Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: styrväxeln på en og900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    18

    styrväxeln på en og900

    Tjo! har snart (kanske) en 99'a med t16 pjäs i, men har en lite fundering.. är det samma framvagn på en 99'a (79'a) som en og900 (og är gamla va?)? anledningen till att jag undrar är om min kuggstång jag har liggandes från en 900'a med servo passar rakt i 99'an, mycket trevligare med servo på cruisingen (dom gånger ja orkar åka så sakta) tack på förhand!

    MVH//Staffan a.k.a Prankster!
    "va sakta de går, gasa!"

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Framvagnen är någorlunda samma. Länkarmar, spindlar osv går att byta mellan utan problem. Vill dock minnas att 99an är 10mm smalare mellan fästpunkterna...

    Styrväxeln passar dock inte för 5 öre, så ska du ha dit en från en 900 får du bygga om rätt mkt.

    Personligen har jag inga direkta problem med att servo saknas i 99an, och jag är knappast överdrivet krallig. När man hoppar i en og900 känns dock styrningen där närmast jänkemässig...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    18
    haha ok! vill minnas att eländet är lite tungstyrt me sportratt, men funkar fint me nån 9000 ratt nuvarande ägaren klämt i.... en annan grejj förresten... det sägs att de sitter 9000 fjäderben på den, då det är 9000/850 (tror jag) bultmönster på den, och i annonsen när han hitta bilen stod de att de va hårdare fjädrar o dämpare, kan hela skiten va bytt lr kan det vara så att nån har bytt spindlar och bromsar på den bara?
    "va sakta de går, gasa!"

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Byta till 9000-fjäderben är inget man byter till i en handvändning....
    Ser dessutom ingen direkt anledning att göra det?

    Däremot byta till spindlar från en 900 från 88 eller senare är lätt, och då får man 108/4-mönstret. Byta fjädrar och dämpare går även det smidigt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    18
    ok.. för jag tror mest han gissa lite (han som har den nu) jag misstänkte att det bara var spindlar som va bytt. allt annat verka mest knepigt. lite svårt att veta vad man köper när det gäller ett sånt här bygge utan nån "invetarie lista"... men men.. en reggad o besiktigad bil för 3000 tackar man ju inte nej till ska bara skrapa fram pengar
    "va sakta de går, gasa!"

Liknande ämnen

  1. Sprängskiss över styrväxeln 9-5
    Av 10000rpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 14:32
  2. Glapp i styrväxeln saab 99 -75
    Av Rocky1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 00:19
  3. nu sitter styrväxeln i ett stadigt grepp
    Av ingo76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •