Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: hur bra är Peerless basar?

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    hur bra är Peerless basar?

    funderar på denna låda som finns på blocket, alltså den lådan med 2st 10" Peerless basar. Basarna kostade 1995kr/st så skit lär det väl inte vara?

    http://www.blocket.se/vi/7037204.htm?ca=7_s

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Är det Peerless XLS så är det några av de mest välljudande som gjorts. Fråga snubben vad det är för något.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157

    Re: hur bra är Peerless basar?

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    funderar på denna låda som finns på blocket, alltså den lådan med 2st 10" Peerless basar. Basarna kostade 1995kr/st så skit lär det väl inte vara?

    http://www.blocket.se/vi/7037204.htm?ca=7_s
    Det där ser ut att vara hemma-varianten av XLS. Är alltså inte gjord för bilbruk egentligen. XLS är en något modifierad variant av den där. Observera att de därmed kan ligga på 8 Ohm!

    Peerless är generellt mycket bra basar som gärna ska sitta i liten låda. De både tåler och kräver en hel del effekt. Ett GAS Alpha är på tok för litet. Ge dem gärna 400-500 Watt per styck.

    Det räcker med en om du har effekt så det räcker...... Den andra passar fint som sub i hemstereon.

    // Mikael
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: hur bra är Peerless basar?

    Citat Ursprungligen postat av gurenius
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    funderar på denna låda som finns på blocket, alltså den lådan med 2st 10" Peerless basar. Basarna kostade 1995kr/st så skit lär det väl inte vara?

    http://www.blocket.se/vi/7037204.htm?ca=7_s
    Det där ser ut att vara hemma-varianten av XLS. Är alltså inte gjord för bilbruk egentligen. XLS är en något modifierad variant av den där. Observera att de därmed kan ligga på 8 Ohm!

    Peerless är generellt mycket bra basar som gärna ska sitta i liten låda. De både tåler och kräver en hel del effekt. Ett GAS Alpha är på tok för litet. Ge dem gärna 400-500 Watt per styck.

    Det räcker med en om du har effekt så det räcker...... Den andra passar fint som sub i hemstereon.

    // Mikael

    du verkar kunna en del må jag säga, men om jag köper denna baslåda och Slutsteget, blir ljudet dåligt om jag använder slutsteget till dessa basar? lådan är ganska liten, och sluten. det är vad jag vet. lådan har även en vägg imellan basarna som är öppen i bak-kant. det går ju att brygga steget iaf.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Ljudet blir garanterat "dåligt", GAS Alpha stegen är snik steg som är rätt klena. Särskilt till basar av denna kaliber! Köp ett matchande steg om du ska ha XLS basarna!

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    103

    Re: hur bra är Peerless basar?

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    funderar på denna låda som finns på blocket, alltså den lådan med 2st 10" Peerless basar. Basarna kostade 1995kr/st så skit lär det väl inte vara?

    http://www.blocket.se/vi/7037204.htm?ca=7_s

    Jag kan inte direkt säga hur bra dom basarna e.. men i mina tidiga dagar så byggde jag en banpass låda å skulle ha den på mitt rum när jag bodde hemma, men det slutade med att jag inte fick använda den för min far då hela villan skakade, så Peerlees basar e fina grejjer enligt mig!
    Saab 9-5 -98 2,3 T... Bilder kommer när jag fått lite ordning på henne..

    "Antingen var det jätte lätt- eller så är jag bara skit stark - Rene M"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157

    Re: hur bra är Peerless basar?

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    du verkar kunna en del må jag säga, men om jag köper denna baslåda och Slutsteget, blir ljudet dåligt om jag använder slutsteget till dessa basar? lådan är ganska liten, och sluten. det är vad jag vet. lådan har även en vägg imellan basarna som är öppen i bak-kant. det går ju att brygga steget iaf.
    I mina öron skulle det bli det. Jag vet inte vad du kommer tycka. Visst kommer det komma bas ur lådan men inte någon djup, fast, musikalisk bas med kontroll i hela registret. Det klarar helt enkelt inte steget oavsett volym.

    Steget kostar ca 1.500, ett riktigt budgetsteg alltså. Jag har provat driva EN XLS både med DLS A7 och PGs Xenon 600.1. Ett litet steg funkar INTE. A7 räcker heller inte till... (med reservation för att detta faktiskt inte är XLS).

    Har du inte ett ordentligt steg att driva med så är nog inte Peerless rätt för dig. Låt mig säga så här, en ny bas för ca 1.000:- och ett annat BEGAGNAT steg för ca 2.000:- (nypris ca 4.000) kommer med största sannolikhet att spela både bättre och högre än ovanstående.

    // Mikael
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

Liknande ämnen

  1. slutsteg + basar 9-3ss -04
    Av Juster22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 22:45
  2. Bygga in två basar i og9-3!?
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 12:16
  3. Bas/basar i 9-3 SS
    Av moose i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 22:01
  4. Basar i en 9000 cse
    Av Tamii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •