Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 9-5Aero Avgas-system, råd och tips...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    9-5Aero Avgas-system, råd och tips...

    Min Aero -01a behöver lite fix och tricks. Tycker bilen är helt underbar, men det skall micklas lite med väghållning och avgas-system, det är ju inte direkt en sportbil man har.

    Diesel-snoken skall micklas på och tänkte passa på att byta Framrör till 3" med Rejs-kat. Hos en känd firma i Uddevalla så såg jag att pris-skillnaden på löst framrör inte var enorm jmf med komplett 3" system.

    Frågan är alltså: Är det stor ide att bara byta framrör och köra original system efter rejskat? Jag väntar mig bättre respons, kanske bättre värmeavledning vad det nu innebär. Har inte tänkt chippa - ännu i alla fall. Kör redan med sport-filter (i original box!) och skall alltså montera Dieselsnoken.

    Och hur är JTs grejor, hyfsad rost-säkerhet?

    Har ni några tankar så vore det fint... Sitter och lurar på hur jag skall göra. Det är ju rätt mkt dollar det handlar om också.
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Hej, man kan åka med 3" framrör och sport/racekat med orginalsystem bak, men jag perssonligen skulle bytt hela vägen. Om man dessutom ska ha i ett "steg 3" chip så kanske man i alla fall ska rådfråga tillverkaren av chipet om man tänkt åka med orginalsystem efter kat. Dom kan ju bli igensatta i ljuddämparna utan att det syns utanpå.

    Jag hade JT på min 9-3 och framröret var i rostfritt och såg väldigt bra ut under hela tiden jag hade bilen (2 år) Bakre delen däremot var inte rostfri och hade börjat rosta lite lätt vid bakre dämparen. Ferrita annars är ju ett säkert kort, men kostar ganska mycket mer. Kan ju vara ett lönsamt alternativ om du ska ha bilen länge. Annars har Maptun ett mycket prisvärt rostfritt system till 9-5:an som kostar komplett från turbo hela vägen bak med racekat strax under 11000 kr inkl. moms. Blankt och fint är det också och passforman sägs vara mycket bra.

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=62

    Ferrita säljs av Nordic www.nordicuhr.se

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

Liknande ämnen

  1. Tre tums avgas system.
    Av jim jönsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 20:30
  2. Avgas system 9-5
    Av marasp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 20:45
  3. Avgas-system??
    Av Eddy081 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 17:15
  4. avgas 9-5aero -04 på en -98?
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •