Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hårda bussningar till stötdämparna

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Hårda bussningar till stötdämparna

    Pysslar med dämparbyte bak och råkade ut för "klassikern" med fastrostade bussningar (vart var bosse-pastan på fabriken)
    Smidigare för mig att tillverka nya i PU än att köpa en monteringssats men frågan är då om det är så bra att ha dämparna uppfäst i ett hårdare material

    *Tänker, de små rörelserna tas normalt upp av gummibussningen men med ett hårdra bussningsmaterial sliter man ut dämparen i förtid?

    Nått att behöva fundera på?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Filosoferar lite... Sitter det sådana bussningar på alla dämpare, som ex fjäderbenen på din bil i fram? Är inte de ganska stumma i fram?
    Jag skulle "gissa" på att man har gummi för att minska ev ljud som kan spridas i karossen..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    instemer

    skulel nog satsa på de motsatta .. imoed att du frår mindre rörelse i demparn mot karrosen så får du mndra påfrästnignar på karossen ..

    demapren tar u upp stötarna endå .. vist de går marginelt hårader men . jag tror itne de ska spella nån roll du ska u inte åka 200 på en tvätbräda hoppas ajg ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Tja, så länge allt sitter 100% rakt skall det nog fungera men om stötdämparen sitter bara lite snett så finns det risk att den slits ut i förtid pga snedbelastningarna i dämparen som ej kan tas upp av gummibussningen. När det gäller stötdämpare så har man ju normalt gummibussningar eller om man vill göra det lite mer high tech så använder man länkhuvud/ledlager för att kunna tåla lite snedbelastning.

    Detta är inget jag egentligen har belägg för utan är bara saker jag hört och egna iaktagelser...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Dessa du menar? 158kr på SP..., skall man byta ser man till att detta är hemma innan!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    jo .. dedär jvälarna ..

    de e inte soma tt de trillar dit ... elelr bort presis
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. Hårda bussningar till motor å låda!!
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •