Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Trasig topplockspackning på efter 7000 mil???

  1. #1

    Trasig topplockspackning på efter 7000 mil???

    Hej,
    är ny på forument här har sökt lite men inte hitta nått bra svar.

    Nu till problemet, jag lämnade just in min saab 93 Aero- 02 på 7000 mila service, bilen har funkat kanon har inte haft några problem så jag blev lite förvånad när bilmecken ringde mig och sa att den läcker massa olja och att topplockspackningen måste bytas!! Han sa även att det var ett vanligt problem på den modellen! Är de sant??? På en bil som gått 7000 mil.
    Bilen är servad enlig bok och har inte märkt att den läckt olja men jag parkerar dock på gatan och inte på samma ställe så jag har kanske missat.

    Hur vet man att det är topplockspackningen eller inte, vad kan det annars vara? Jag har inte sett bilen, är på tjänsteresa så jag skulle vilja ha lite råd och dåd när jag får se bilen och bestämma mig hur jag skall göra.

    Tack på förhand
    /Tomas

  2. #2
    Hejsan

    Man tycker ju att de borde ha sätt om topplockspackningen har börjat att ge sig ! Men det man kan göra för att säkerställa att det är topplockspackningen är ett kompressionsprov för att se att det är rätt kompression på alla cylindrar ! Det ända jag kan tänka mig som kan läcka där omkring kan vara ventilkåpspackningen. Den läckte på min , betydligt billigare och lättare att byta själv.

    Lycka till från A

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Kan ju vara så att du aldrig har problem så verkstaden får aldrig mjölka dig på pengar. Då om de hittar ett symtom som skulle kunna vara tecken på att dyr reparation behövs så slår de fast sin diagnos innan ngn hinner blinka. Jag säger inte att det måste vara så, men det KAN vara så. Finns ju olika seriösa ställen...

    Det är inte så vanligt att toppackningen går sönder "utåt", utan det brukar vara innåt med vitrykande avgas som följd. Kanske som sagt ventilkåpspackningen som gått. Den kostar ngn hundring och byts lätt på 10 minuter.

    Så jag är lite skeptisk till utlåtandet, men de kan ju ha rätt. Beror ju på vad mer de upptäckt för symtom.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Tack för råden, det ger mig lite mer att gå på iallafall.
    Känns lite som han ville mjölka, fick inte så bra intryck när han slängde ut sig att det var ett vanligt problem. Verkstaden heter Solna Bilteknik, har inte så mycket om dem på forumet och är första gången jag vänt mig dit "kanske sista också".
    Tänkte låta någon mer verkstad få göra en utvärdering innan jag bestämmer mig hur jag skall göra, har som sagt inte hunnit se bilen ännu.

    // Tomas

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej Tomas,

    Det första man bör göra, innan man ev. byter packningen, är att efterdra topplocksbultarna. Det finns instruktioner i FAQ hur man går till väga. Bör kosta under 1000 kr på en verkstad inkl. ny ventilkåpspackning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Läckande topplockspackning vid ca 5000mil var första symtomen på mitt vevhusventilationsproblem. Tydligen trycktes det olja både hit och dit...
    Den byttes då vid 5000 och läckte efter ett par 100 mil igen...
    Kontrollera vevhusventilationen!
    Fredrik J

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    * Efterdra toppen
    * Kolla över slangar och backventil i vevhusventilationen.
    * tvätta rent motorn
    * Kör och håll koll på ev läckage!

    Tror inte du skall behöva byta packningen, men risk finns ju.

  8. #8
    Tack, för alla råd verkligen kanon med ett så bra och levande forum.

    Förklaringen jag fick på verkstaden var någonting med att oljan trycktes ut genom oljekanalerna som går genom toppen, jag fick en ganska komplicerad utläggning som jag inte helt kan återge. Jag har inte bytt något ännu, skall läsa igenom FAQen och lämna in den till en annan verkstad och be dem kolla bultarna och se vad ett 2:a utlåtande blir.

    // Tomas

  9. #9
    OK så här gick det.
    Var hos mats riesel i solna och bad honom kolla.
    Resultat: Lekaget var så litet att om han hade servat bilen så hade inte han knappast gjort någon notering eftersom det inte var allvarligt och inte skulle påverka slitaget. För säkerhets skull så drog han åt toppen och sa åt mig att hålla koll ifall den börjar läcka mer, vilket var precis som rekomenderades på forumet.

    Så VARNING för Solna bilteknik!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Jag har lämnat in min bil på Solna Bilteknik för en 15000-mila service.

    Den skulle kosta 1795kr för en normalservice men de behövde byta bromsvätska enligt bok/WIS så det slutade på 2500kr
    Billigare än Statiol Veddesta t.ex.

    De dom gjorde var:

    OLJA 5w/40
    FILTER
    KUPEFILTER
    BROMSVÄTSKA (tillägg)

    plus att de kollade igenom de kontrollpunkter de skulle göra.
    Det enda minus var att lamdavärderna inte var helt ok eftersom bilen är kall men blev korrekt när bilen blev varm.

    Jag vet inte om man inte skall anlita dom igen och min bil är servad hos verkstad (första gången hos Solna Bilteknik) varje 1000-mil.

    Jag kollade om de hade bytt filter=ja, kupefilter vet jag inte men det vore ju oerhört konstigt om de inte bytte detta filter.
    Då polisanmäler jag isåfall dom för bedrägeri samt ringer "sverker"


    EDIT: Killen som tog degen sa att han inte sett en finare bil i ett sådant bra skick!

    degen=pengar, sedlar etc. Förr i världen bytte man kor med varandra men nu använder man olika slags valuta

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Har saab slutat att efterdra topparna?
    I min bil rån -93 så ser jag i servicehandboken att toppen efterdrogs vid 200mil.
    Så höll den också i 22000mil tills rosten tog den pga RISIG glykol.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Ingick i servicen vid 200 mil(?),på min NG900-97 osså.

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Jag har lämnat in min bil på Solna Bilteknik för en 15000-mila service.

    Den skulle kosta 1795kr för en normalservice men de behövde byta bromsvätska enligt bok/WIS så det slutade på 2500kr
    Billigare än Statiol Veddesta t.ex.
    Du betalde alltså 705:- extra för att få bromsoljan bytt och du är fortfarande nöjd med priset

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Jag har lämnat in min bil på Solna Bilteknik för en 15000-mila service.

    Den skulle kosta 1795kr för en normalservice men de behövde byta bromsvätska enligt bok/WIS så det slutade på 2500kr
    Billigare än Statiol Veddesta t.ex.
    Du betalde alltså 705:- extra för att få bromsoljan bytt och du är fortfarande nöjd med priset
    Prova själv att byta, inte helt lätt byta själv vad jag kan förstå.
    Lufting och sådant!

    Fortfarande 50% billigare än saab men om det blev bra är ju en annan historia.
    Priset kan jag inte klaga på faktiskt, kvaliteten på jobbet en annan historia.

    Men om du har ett annat pris på en 15000-mila service, skriv namn på firman och var den firman finns

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Jag har lämnat in min bil på Solna Bilteknik för en 15000-mila service.

    Den skulle kosta 1795kr för en normalservice men de behövde byta bromsvätska enligt bok/WIS så det slutade på 2500kr
    Billigare än Statiol Veddesta t.ex.
    Du betalde alltså 705:- extra för att få bromsoljan bytt och du är fortfarande nöjd med priset
    Prova själv att byta, inte helt lätt byta själv vad jag kan förstå.
    Lufting och sådant!

    Fortfarande 50% billigare än saab men om det blev bra är ju en annan historia.
    Priset kan jag inte klaga på faktiskt, kvaliteten på jobbet en annan historia.

    Men om du har ett annat pris på en 15000-mila service, skriv namn på firman och var den firman finns
    Jag är i a f billigare på att byta bromsolja
    Jag får intrycket att "de dom förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna"

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Jag har lämnat in min bil på Solna Bilteknik för en 15000-mila service.

    Den skulle kosta 1795kr för en normalservice men de behövde byta bromsvätska enligt bok/WIS så det slutade på 2500kr
    Billigare än Statiol Veddesta t.ex.
    Du betalde alltså 705:- extra för att få bromsoljan bytt och du är fortfarande nöjd med priset
    Prova själv att byta, inte helt lätt byta själv vad jag kan förstå.
    Lufting och sådant!

    Fortfarande 50% billigare än saab men om det blev bra är ju en annan historia.
    Priset kan jag inte klaga på faktiskt, kvaliteten på jobbet en annan historia.

    Men om du har ett annat pris på en 15000-mila service, skriv namn på firman och var den firman finns
    Jag är i a f billigare på att byta bromsolja
    Jag får intrycket att "de dom förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna"
    Aha.. är du akrediterad hos SWEDAC?
    Var finns du så kommer jag med min bil till dig!
    (vill ju att motorogarantin skall gälla)

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Visst du är välkommen!
    Gustaf E Bil AB
    Finns i Svenljunga

    Direktnummer till mig 0325-661352

    Auktoriserad Saab/Opel verkstad.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Visst du är välkommen!
    Gustaf E Bil AB
    Finns i Svenljunga

    Direktnummer till mig 0325-661352

    Auktoriserad Saab/Opel verkstad.
    Aha.. men då borde du veta vad en 15000-mila kostar?

    Skall byta spännrulle och rem och vet priset och skall hämta det i veckan men vad skulle NI ta för att byta dessa?

    Arbetstid är 1.0 timme enligt WIS

    Svenljunga ligger lite långt från sumpan så...kanske om vi flyttar!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Ja det var väldans dyrt för bromsvätskebyte. Tar ca 5min, mindre tid eftersom bilen ändå ska upp och oljan ur motorn rinna ur, då passar man på att suga ur bromsvätskan. Och bromvätskan går på 80kr för 0,5l.
    Jag tror knappt Saab har tidstillägg för bromsvätskebyte utan endast material.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Ja det var väldans dyrt för bromsvätskebyte. Tar ca 5min, mindre tid eftersom bilen ändå ska upp och oljan ur motorn rinna ur, då passar man på att suga ur bromsvätskan. Och bromvätskan går på 80kr för 0,5l.
    Jag tror knappt Saab har tidstillägg för bromsvätskebyte utan endast material.
    I alla fall billigare än 3900kr men jag vet inte..
    har inte kollat vad det tar i tid att byta bromsolja och vilka verktyg man behöver!

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning trasig
    Av Sigvard69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 11:32
  2. trasig topplockspackning?
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 23:11
  3. trasig topplockspackning
    Av permartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 00:54
  4. Topplockspackning trasig ?
    Av wolf66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •