kan man ta en steg 1 box till 9000 ltt och stoppa i 900 2,0T om både inte har startspärr?
kan man ta en steg 1 box till 9000 ltt och stoppa i 900 2,0T om både inte har startspärr?
Hastighets signal och lite annat skiljer..så det funkar nog ej till 100%..
Mvh johan!!
det var ju syndUrsprungligen postat av turbo200
Intressant... hastighetssignalen på ng900 kommer från abs-sensorn medan den på 9000 kommer från givaren i instrumenthuset.
Om det nu är någon skillnad på signalen borde det ju bara vara att justera detta i programmet?
Vilket hjul tar den signalen ifrån på NG900? Förmodar att detUrsprungligen postat av RT
är ifrån framhjulet
Saab 900 SE Turbo -95
Saab 9000 T16 -85
Saab 9-5 Aero -00
Nope, mäter bak.Ursprungligen postat av 9000power
jag stoppade i en trim box från en 900t -94 i min 9000 2,0t -96 funkade utmärkt körde bla med den på mantorp på stcs träffen
jag gasar till det rasar (tyvärr för ofta)
bor i jönköping!!
men tvärt om?Ursprungligen postat av kullgren
Det borde ju inte vara nån skillnad eller ?Ursprungligen postat av Tomsan
Simon Olsson
Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97
Det ändras bara i programmet.. Bara 2st olika värden.. Fixat på 2sek..
och ett 9000 program går ej i en 900,, o ett 900 prog går ej i en 9000... Basta..
Mvh
Snälla nån om du är någorlunda insatt så fattar du nog att trionic MÅSTE mäta på drivande hjul!DEN MÄTER PÅ FRAM HJUL..Ursprungligen postat av jonTe
Hastighetsmätaren skjuter iaf aldrig i höjden vid hjulspinn på en NG900.
Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
Precis, Och det jag fått lära mig är att den tas från Baknavet.. En polares hastsignal försvann, vilken kom tillbaka vid byte av hjulnav..Ursprungligen postat av Turbovin
/Marcus
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Vet inte om jag läser er alla fel här nu men på 9000 och 900 mäter den givetvis alla hjulen men trionic använder sig bara av 1signal,, på 9000 tas signalen från framhjulen ,,även Huvudinstrumentet därför rusar mätaren vid hjulspinn..Ursprungligen postat av Micke
På 900:an ändrades detta och den använder sig av bakhjulen,, närmare sagt vänster bak (?) för att läsa hastigheten...
Så jag tyder nog Mikces svar fel,, för ng900:ans Trionic läser bakhjulssignalen..
Mvh Rob.
Ursprungligen postat av Weggen
Beror lite på årsmodell.... har för mig att min -98a tar från bakhjulen.. iaf till hastighetsmätaren.. Var den tar signalen till trionic vet jag ej...
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
Ursprungligen postat av 9-3 Mike
Trionic på Alla ng 900/9-3 använder sig av bakhjulsignalen.. BASTA..!
Mvh
hastighetsmätaren tar på bak hjulen!
Trionic tar på framhjulen!Den måste ta på drivande hjul annars kan den inte beräkna vilken växel som är i när du spinner vilket alltid skulle resultera i grund tryck vid hjulspinn!
Nej,, jag tror du har fel nämligen..Ursprungligen postat av Micke
Testa o dra ur vänster abs givare i läs av Tech2:an så få den ingen signal..
Tror också Saab prioriterade säker hastighetsvisning mot hjulspinn..
Mvh
jag vet jag har rätt det är självklart att man måste mäta på drivande hjul!
Är du osäker så kan du läsa i "WIS" under mätvärden styrdons anslutningar så står det där att man ska lyft höger framhjul och snurra det ett halvt varv.
Varför går det inte o läsa av beräknad hjulhastighet och beräknad växel genom Trionic när man står i bänken o kör isf.?Ursprungligen postat av Micke