Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Svårt att "få in" 2,3T motor i bil med 2,0T origin

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336

    Svårt att "få in" 2,3T motor i bil med 2,0T origin

    Hej Hopp!

    Har nyss kommit från söderhamn där jag köpt en bil, en 9000 CDE Special Edition från 1990. Ett ramlager har skurit, så jag tänkte passa på att stoppa in en motor från en 2,3 T när jag ändå håller på. Så nu till frågan: Vad måste bytas förutom motor om man vill ha en 2,3T istället? Tänkte köra med DI/APC, som ju redan sitter där.

    Tacksam för svar!

    Mvh Nils

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746

    Re: Svårt att "få in" 2,3T motor i bil med 2,0T or

    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Hej Hopp!

    Har nyss kommit från söderhamn där jag köpt en bil, en 9000 CDE Special Edition från 1990. Ett ramlager har skurit, så jag tänkte passa på att stoppa in en motor från en 2,3 T när jag ändå håller på. Så nu till frågan: Vad måste bytas förutom motor om man vill ha en 2,3T istället? Tänkte köra med DI/APC, som ju redan sitter där.

    Tacksam för svar!

    Mvh Nils
    SAAB höll på o krabbade lite med smådetaljer i motorstryningen på dom årsmodellerna så du kan få broblem med att få rätt på elen annars e de inga problem direkt att "stoppa i" en sådan motor.

    Du ska nog ha komplett motorstyrning med men fan vet hur man ska bära sig åt för att fixa det på enklast möjliga sätt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Bilen har nog TCS (gissar jag starkt på) så det kan ju vara lite krångligare...?
    Har funderat på detta och om det inte vore enklare att behålla orginalsprut och få det "omchippat".
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336

    Re: Svårt att "få in" 2,3T motor i bil med 2,0T or

    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Hej Hopp!

    Har nyss kommit från söderhamn där jag köpt en bil, en 9000 CDE Special Edition från 1990. Ett ramlager har skurit, så jag tänkte passa på att stoppa in en motor från en 2,3 T när jag ändå håller på. Så nu till frågan: Vad måste bytas förutom motor om man vill ha en 2,3T istället? Tänkte köra med DI/APC, som ju redan sitter där.

    Tacksam för svar!

    Mvh Nils
    SAAB höll på o krabbade lite med smådetaljer i motorstryningen på dom årsmodellerna så du kan få broblem med att få rätt på elen annars e de inga problem direkt att "stoppa i" en sådan motor.

    Du ska nog ha komplett motorstyrning med men fan vet hur man ska bära sig åt för att fixa det på enklast möjliga sätt.
    Undrar jag om det är samma kabelhärva och bara boxarna som skiljer... vore ju bra om det var så

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746

    Re: Svårt att "få in" 2,3T motor i bil med 2,0T or

    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Hej Hopp!

    Har nyss kommit från söderhamn där jag köpt en bil, en 9000 CDE Special Edition från 1990. Ett ramlager har skurit, så jag tänkte passa på att stoppa in en motor från en 2,3 T när jag ändå håller på. Så nu till frågan: Vad måste bytas förutom motor om man vill ha en 2,3T istället? Tänkte köra med DI/APC, som ju redan sitter där.

    Tacksam för svar!

    Mvh Nils
    SAAB höll på o krabbade lite med smådetaljer i motorstryningen på dom årsmodellerna så du kan få broblem med att få rätt på elen annars e de inga problem direkt att "stoppa i" en sådan motor.

    Du ska nog ha komplett motorstyrning med men fan vet hur man ska bära sig åt för att fixa det på enklast möjliga sätt.
    Undrar jag om det är samma kabelhärva och bara boxarna som skiljer... vore ju bra om det var så
    Jo kan det vara MEN som sagt SAAB har haft lite olika varianter, ja skulle kunna tänka mig att en -90 inte har någon tempgivare för insugningsluften medans en 2.3 -91 har det så det kan vara en del pyssel.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Har för mig att just CDE 2,0T -90 har -91:ans elektronik.
    Så var det iaf på polarens.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Har för mig att just CDE 2,0T -90 har -91:ans elektronik.
    Så var det iaf på polarens.
    M.V.H.
    Hur kollar man det?
    Bilen har ej TCS, inte vad jag kan se från kupen i alla fall...

    Mvh Nils

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336
    Kom på en sak till, har en reservdelsbil med toppenmotor, är en 2,0T men den är ifrån -85 alltså ej med DI osv. Kan den byggas om med enkla medel för att passa?

    /Nils

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Kom på en sak till, har en reservdelsbil med toppenmotor, är en 2,0T men den är ifrån -85 alltså ej med DI osv. Kan den byggas om med enkla medel för att passa?

    /Nils
    Har för mig att det ska gå bra ja, får flytta över kabelstam med alla givare så ska det inte vara npogra problem o sen kan du få mikla med EGR o lite sånn tror det enklaste är att skifta insuget för där sitter alla grejerna o sen byta givarna i blocket osv mycket enklare än att stioppa i en 2.3 iaf.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336
    Nån som vet mer exakt vad som måste göras? Om man ska i med 85ans motor alltså. En till fundering: Måste man köra utan vattenkyld turbo i 85ans motor eller kan det byggas om på något sett?

    Ha en Bra Dag!

    Mvh Nils

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Nån som vet mer exakt vad som måste göras? Om man ska i med 85ans motor alltså. En till fundering: Måste man köra utan vattenkyld turbo i 85ans motor eller kan det byggas om på något sett?

    Ha en Bra Dag!

    Mvh Nils
    ta boåda motroerna o ställ dom brevid varandra och flytta över dom grejerna som du ser skiljer..

    Sen ang vattenkyld turbo så e de bara att skruva bort pluggar o flytta över rören osv så det är inte heller några som helst problem.

    men som sagt ställ dom brevid varandra o börja flytta grejer...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Hej!

    9000 CDE T16 Limited Edition -90 (Har själv ägt en sådan ) den hade inte TCS iaf ,men det kanske finns på en del. , sen har den troligtvis samma el som t.ex Talladega från -89 då även den hade 185hk

    så du får nog slänga i hela styrballeten med härva och allt för att vara på den säkra sidan...


    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336
    Ingen som vet vart man kan kolla vilket elsystem som sitter i bilen? Nu har jag uppgifter på att följande KAN sitta där: Samma som -91= 2,3T Borde passa, Samma som alla 2,0T -90, Samma som rödboxad talladega -89. Så, någon som vet vart man kan kolla vad det är för elsystem/motor? Måste ju börja jaga en motor på allvar så den hoppar igång snart

    Mvh Nils

  14. #14
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 753
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Så, någon som vet vart man kan kolla vad det är för elsystem/motor?
    Ja i bilen Mecka ur boxarna o kika vad du har för nummer på dom. Min gissning är att du har LH2.4.2 (talladega -89 har "bara" 2.4) är det så så kan du troligen enkelt bara hinka i en LH box från en 2.3T 91-92. DI/APC kan du nog låta va som det är, iof kanske det är nån skillnad i tändningsmappen men det är nog marginellt.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336
    Så om jag har LH2.4.2, kan jag alltså kasta in en 2,3T. Vart var det man kollade vad boxnummren stod för? Bränsleboxen sitter i akvariet va?

    Mvh Nils

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336
    LYFTER

  17. #17
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 753
    Medlem#
    1765
    Ja bränsleboxen sitter i akvariet, vet inte hur det är på -90 men -89 satt DI/APC under förarstolen, sen flyttades den upp till akvariet den med men jag minns inte när.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    336
    Letade reda på den i akvariet, såg att BOSCH dekalen var röd
    Det menas med rödbox? Bilen ska ju vara det, men det var fint att se

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Jag bytte till 2.3l -92 motor i min gamla 9000 -85, och för det första måste du antingen byta rambalk eller svetsa fäste för det bakre motorfästet till till 2.3, sen är det annan växellåda, vilket medför att du måste ha 2.3ans drivaxel i alla fall på H.sida då inre knuten skiljer, V.sida kan du byta från 2.0an.
    Jag fick även kapa hål i plåten under fjädertornet för att generatorns remskiva skulle ha lite utrymme vid gaspådrag, sen behöver du remskivan till både servopump och generator för 2.3ans breda multirem.
    Sen behöver du byta över spjällhuset ifrån 2.0an då spjälläges givaren skiljer och inte passar emellan, kommer inte ihåg hur det var med tempgivaren till vattnet för motorstyrdonet, men där kan också uppstå problem.
    Kan säga så här att det blir ett he**** att byta generator och multirem efter motorbytet.

Liknande ämnen

  1. Svart Raket 2.4T "Sponsrad" 2009-2010
    Av Aero-E-Tuna i forum Projekt
    Svar: 386
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 21:26
  2. [LÖST] Svart "plupp" under gaspedalen NG900 2.0T Automat
    Av Mange i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •