Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vad krävs vid byte garret-Mitsu?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    86

    Vad krävs vid byte garret-Mitsu?

    Hej, jag har en ng900 med t25 turbo. Vad behöver jag för att byta till 9-5 aero turbo från -00?
    kör ng900 2,0t++

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 839
    nya vatten och olje rör lätaste är att köpa stål om spunna slangar

    tror www.vikensmaskin.se har färdiga satser har iaf gjort det till många 900or

    sen så kommer jag inte ihåg hur det är med olje returen passar bar annars

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    86
    vad skall man ge för ett td04 agg som gått 15000 mil, inget glapp eller annat konstigt. eller är det för många mil?
    kör ng900 2,0t++

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 839
    nja jag vet glappar det int eoch värkar det br aså kan det säkert hålla i 10 000mil till men om du ska trimma bilen så skulle ja sattsat på ett annat nyare

    såg att det va ett till salu på torget för 3900krmhelt nytt de tä väl skaplit pris

  5. #5
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    nya vatten och olje rör lätaste är att köpa stål om spunna slangar

    tror www.vikensmaskin.se har färdiga satser har iaf gjort det till många 900or

    sen så kommer jag inte ihåg hur det är med olje returen passar bar annars

    T25an har annan bultdelning på returen så det är bäst att byta den med ja.

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Citat Ursprungligen postat av CaOs
    vad skall man ge för ett td04 agg som gått 15000 mil, inget glapp eller annat konstigt. eller är det för många mil?

    Den kan ju snurra en och annan mil till men själv skulle jag inte vilja ge alltför många kronor för den.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 120
    Du behöver även byta inloppsröret till turbon.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    Hej
    väcker liv i tråden,har i helgen råkat ut för ett troligt turboras på min -02 2,3t 9-5,min fundering,har en -02 aero som jag håller på att skrota och tänkte ta turbon från,har "hört" att jag måste köpa en del rör o slang som inte är lika mellan aeron och 2,3t, o det kan jag ju förstå eftersom det är olika snurror.men kan jag inte ta rör o slang som sitter på aeron,eller är det något annat som blir galet då ?
    såg att speedparts hade tillfälligt slut på detta ombyggnads kit o sen är det ju svindyrt tycker jag ,speedparts skulle ha dryga tusingen o en annan firma jag titta på skulle ha drygt 1300 kronor ! för några rör o slang

    är helt okunnig inom detta och är väldigt tacksam för snabbt svar ang detta Mvh kalle
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 046
    Medlem#
    3471
    Ta nödvändiga olja/vattenrör och turbo från donator-aeron det kommer passa. Passa även på att ta ned oljetråget och rengör det och oljepickupen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ta nödvändiga olja/vattenrör och turbo från donator-aeron det kommer passa. Passa även på att ta ned oljetråget och rengör det och oljepickupen.
    Mr_SunBear tack för det snabba svaret ,tyckte det lät tokigt att måsta köpa nya grejjor när jag har en donatorbil.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av topline Visa inlägg
    Hej
    väcker liv i tråden,har i helgen råkat ut för ett troligt turboras på min -02 2,3t 9-5,min fundering,har en -02 aero som jag håller på att skrota och tänkte ta turbon från,har "hört" att jag måste köpa en del rör o slang som inte är lika mellan aeron och 2,3t, o det kan jag ju förstå eftersom det är olika snurror.men kan jag inte ta rör o slang som sitter på aeron,eller är det något annat som blir galet då ?
    såg att speedparts hade tillfälligt slut på detta ombyggnads kit o sen är det ju svindyrt tycker jag ,speedparts skulle ha dryga tusingen o en annan firma jag titta på skulle ha drygt 1300 kronor ! för några rör o slang

    är helt okunnig inom detta och är väldigt tacksam för snabbt svar ang detta Mvh kalle
    Och kom ihåg att du även måste byta programvaran i styrboxen till Aero annars kommer den inte funka optimalt. Det borde väl funka att ta boxen från donatorbilen och sen gifta in den med Tech2?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och kom ihåg att du även måste byta programvaran i styrboxen till Aero annars kommer den inte funka optimalt. Det borde väl funka att ta boxen från donatorbilen och sen gifta in den med Tech2?
    hmm.detta verkar ju bli ett jätte projekt om det ska bli helt optimalt så ska väl isåfall även toppen bytas ? vrf måste styrboxen bytas bara för att man sätter dit en något större turbo,den boxen är en 250hk o då kommer säkerligen även kopplingen rasa snart,vad är det som inte kommer funka optimalt ??
    tänkte mig en nödlösning så här i semestertider,man är ju bara en vanlig arbetare med familj så ekonomin tillåter ju inte allt på en gång (vilket jag önskar)

    min tanke är att lite senare i höst/vinter plocka ihop en helt annan motor med t5 botten osv tänkte då även renovera toppen från aeron + ta styrboxen som är en 250 hk + annan downpipe o avgas system och lägga in en annan programvara = konvertera till etanol mm mm mm ja listan kan ju göras hur lång som helst
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    kingback ursäkta att jag ifrågasatte ditt svar ,det du säger stämmer har jag fått verifierat från en saab tekniker,så det blir till att jaga reda på någon beg garret snurra tills motorbygget börjar i höst
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  14. #14
    Du kan kanske försöka hitta någon som kan lägga in programvara från en 2.3T (stort "T", 220 hk), den har TD04 men lite mindre effekt och vrid än Aero.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    kingback,har skrivit på några fb sidor om att köpa en beg garret,hoppas på napp där,kanske det löser sig där,hoppas jag vet ingen häromkring som fixar sånt med o programera.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 468
    Medlem#
    6901
    Du kan ju byta till aeroturbon och köra under semestern och fixa program efteråt , har svårt att se att det skulle vara skadligt , dock inte optimalt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    har nu haft turen ( el oturen ) att få tag på ett beg garret agg som gått ca 4k för en väldigt billig peng,så det blir orginal över sommaren så slipper man bekymra sig över att det ska uppstå andra problem med att allt inte är optimalt anpassat,helst när man ska åka på en liten semester tripp med pärlan och familjen

    Tack till er alla som engagerar sig i detta toppen forum till en som inget (nästan) vet om Saab tack tack !!
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

Liknande ämnen

  1. Byte Xenon 9-5 2006, krävs nollning av servicesida?
    Av M923 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 07:51
  2. Vilka verktyg krävs för byte hjullager fram, 900i -87!
    Av eh00jhd i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 12:18
  3. Wastegate mitsu TD04 15g - Garret T25
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 22:33
  4. mitsu 15t
    Av Luckyluke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 16:32
  5. vad krävs för ett torbo byte
    Av rachid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •