Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ett litet tips till alla med 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 375

    Ett litet tips till alla med 9-5

    Tjenare !

    Många vet nog om det redan men för er som inte visste det så kommer här ett litet tips.

    Gäller främst er som gillar att köra med P-ljus och dimmljus tänt på dagtid.

    Kör in till Saab och be dem lägga in ljusläge 3 med Tech 2:an. Dra ut ljusomställaren och klipp av den rosa kabeln. Har du en importbil, eller bara saknar säkringen för "day runninglight". Har för mig att det var säkring nr 32 eller 35. Där ska en 15 amp säkring sitta i alla fall.

    Gör du så här så kommer ljuset bli enl följande.

    I läge ett (längst åt vänster) så blir det P-ljus med dimmljus (om dimmljusknappen är intryckt) på tändning. Dvs slocknar när du stänger av bilen.

    I läge två (rakt upp) så blir det som tidigare.

    Läge tre så kan du INTE ha halvljus med dimmljus även om dimmljusknappen är intryckt. Men om du sen slår på helljus så tänds även dimmljusen som ett par extralysen. I och med detta så kan du inte åka dit (som jag för ett par veckor sedan) för olaglig belysning. Halvljus med dimmljus.

    Jag glömde i all hast att slå om när jag hade bråttom och tänkte inte på att dimmljusen var med. 400:- spänn kostade det. Bara för att jag kör som jag gör antagligen. De var väl glada för att kunna sätta dit mig för något......igen.

    Ja ja, se det bara som ett tips. Som sagt, de flesta av er känner kanske redan till detta.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 186
    Gjorde denna operation på min förra 9-5:a , fungerade kanon !
    Anledningen till att jag gjorde så va att man allt för ofta glömde P-ljuset på och då med ett tomt batteri som följd...

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Samma procedur för NG900 och 9-3 fast man stiftar ur/klipper annan kabel.

  4. #4
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Har gjorts i Peking sedan dimljusen kom...
    Men jag trodde först att Saab gått ut med det när jag läste det..

    Det är en bra grej o göra hursom.. Bra att fler får reda på det..

    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Samma procedur för NG900 och 9-3 fast man stiftar ur/klipper annan kabel.
    Finns ingen som vet vilken kabel???

    M.v.h. Andreas J.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    296
    Också fixat på 9-5:an för ett tag sedan, jäkligt smidigt och det tar typ 5-10min att göra också.

    Någon som vet hur det är på nya SS, ligger detta i från början eller?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Samma procedur för NG900 och 9-3 fast man stiftar ur/klipper annan kabel.
    Finns ingen som vet vilken kabel???

    M.v.h. Andreas J.
    På min ng900 var den gul/svart

    Jocke
    #4247
    SAAB 9-5 2,0t Vector -03
    Yamaha XJ900 1983

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Citat Ursprungligen postat av Zleaze
    Också fixat på 9-5:an för ett tag sedan, jäkligt smidigt och det tar typ 5-10min att göra också.

    Någon som vet hur det är på nya SS, ligger detta i från början eller?
    Har ställt frågan tidigare på forumet och även talat med meckar (vet i och för sig inte allt för mycket) och det verkar tydligen inte gå . Om du kommer på ett sätt så äre det nog en del som är intresserade.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Om man inte vill klippa den rosa kabeln kan man göra som jag gjort. Låt bilen tala om att du glömt parkeringsljuset på! Om jag stänger av bilen, tar ur nyckeln och öppnar dörren börjar det plinga, men bara om jag kör i dimljusraggar-läge (vredet pekar rakt upp). Med vredet ställt till höger funkar det som vanligt, med det tillägget att, precis som Sonesson skriver, dimljusen tänds då jag slår på helljuset. Jag kan alltså inte heller köra med halvljus och dimljus tänt samtidigt.

    Min dimljusknapp är alltid intryckt numera.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Om man inte vill klippa den rosa kabeln kan man göra som jag gjort. Låt bilen tala om att du glömt parkeringsljuset på! Om jag stänger av bilen, tar ur nyckeln och öppnar dörren börjar det plinga, men bara om jag kör i dimljusraggar-läge (vredet pekar rakt upp). Med vredet ställt till höger funkar det som vanligt, med det tillägget att, precis som Sonesson skriver, dimljusen tänds då jag slår på helljuset. Jag kan alltså inte heller köra med halvljus och dimljus tänt samtidigt.

    Min dimljusknapp är alltid intryckt numera.
    Hur har du gjort det då? Är det bara att skita i att klippa kabeln då eller?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Hur har du gjort det då? Är det bara att skita i att klippa kabeln då eller?
    Jag fick hjälp av en skicklig SAAB-mek. Han programmerade med TechII och sen var det klart. Har inte rört några kablar. Plinget slog han på m.h.a. TechII:an. Jag skall höra med honom om hur han gjorde. Kanske finns det en enkel beskrivning man kan ha med till sin lokala TechII-programmerare.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Så här står det i WIS:


  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Bilden från WIS hade jag tydligen flytta på min server. Nu är den på plats igen! Jag tror att det är alternativ 1 jag har på min bil nu.

  14. #14
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Bilden från WIS hade jag tydligen flytta på min server. Nu är den på plats igen! Jag tror att det är alternativ 1 jag har på min bil nu.
    Tack petson

    Nu gäller det bara att hitta någon i stockholms trakten som kan göra
    detta och som gillar kanel bullar

    Känner någon någon som jobbar på saab eller kan fixa detta så
    mottages tips tacksamt.

    EDIT: La till lite.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Tips till alla Er som vill ha en problemfri vardag
    Av kamelkungen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 17:22
  2. värdefullt tips till alla med nyinköpt bil
    Av martinvs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 19:04
  3. Tips till alla som har 9-3sc....
    Av sportsedan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 16:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •