända bort lite försiktigt och göra rent. Jag passade även på att köra igenom ett par liter spolarvätska med munstyckena borta för att rensa systemet lite.
    Det svåra är att justera munstyckena efteråt.

    //Mattias

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av mr_boney
    På min så var munstyckena helt igensatta, bara att bända bort lite försiktigt och göra rent. Jag passade även på att köra igenom ett par liter spolarvätska med munstyckena borta för att rensa systemet lite.
    Det svåra är att justera munstyckena efteråt.

    //Mattias
    Var också tvungen att rengöra för c:a 3 månader sedan..

    Körde inte igenom någon vätska innan jag "återmonterat" den delen bak.. Men sen gick det nog åtminstonde 1 liter innan jag var nöjd med injusteringen av "strålarna".. Det var, som du skriver, lurigt..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Om man fyller på spolarvätska på hösten o inte fyller slangar med spolarvätska fryser "sommarvattnet".
    Lyft kåpan till torkaren o se om vattnet kommer fram om så tag en knappnål eller tunn ståltråd o öppna munstycket. kolla att gummitätningarna för munstycket är OK som ligger under kåpan.
    Kåpan har "gångjärn" o ena sidan kan lyftas. Tappa inte tätningarna.
    Lägg en matta på marken under torkaren så du finner tätningen om den är loss o faller.
    MVH
    Curt
    Lära från de som kan

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    47

    Dålig spolning.

    Hade samma problem på min bil. Bak, vänster strålkastarspolning och det ena munstycket till vindrutan fungerade inte.
    Höll på med en del felsökning genom att kolla slangar och själva munstyckerna. Sedan tog jag fram tryckluften och blåste rent i alla munstyckerna och vips så fungerade allt igen. Tydligen skit i spolarvätskesystemet. Så jag tömde ut och gjorde rent.
    Saab 9-3 Aero 2,8T Sport Combi -06

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Re: Dålig spolning.

    Citat Ursprungligen postat av Björn H
    Hade samma problem på min bil. Bak, vänster strålkastarspolning och det ena munstycket till vindrutan fungerade inte.
    Höll på med en del felsökning genom att kolla slangar och själva munstyckerna. Sedan tog jag fram tryckluften och blåste rent i alla munstyckerna och vips så fungerade allt igen. Tydligen skit i spolarvätskesystemet. Så jag tömde ut och gjorde rent.
    Hur tömmer man på ett enkelt sätt om man inte vill spola ut allt genom munstyckena? Slangar tanken lr
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Nu har jag testat att göra rent, och det visade sig att det var så enkelt - nu fungerar det som det ska!

    Jag fällde upp och tog loss kåpan, bände bort nipplarna och gjorde rent alltsammans. Det fanns en hel del gucka i dem, så det var inte konstigt att det inte fungerade. Någon gummitätning såg jag inte röken av, men det verkar fungera utan också.

    Det tog inte mer än tio minuter allt som allt, så det kan vara värt ett försök för de som har samma problem.

    Mattias

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    det händer att dom blir täta i torkan kan.. brukar ta bort munstycke och slang till torkare och köra igenom en ståltråd som ja sätter i en borrmaskin. blir någon kalk bildning ,, prova det

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Ennet
    Nu har jag testat att göra rent, och det visade sig att det var så enkelt - nu fungerar det som det ska!
    Samma här! Jag tror aldrig det har spolat så bra förut. Jag plockade bort plastlocket och insåg - efter att ha provspolat utan lock - att det var stopp i locket. Tog med det in och m.h.a. ett sugrör och genom att omväxlande blåsa och suga lossnade snart vad det nu var som satt i vägen och nu fungerar det som sagt väldigt bra. Lurigt att justera in strålarna bara...

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Coolt!
    Fick igång aerons spolare som slutat helt genom att peta lite med en ståltråd i varje hål.
    Jeflars vad den sprutar nu!

    Svenska bil ville ha 600 pix för en ny "spolarkåpa". Fast det kanske hade varit en mer permanent lösning.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Det tror jag inte, såvida SAAB inte bytt till smutsavvisande hål i de senare modellerna av kåpa.

    //Mattias

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: Dåligt tryck i bakrutespolningen, 9-5 kombi

    Hejsan!
    Saknar helt vattenflöde bak på min -04 9-5:a.

    Jag gjorde rent med 5-56 och en del ståltråd. Dock utan resultat.

    Sedan åkte cykelpumpen (!) fram! Pumpade i munstycket (eller, rättare sagt metallnippeln innan munstycket). Kunde under pumpandet konstatera att det bubblade i kärlet för spolarvätskan. Således var inget skit längre i vägen.

    Dock kommer fortfarande inget vatten vid spolning. Vad är nästa steg att felsöka?

    Tacksam för alla svar!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: Dåligt tryck i bakrutespolningen, 9-5 kombi

    Hejsan!
    Saknar helt vattenflöde bak på min -04 9-5:a.

    Jag gjorde rent med 5-56 och en del ståltråd. Dock utan resultat.

    Sedan åkte cykelpumpen (!) fram! Pumpade i munstycket (eller, rättare sagt metallnippeln innan munstycket). Kunde under pumpandet konstatera att det bubblade i kärlet för spolarvätskan. Således var inget skit längre i vägen.

    Dock kommer fortfarande inget vatten vid spolning. Vad är nästa steg att felsöka?

    Tacksam för alla svar!

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Re: Dåligt tryck i bakrutespolningen, 9-5 kombi

    Går pumpen alls?
    om den inte gör det, mät om det finns någon spänning på kontakten till spolarmotorn..
    Finns det spänning när det spolas, är motorn defekt.

    Jag bytte nyligen en pump som fungerade, men inte orkade ge något ordentligt flås på rutan..

    //J

Liknande ämnen

  1. Dåligt tryck på vattnet.vad fan är de??
    Av hauler87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 01:38
  2. Dåligt tryck vid accerelation..
    Av saab_original i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •