Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: vad klarar en orginalmotor för max laddtryck ? +laddmätare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66

    vad klarar en orginalmotor för max laddtryck ? +laddmätare?

    sitter o letar som en galning på forumet men hittar inget tillfredställande svar på det

    alla "moderna" motorer e ju överseriöst byggda o klarar ganska mycke trimmning , men om man ska bygga en motor me kräm i e de ju bra o veta grunden

    vilket laddtryck skulle man kunna ha innan de e dags o fundera på nya kolvar o sånnt ?

    jag e medveten om de ökande slitaget men men , sånnt får man ta :P

    en annan fråga orginal ladd mätaren som sitter i är ju inte graderad
    är det nån som vet vad man skulle kunna sätta för skala på den ? typ 0-1bar eller så ? , ska köpa en ny laddmätare men har inte kommit dit än

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Laddtryck är INTE allt, fundera på om det finns nån tändning med mera med i spelet...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Som RZ skriver laddtryck är inte allt! org mätaren är igen bra referens...köp en graderad
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    jadå men ja vill ju veta grunden .. typ vet man att motorn klarar tex. 1,5 bar med orginal kolvar o sånna saker då vet man ju ungefääär vad man har o bygga på

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    jadå men ja vill ju veta grunden .. typ vet man att motorn klarar tex. 1,5 bar med orginal kolvar o sånna saker då vet man ju ungefääär vad man har o bygga på
    Mja, som tidigare talare, laddtryck är inte allt...
    Laddtrycksmässigt håller de rätt långt, om man får till rätt bränslemängd och tändning. Med för lite bränsle räcker det med 0,0bar för att knäcka kolvar..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    hahaha okay , med andra ord har ja inget o gå på :P

    tackar iaf , får väl kolla stora plånboken o skicka bilen till speedparts eller nått.. nån som har tipps om nått annat bra ställe som inte kostar multum för ingenting ?

  7. #7
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: vad klarar en orginalmotor för max laddtryck ? +laddmäta

    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    0-1bar eller så ?

    Hej !

    En som går till 1.5 är väl det folk oftast har.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66

    Re: vad klarar en orginalmotor för max laddtryck ? +laddmäta

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    0-1bar eller så ?

    Hej !

    En som går till 1.5 är väl det folk oftast har.

    Mvh TD04
    okay , min går nästan upp max nu , så med andra ord e de andra saker ja borde konsentrera mig på då :P

    tack td04

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Det var inte så Td04 menade..... vad max på originalmätaren innebär vet jag inte... men td04 menade att man kan köpa graderade mätare och dom brukar vara upp till 1,5 bar...

    Vad har du för maskin? vilken bil/motor gäller det?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Beror ju hur "långt" du ska gå finns dom som kör med 500hk med orginal stakar,kolvar (bottendel).

    Men avgassystem,luftfilter,ic,spridare,turbo och ett bra pogram (chip),evt kammar så är du över 300hk gränsen. Du har en 88:a va? isof Lh och det är ju lite svårare att "mappa" när man ska plocka ut så mkt effekt...finns visserligen även "dom" som klarar det om du ger oss ett ungefärligt effektmål är det ju lättare att leda dig rätt...eller åtminstone ge dig en "hint"

    Finns många fler firmor än Speedparts...sök så skall du finna


    Graderad laddtrycksmätare har du på tex Speedparts finns med både max 1,5 bar och med upp till 2 bar.

    Och det finns säkert nån guru som kan tala om vad din bil har exakt för laddtryck orginal,sen om det stämmer övrens eller inte beror ju på om tex GLT är "okej" efter n18 år i tjänsten osv
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    nja .. 500 pållar behövs nog inte haha de e ju en bruks bil ..

    men komma upp i kanske 300 skulle inte sitta helt fel

    info om bilen finns ju i min signatur .. syns den inte ?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    nja .. 500 pållar behövs nog inte haha de e ju en bruks bil ..

    men komma upp i kanske 300 skulle inte sitta helt fel

    info om bilen finns ju i min signatur .. syns den inte ?

    har den kat så "tror" jag att den ska ladda ca 0,75 bar. har för mig att min utan kat laddade typ 0,85 bar.

    Eftersom det inte är så många som gör "chip" till gamla SAABar längre så är Speedparts faktsikt den enda "firma" jag känner till,bara maila Claes där och ställa frågor så ska han kunna vägleda dig. finns alternativ när det gäller LH också..finns privatpersoner som gör "chip" jag använde mig av "chipmats" och va mer än nöjd,vet att även REagnar här på fourmet sysslar med sånt,har inga personliga erfranheter av honom dock.

    sicka mail till claes på seppedparts. om du inte är nöjd med hans svar ang chip så kan du alltid sick PM till antigen !"2984" (chipmats) eller till Ragnar.

    Använd sökfunktionen här på forumet finns grymt mkt info på stcs.nu...tillräckligt för att man inte ska orka läsa allt
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    T16 med kat laddar 0,75bar standard.

    Original laddtrycksmätare är väl ändå inte sådär jättekass.
    Problemet är ju att den inte är graderad + att den kan vara kalibrerad lite konstigt ibland.
    Men om man mha en annan manometer kan t.ex. konstatera att "gränsen gult/rött" är = 0,85bar, "halva röda" ca 1,2bar och "röda ut" ca 1,5bar så har man ett ganska bra hjälpmedel ändå.

    Skulle inte förvåna mig om kvalitén på mätaren i 9000 är minst lika bra som en billig graderad bling-bling mätare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    ja lovar o köpa en graderad får fort ja kan :P haha
    skulle va kul o se va man får upp de i med orginal delar innan man börjar byta allt

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    T16 med kat laddar 0,75bar standard.

    Original laddtrycksmätare är väl ändå inte sådär jättekass.
    Problemet är ju att den inte är graderad + att den kan vara kalibrerad lite konstigt ibland.
    Men om man mha en annan manometer kan t.ex. konstatera att "gränsen gult/rött" är = 0,85bar, "halva röda" ca 1,2bar och "röda ut" ca 1,5bar så har man ett ganska bra hjälpmedel ändå.

    Skulle inte förvåna mig om kvalitén på mätaren i 9000 är minst lika bra som en billig graderad bling-bling mätare.

    wiiiieee då hade jag rätt då

    I min 9000 aero så laddar jag mer än hela röda ut och enligt "graderad" mätare är det ca 1,6 bar. så visst kan din teori stämma där...
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    kan man få ett tipps om en bra mätare då ? (helst inte den absolut dyraste) hehe

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Speedparts mätare duger nog alldeles utmärkt är "många" som kör med den,om du kollar turbotorget har jag en helt ny mätare till salu,pma om du är intresserad.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    T16 med kat laddar 0,75bar standard.

    Original laddtrycksmätare är väl ändå inte sådär jättekass.
    Problemet är ju att den inte är graderad + att den kan vara kalibrerad lite konstigt ibland.
    Men om man mha en annan manometer kan t.ex. konstatera att "gränsen gult/rött" är = 0,85bar, "halva röda" ca 1,2bar och "röda ut" ca 1,5bar så har man ett ganska bra hjälpmedel ändå.

    Skulle inte förvåna mig om kvalitén på mätaren i 9000 är minst lika bra som en billig graderad bling-bling mätare.

    wiiiieee då hade jag rätt då

    I min 9000 aero så laddar jag mer än hela röda ut och enligt "graderad" mätare är det ca 1,6 bar. så visst kan din teori stämma där...
    Jag är tämligen övertygad om att mätaren konsekvent, dvs "halva röda" varierar inte från 1,2bar denna vecka till 1,3bar eller 1,1bar nästa vecka.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":1wxp7na3
    T16 med kat laddar 0,75bar standard.

    Original laddtrycksmätare är väl ändå inte sådär jättekass.
    Problemet är ju att den inte är graderad + att den kan vara kalibrerad lite konstigt ibland.
    Men om man mha en annan manometer kan t.ex. konstatera att "gränsen gult/rött" är = 0,85bar, "halva röda" ca 1,2bar och "röda ut" ca 1,5bar så har man ett ganska bra hjälpmedel ändå.

    Skulle inte förvåna mig om kvalitén på mätaren i 9000 är minst lika bra som en billig graderad bling-bling mätare.

    wiiiieee då hade jag rätt då

    I min 9000 aero så laddar jag mer än hela röda ut och enligt "graderad" mätare är det ca 1,6 bar. så visst kan din teori stämma där...
    Jag är tämligen övertygad om att mätaren konsekvent, dvs "halva röda" varierar inte från 1,2bar denna vecka till 1,3bar eller 1,1bar nästa vecka.[/quote:1wxp7na3]

    va inte så jag menade..men det jag menade va att det kan skilja från bil till bil...så bara för att jag har 1,6 bar när jag laddar hela röda ut...kanskje en annan bara har 1,4 bar..förstår du..
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    på nyare saabar är den sk "laddtrycksmätaren" ställbara med Tech2an.. har nån ändrat parametrarna så vet man aldrig...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

Liknande ämnen

  1. laddmätare 9-3 t7
    Av prets i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 21:32
  2. Hur man instalerar en laddmätare i en NG 900!
    Av Ekan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 04:09
  3. Varm laddmätare?
    Av cedete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •