Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: oljebeläggningar i topp o transmissionskåpa

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    63

    oljebeläggningar i topp o transmissionskåpa

    Hej, är intresserad av att veta om någon har erfarenhet av svarta kletiga beläggningar uppe i topplocket samt transmissionskåpan? Har demonterat 3 st 2,3T motorer med ca 20 000mil. alla dessa har haft mycket beläggningar. Min fundering är om detta hade kunna undvikas helt eller delvis om motorn gått på olja av bra kvalite och täta bytesintervaller? Efterssom jag köpt bilarna vid de här miltalen vet jag inte med säkerhet vilken olja de gått med. 2 av dessa hade servicebok från Tyskland. Min gamla 900 aero -84 hade vid ca 14000 mil inga beläggningar alls. Frågan är ju om beläggningarna kommer från oxiderad olja eller från förbränningen?. Hör gärna av er i ämnet, obs detta är enligt min uppfattning inget specifikt bara för Saabs motorer.
    Mvh Peter
    Saab biten

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    När det ändå snackas beläggningar kika i den här tråden:

    http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=19748

    / TD
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192

    Historia

    På de glada 70-80-talen skruvade jag isär ganska många V4/99/900 motorer. I de fall som motorerna var äckliga inuti, visade det sig att ägarna alltid hällt i OK:s oljor.
    Så, trots att bilarna aldrig dragit en droppe i onödan, pajjade de ändå. Fick efter mycket grävande fram en del muntliga svar (som gällde för 25 år sen). På den tiden så var deras oljeråvara av s.k. högsvavlig sort. Vilken också var mycket billig. Sådan olja "koksar" på nolltid. DVS blir kolsvart innan 500 mil. Oavsett körstil. Och man fick en ofrivillig och oprovocerad Oil-sludge per automatik.
    Sen kom Shell med sin Helix-olja. Rena tvättmedlet. Efter hopskruvning av de motorer som gick att rädda, hälldes denna olja i. Köpte den billigt av bästa polaren som jobbade på Shell. Så det va ju en kostnadsfråga. I somras stötte jag på en av de bilar jag räddat. Barnbarnet hade tagit över pärlan. Bytte ventilkåpspackning på en gammal bekant. RENT OCH FINT. Pärlan, en 900gls-79 hade rullat 48000 mil nu. Tror den hade 11000 mil när motorn rasade -86.

    Summarum, Om motorn för övrigt är tät och fin, BYT OLJA ett par tre gånger. Börja gärna med Biltemas billigaste ett par veckor. Häll ut och i med lite bättre olja. osv.
    Lycka till
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Transmissionskåpa 9-5 2.3T m.m.?
    Av wetter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 18:24
  2. laga transmissionskåpa 9-5
    Av bojhak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 13:36
  3. Skillnad transmissionskåpa??
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 00:33
  4. hur demontera transmissionskåpa?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •