Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Det här med inloppsrör (kobra, saxofon, mm. mm.)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395

    Det här med inloppsrör (kobra, saxofon, mm. mm.)

    Hade ett långt samtal med en erfaren saabfixare igår (som av säkerhetsskäl vill vara anonym), och han tyckte inte att man skulle byta kobra om man inte var absolut säker på vad man satte dit.

    Många av dom s.k. "trimkobrorna" gör visserligen att det kommer luft bättre till turbon men samtidigt så är det vanligt att dom inte bildar det "sug" som behövs för att få bort problemen i vevhusventilationen, enl. honom. Och då får man en bil som dels inte går bättre men framför allt så spär man på detta problem med vevhusventilationen!

    Så att göra en själv, tyckte han var uteslutet och även att köpa nån av dom "vanliga" trimkobrorna tyckte han inte heller att man skulle göra. Om man håller sig under ~300 hästar tyckte han inte att det (i dagsläget) var motiverat att byta den överhuvudtaget.

    Däremot tyckte han att man skulle hålla ögonen öppna för när den nya kobran till M06 skulle dyka upp som reservdel (den gamla orginalkobran kostade enl. honom bara 6-700 ) och då kolla om man kunde modifiera den till det gamla turbinhuset eller ännu bättre modifiera turbinhuset för den nya kobran.

    Är detta några visdoms ord tro?

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Ja, det där med vevhusventilationen är i sanning inte lätt. Den optimala lösningen är, i det avseendet, absolut M/06-kobran.

    Det ser ju inte ut att vara "rocket science" att få till kompressorhuset så det passar den nya kobran, d v s en seriös turbofirma bör kunna svarva till det så det passar tycker man.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag har ungefär samma åsikt och skulle nog aldrig sätta dit en eftermarknadspryl där när det krävs väldigt delikat utprovning för att få till rätt statiska tryck kring vevhusintaget. Dessutom brukar dessa trimkobror vara löjligt dyra. Hellre skulle jag då bygga en själv och verkligen försöka göra det bästa av vevhusventen, men det är nog inte lätt. 06:ans kobra är säkert ett bra alternativ. Vet inte hur många fler hästar den kan mata dock!?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    06:ans kobra är säkert ett bra alternativ. Vet inte hur många fler hästar den kan mata dock!?
    300+ hk med "STCS-mått" lär den ju klara i alla fall...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    353
    Är det någon vinst att sätta på en pre 06 Aero kobra på en tämligen orginal, alt steg 1, 9-5?
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Kombi-Husse
    Är det någon vinst att sätta på en pre 06 Aero kobra på en tämligen orginal, alt steg 1, 9-5?
    På en steg 1 kan man säkert sänka varvtalet på turbon lite vid maxuttag, och det kan ju göra att den mår bättre och eventuellt ger en halv hästkraft mer kanske. På en original tror jag inte det gör ngn större skillnad.

    Fast sedan kan det ju hända att vevhusventen är utvecklad på den nya och därmed kanske är en anledning till byte i sig, men det är inte säkert, och man kanske måste byta fler detaljer i venten för att få det att lira rätt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Kombi-Husse
    Är det någon vinst att sätta på en pre 06 Aero kobra på en tämligen orginal, alt steg 1, 9-5?
    Din 2.0'a MY04 har samma kobra som Aeron <06. (Så det blir ingen vinst, nej.)

    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Din 2.0'a MY04 har samma kobra som Aeron <06. (Så det blir ingen vinst, nej.)

    Mvh
    Det tar jag som en indikation på att redan en orginalaero skulle må bra av en bättre, eller?

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Det tar jag som en indikation på att redan en orginalaero skulle må bra av en bättre, eller?
    Kika på vad Saab har gjort för att öka effekten från 250 hk till 260 hk på M/06 så får du svaret.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Din 2.0'a MY04 har samma kobra som Aeron <06. (Så det blir ingen vinst, nej.)

    Mvh
    Det tar jag som en indikation på att redan en orginalaero skulle må bra av en bättre, eller?

    MVH
    Swed
    Ja, för att underlätta för motorn. Med en bättre sådan på en orginalaero så är du mera "safe". Du minskar den interna stressen i motorn.

    Mvh

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228
    I vilken ände sitter Egentligen den största strypningen? Funderar på hur jag ska göra på min bil! Kanske skulle kunna gör anån variant med siliconslang i nedre änden!

    har någon kort på jämförelse på kungskobra och vanlig aero kobra?

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Det är relativt enkelt att mäta undertrycket i VV med original kobran för att sedan gämföra det med resultatet från en egengjord.
    Sedan bygger man bara om tills undertrycket blir detsamma

    Är minnet med mig låg det som minst på -0.45bar för att nosa på 0:an vid fullt ös.
    Mätobjektet var i detta fall en 9-3 aero -01 med steg 3.

Liknande ämnen

  1. inloppsrör??
    Av _Mankan_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 19:03
  2. Inloppsrör?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 05:28
  3. Inloppsrör på en NG 900
    Av Calsonic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 20:27
  4. inloppsrör og 9-3
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 19:10
  5. "saxofon" till ng900 18T??
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •