Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: kort topp på långmotor 9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790

    kort topp på långmotor 9000

    undrar om kormotorns bröstkåpa passar på långmotorn ? så man slipper modifiera befintlig kopa ?


    sen undrar ajg om insuget till lånmotorn e bätrer en kortmotorns om man använbder långmotorns kammar ?

    märkbar skilnad efter montering ? den här mössan ska esutm få fjädrar från dalhems någon som mins artikelnumret på dessa ? bugpack?

    hur myket vågar amn plana kortoppen på lånmotorn det är en 91:a i från början ?

    bilen en en 9k 2,3 i 91
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    618
    Bröst kåpan passa inte, det är några skuvhål som inte stämmer. Så du får modda den du har.
    9000 2,3T "aero" -97, 900 Aero -87, 900 Aero clon -84, 900 T16 -91, 900i -90, V4 cab -79, 9-5 2,0 Biopower -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    långmotorns insug passar inte på korttoppen. eller allt går väl iofs, men skulle inte kunna tänka mig att det är sådan skilnad på dem att det är värt å få långisnuget å passa på korttoppen.
    Se till att inte köpa insugspackning på mekonomen till kortinsuget bara...de kör med ett som är likadant som långmotorns och täpper igen kanalerna från spridarna till hälften typ...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    vaa passar inte insuget ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    bultmönstret passar, men det blir inte bra...

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    vaa passar inte insuget ?
    portarna skiljer... ta hela skiten en komplett topp med insug o fuelrail o sånnt.. sen kan du kolla lite i Jonas projektråd han har monterat en sådan topp på sin långmotor --> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=112516
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    ja använda min gamla fuelrail, men fick modifiera den lite för den skulle passa, men det var rätt lugnt...men kortinsug är ju smart å skaffa!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    jag hade fåt pris på en nyrenoverad kortopp för 2800 med nya ventiler å nya strningar i
    men om jag msåte jaga tag på ett insug å sen snikra i hop ett grenrör så e de förmycket jobb pengar å tid för tilfellet

    men ajg vill fortfarande veta artikelnumret på fjädrana som passar i saabs mösor ? kens som om ajg får nöjja mig med annan kam med lite högre lyft i min långa mössa
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    jag hade fåt pris på en nyrenoverad kortopp för 2800 med nya ventiler å nya strningar i
    men om jag msåte jaga tag på ett insug å sen snikra i hop ett grenrör så e de förmycket jobb pengar å tid för tilfellet

    men ajg vill fortfarande veta artikelnumret på fjädrana som passar i saabs mösor ? kens som om ajg får nöjja mig med annan kam med lite högre lyft i min långa mössa
    du behöver inte nytt grenrör bara "rätt" insug...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Visst är det väl även något krångel med ett fäste för remspännaren eller har jag drömt det
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Visst är det väl även något krångel med ett fäste för remspännaren eller har jag drömt det
    Det stämmer om man ska ha en sådan topp på en 2.3T motor med automatisk spännare, på dom gamla 2.0 e de ju en annan typ av spännare.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    de oroar jag mig ine så mycet för ett feste e inte så svårt å bygga ..

    men insuget va värre de ..


    ingen som vet nått om fjädarna fårn dalhems artnumer påd em ?

    jag byter nog bara kmm i min befintlgia motor samt justerbara derv från sp å ny tjätting
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    534
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Visst är det väl även något krångel med ett fäste för remspännaren eller har jag drömt det
    Man kan svetsa dit 2st alupinnar som fäste för remspännaren. Kan vara lite pill och få dom på exakt samma plats som på original långtopp, men nära funkar.

    Bild på toppen
    Klicka här för info om bilen

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    [quote=Jonas 2606]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":11vdhi22
    Visst är det väl även något krångel med ett fäste för remspännaren eller har jag drömt det
    Man kan svetsa dit 2st alupinnar som fäste för remspännaren. Kan vara lite pill och få dom på exakt samma plats som på original långtopp, men nära funkar.

    Bild på toppen[/quote:11vdhi22]

    Nog inte så stora problem om man kan svetsa alu för att mäta int skiten e ju enkelt....
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    varfrö bara inte bygga ett nytt fäste i järn till befintlig spänare använda befintliga hål på både topp å block?

    d e u en baggis


    men grappar fjädrarna vilken av de sm fins fär passar till saab topparna samt hur mycke kan man lyfta med orgenal trykarna ? å dessa fjädrar priset va u bra vore trevligt om nån kuynde ge mig den infon ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    upp
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. motorbyte saab 9000 2,3t frän kort till långmotor
    Av ramlösa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 13:41
  2. kort topp på 2.3 långmotor?
    Av 9K turbo sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •