Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rostbubblor efter lackering?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    124

    Rostbubblor efter lackering?

    Hej.
    För ca 1 månad sen hade jag inne min bil på lackering.
    De lackade alla 4 dörrar, båda framskärmarna, båda skärmkanterna och bakåt längs med listen.
    Före lackeringen hade jag lite rost bakom den lilla listen bakom dörren så det fixade han med.
    Nu har jag sett att det har blivit en medelstor liten utbuckning där skärmkanten är skarvad bakom dörren.
    Det var ingen rost där innan men hur kan det kommit dit nu isåfall?
    Bilen har stått inne i garaget ända sen lackeringen.
    Är det nu rost som kommer där så tycker jag lackeraren ska fixa det eller vad tycker ni?
    Det kostade ju en slant att få allt lackerat och då vill man ju få det riktigt.

    mvh fredrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    512
    Du har ingen bild du kan lägga upp?

    Det låter som om lacken lyft i skarven, och det kan tyda på några olika saker. Därför är det lättare att göra ett uttalande om man sett hur det ser ut.

    Är du säker på att det har kommit nu och att det inte var där när du hämtade bilen?

    Det skulle kunna vara att det stått fukt i skarven som inte blivit riktigt torr innan bilen påbörjades inne hos lackeraren. När sen lacken kommer på och bilen sätts in i ugnen för att härda, då vill fukten ut och då lyfter lacken.
    Kan även vara att det ligger spackel som inte härdat riktigt där. Då händer det samma sak som ovan, att lacken tyfter när lösningsmedlet vill ut.

    Men som sagt. En bild hade inte varit fel. Då ska vi nog kunna hitta vad som gått galet.

    /Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    124
    Okej..
    Ska försöka ta en bild nu ikväll.
    Jag vet ju inte om det var där när jag hämtade ut bilen.. kollade inte så noga.. såg det häromdagen för jag grejjade med hjulen och då såg jag det..
    fuktfri var nog bilen för lackeraren hade bilen i 2veckor i sin verkstad.
    men ska försöka ta en bild så får vi se.
    mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    124
    Så nu har jag tagit kort på det.


    mvh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    512
    Färgnummer 230 va?? (Yrkesskada)

    Ser onekligen skumt ut. Och det ser även ut som om de målat rakt över skyddsplasten som sitter på "hundbenet". Skulle va kul och se hur det ser ut under listen.. (Sitter med två plastpluggar och lite dubbelhäftande) "blink, blink"

    Är den bara lackad till skarven eller? Det ser ut som om det är repigt i bildens övre vänstra hörn. Ser inte nylackat ut...
    I så fall kan det kanske ha att göra med det..

    Men rost tror jag inte det är. Så fort kan det inte börja rosta. Även om lackeraren bara slipat till och målat rakt över rosten.

    Min gissning, om de målat mer än till skarven, är att de fått lite mycket basfärg i skarven, och sen har det inte torkat ut ordentligt innan klaracken kommit på. När sen klarlacken härdar, bildas det en hinna över baslacken, men lösningsmedlet vill ändå ut, och då kan det uppstå sådana bubblor.

    Jag hade kört tillbaka till lackeraren och frågat "om det verkligen ska se ur så där". Är det en seriös kille, fixar han säkert till det.
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    124
    Det är nylackat ovanför också.. har tvättat den så är det inget vax på heller.
    Blixten på kameran gör nog så man ser det lilla minsta för dom reperna ser man inte om man inte håller ögat 2 cm ifrån.
    Målat över skyddsplasten har dom inte gjort.. den satte jag dit efter lackeringen.
    Listen har jag haft borta och det är ingenting bakom där.
    Jo han ska få fixa till det där..
    Vill ju ha det rikigt när man betalar så mycket pengar.
    mvh Fredrik

Liknande ämnen

  1. Rostbubblor på biltaket OG9-5
    Av jellybear i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-10-16, 12:10
  2. Polera bort damm efter lackering??
    Av sku i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 14:44
  3. Handtag passar inte efter lackering 9000
    Av rgolsson i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:13
  4. Vindbrus i kupén efter lackering!
    Av Foued25 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •