Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: ETS Styrdon/TCS CTRL/Bilder/Felsökning/Turbo laddar inte..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28

    ETS Styrdon/TCS CTRL/Bilder/Felsökning/Turbo laddar inte..

    Saab 9000 2.3 T -92 20.000Mil
    Pust.. Detta börjar bli ett stort inlägg från mej
    När detta är klart och fixat ska jag samla ihop all info jag har fått och göra en "Basic Felsöknings Guide För TCS" med bilder och allt för att hjälpa andra nästa gång

    Har lite frågor eftersom jag som så många andra har problem med TCS CTRL... Har gått igenom forumet flertalet gånger och testat det mesta jag hittat..

    Efter lite felsökning och byte av urluftn. ventil (sitter på torped väggen) lämnade jag in den på saab för att nollställa TCS.
    Fick då "Felkod ej raderbar pga styrdonsfel (kod:68342) ETS Styrdon" som svar efter nollningen och de sa att jag måste fixa felet först innan de kan fortsätta.

    Ventilen på torpeden var kass iaf. men även nått mer.

    De felkoderna som fanns innan vet jag inget om för allt nollades och denna felkoden dök fram. Tror de körde med ett Tech2 verktyg (det var ju på en saab verkstad så jag utgår från att de använder rätt saker ) Jag vet att man måste ha ISAT för att nolla och kalibrera, Tech2 avläser bara kan inte nolla och kalibrera.


    Till saken hör att Turbon laddade som den skulle fram till ca 2 veckor innan jag bytade ventilen ?! hmm.. jobbigt att köra limphome läge utan turbo tyckte jag och gav mej på att felsöka..//060109-- Tydligen ska turbon börja funka igen när TCS fungerar

    Efter nollningen och även byte av Magnetventil så gick bilen som den skulle (nästan, förutom att turbon fortfarande inte laddade och TCS CTRL lampan lös) ända tills att jag låter bilen jobba t.e.x. när man kör i en uppförsbacke, då hör jag att det klickar till i reläet i handskfacket och bilen går åter ner i limp home läge, jobbigt värre.

    OBS! INGA andra lampor lyser i panelen, bara TCS CTRL.
    Bilen har gått 20k mil, och felet fanns när jag köpte bilen dock laddade turbon då FAST bilen gick i limphome


    Jag har bytt svart/vit backventil som är kopplad till urluftnings ventilen på torpeden/båda ventilerna (vid torpen & vänster framskärm vid batteriet)/Magnetventil / rengjort Spjällhus (dock ej plockat av huset)/ bytt ALLA vacum slangar utan resultat

    Har nu gett mej på ETS boxen under sätet. Tror felet ligger där, tips någon?! //060109-- ej fel på boxen se längre ner under UPDATE

    Har dock lite frågor rörande detta..

    Refererar till tidigar inlägg.. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=105171

    Bilderna jag refererar till finns här. http://www.nadox.se/saab

    Bild 2 "TC/ABS-strydonet vid batterihyllan i motorrummet...svart/vit ledning"
    är det samma svart/vita sladden jag även ser på Bild4?? Även den grön/vita (dessa sitter i den gröna kopplingen)

    //060109--Problem för om man lossar kabelskon och tittar efter stift 24 och 4 så finns det inget metallbläck i skon för dessa stift helt tomt på dessa platser ? Är jag på fel ställe och letar?

    Det är väl TC/ABS styrdonet man ser på bild 2..?!
    //060109 -- Jepp det är det!

    Bild 3 -- Vilket av dessa två är "ETS-styrdonet" ?? Den övre ,liten box, (satt även monterad överst innan jag plockade ur dem) som det står ASR eller den undre ,större box, som det står SDK på?
    //060109 - vet nu att det är den stora boxen som det står SDK på för där finns 38 stift, den andra boxen är det 24 på och den "tror" jag är styrningen till automaten.

    --Plockat sönder boxen de har lackat alla komponenter mest troligt för inte det ska komma fukt i närheten, någon som vet vilken komponent som brukar fela?! Annars får jag mäta alla komponenter . så tips uppskattas.
    //060109--Felet är inte i ETS Styrdonet..se under UPDATE längre ner

    Går det att byta ETS boxen? Har en 9000 2,3T -92 (likadan bil men manuell) som jag kan testa boxen från, ska detta funka eller? //060109 -- Jepp det går sålänge du har samma nummer på den boxen du testar med.. läs längre ner under UPDATE..

    OCH VARFÖR laddar inte turbon längre??? //060109--Turbon laddar bara MAX upp till slutet på det gröna fältet ger sej inte in på gult.

    Någon som kan ge mer tips på felkoden från saab?
    //060109-- Har fått MYCKET bra svar på den felkoden! läs längre ner i tråden för en kort variant, har den långa varianten oxå



    UPDATE!
    I ett fall jag var ute för så var det oxiderat i kontaktstycket som sitter innanför huvöppningshandtaget inne i bilen vid kopplingspedalen.
    Hur lätt var det att hitta det?
    Har för mig att du även har någon jordpunkt ovanför pedalstället, dumt som fan sitter det, som oxå hör till TCS.
    Hittade ett kontakt stycke "data något" som satt precis ovanför huvöppningen var en grön koppling som det gick 2st små kablar in och 2 små ut från sprayade dessa och kollade så det var kontakt.
    Hittade givaren (pedalpotentiometer heter den, vet jag nu ) som sitter i slutet på gaspedalen (längst upp), ska testa byta denna oxå.. eller iaf mäta mellan stift 1 & 5 om där är 470 Ohm nä gaspedalen är nedtryckt till hälften. Ska även kolla om det är 900-1100 Ohm mellan stift 3 & 4, om jag fattde verkstadsmanualen rätt fick tag i 17sidor från denna, men det verkar vara det viktigaste iaf...

    Någon jord punkt hittade jag inte dock där i krokarna.

    Bytade ETS styrdonet ikväll till en exakt likadan som funkar (och den hade samma nummer 41 59 182 ) men det gick inte bättre, men min box gick 110% i den andra bilen, om inte bättre än den som satt där
    //UPDATE 060126-- Du kan även byta mot box 43 00 539 (se sidan 4 i denna tråd)


    Ska kanske testa byta ABS givarna vid framhjulen, trodde dock att det visade abs fel i panelen om det var de som strulade. Någon som vet?!

    Ska ut och byta de sista slangarna (alla bytade nu utan framgång) , fixade mer slang idag, men tror inte det är där felet ligger, den går ju in i limphome först när bilen kommer i rullning, man kan t.e.x. få TCS (den gröna lampan på vänster sida) att lysa om man gasar bra i snön och då går bilen inte i limphome läge. Går inte limphome förrän man gasar på när bilen rullar på vägen typ mellan 30-50km/h ibland mer, tyder kanske på ABS givare??! eller pedalpotentiometer.

    TIPS & Hjälp är väl mottagna!!

    To be Continued..

    Har fått Massor av hjälp och PM är MYCKET TACKSAM!!!!


    //Update 060126 -- I detta fall var det fel på Ventilen på torpeden, ETS Styrdonet samt Spjällhuset,,, hur stor är chansen.. ?!

    MVH André

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    ingen som orkar?

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ja det är ABS/TCS styrdonet du ser på bild 2

    Ja du kan byta ETS boxen.

    Detta systemet kan ställa till med j-a massa bekymmer, och man behöver sätta sig in i detta ordentligt för att felsöka.

    En ordentlig verkstadshandbok och "felkodsläsare" är nästan ett måste.
    Om man inte vill prova att byta allt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    "felkod läsare" jo om jag bara kunde köpa en TechII eller ISAT ... nån som vill sälja blir dyrt att köra till saab hela tiden

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    209
    Hur långt har den gått? Kanske är spjällhuset färdigt. Enligt mina service papper så när TCSen muppat på min (stulna) bil så gav den olika felkoder innan man bytte spjällhuset. Det är ju dock ingen billig komponent.. 7 bananer enligt mina papper.

    Appropå techII så var de en som sålde en på ebay för nått år sen, 80000 har ja för mig han fick för den. Bara handla loss en nu
    9-5 SC -03

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    heheh nä misstänkte att de kostade bra med pengar, har kollat ebay för ett tag sen utan lycka.

    bilen har gått 20k mil...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    209
    Okay är väl där i krokarna som spjällhuset brukar lämna in. Mitt gav dock upp vid 17000mil
    Men de är ju inte säkert att de är det ändå, kan ju vara ets-enheten.
    Jag har förresten hittat några sidor ur saabs TCS-handbok i en gammal mapp på min dator, inget som avhjälper ditt fel men kan ju vara bra att ha om du måste felsöka i framriden. kan skicka dessa om du PMar din mail till mig.
    Eller adda mig på icq.
    Eller MSN.
    9-5 SC -03

  8. #8

    TCS m.m

    Hej!

    Som föregående talare sa... det är ett h-vete att hålla på med TCS systemet när det pajat.

    Jag skulle tro att Styrboxen mycket väl är problemet i ditt fall. Så var det även på min -92:a.

    Jag provade att byta det mesta. Vacuumslangar, ventiler, styrbox och spjällhus. UTAN resultat. Mäkta irriterad så lämnade jag till sist in bilen till EBB på värmdö, sthlm. Efter mycket letande så kom de på att det var boxen det var fel på. Sedan var det som så att det gick inte att få den nya boxen att funka med mitt gamla spjällhus, utan de fick byta båda prylarna. Därefter måste man kalibrera systemet mha tech2/ISAT för att det skulle fungera, och det var där hela grejen föll för min del. Jag har ju inte heller någon tech 2 som skräpar i garaget. Det blev inte så dyrt pga Myyyycket god vilja från EBB.(tack tack tack)

    Mitt tips kan inte bli annat än att lämna in detta till verkstad, tillsammans med ett styck begagnat spjällhus och en styrbox. Styrboxen ska ha samma nummer som den du har, ELLER 4300539 enligt EPC. Skulle du komma undan med att byta bara boxen så är det ju bara att kränga spjällhuset sen...jag lovar att det finns andra som vill ha det

    Varför turbon inte laddar? Tja.. det "ska" vara så när TCS lampan lyser. I mitt fall så slutade även klimatanläggningen att fungera (kylningen).

    mvh

    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    ok, tackar, ska testa byta boxen ikväll, ska även kolla en givare som ska sitta vid pedalerna, återkommer snarast, tackar för alla tipsen både här och via PM!

    /André

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Hej.
    Permanent fel 68342 är styrdonsfel, tcs ctrl-lampa
    Detta är ett fel som kan finnas före tillv.kod 9106 (=061)

    Har du kollat om där finns fler felkoder som kommer samtidigt? Om det kommer fler som börjar på 2,3,4 eller 5 kolla dessa först.
    Radera sen felkoden och testkör, kommer felkoden tillbaka igen så får du nog byta ETS-donet placerat under sätet.
    Tveksam om det funkar med att skifta manuell/automat ETS som du skrev att du skulle testa. Verkar vara rätt mycket som skiljer dessa åt.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    vad jag vet så måste man kalibrera efter att man byt styrdon.
    sen är du ju väldigt ovanligt med att styrdonet går sönder... men visst kan det hända. sen så hade jag fel på spjällhuset, och det va gummibälgen inuti som va söder. då betede sig bilen på sådant sätt att när man gasade friskt så tände sig lampan... å innan jag kom på det!!!

    men som rickard sa, det är nästan ett måste att ha en isat för att få fram felkoderna och kunna hålla på, det blir rätt dyrt annars!!

    men om man byter spjällhus ska detta också kalibreras.

    jag har ett som ligger om det kniper, ett nytt kostar 8000:-!! dyrt ja!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    hmm..

    Bytade ETS styrdonet ikväll till en exakt likadan som funkar (och den hade samma nummer 41 59 182 eller nått..) men det gick inte bättre, men min box gick 110% i den andra bilen, om inte bättre än den som satt där

    Ska kanske testa byta ABS givarna vid framhjulen, trodde dock att det visade abs fel i panelen om det var de som strulade. Någon som vet?!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av phiberz
    hmm..

    Bytade ETS styrdonet ikväll till en exakt likadan som funkar (och den hade samma nummer 41 59 182 eller nått..) men det gick inte bättre, men min box gick 110% i den andra bilen, om inte bättre än den som satt där

    Ska kanske testa byta ABS givarna vid framhjulen, trodde dock att det visade abs fel i panelen om det var de som strulade. Någon som vet?!
    Vid fel på hjulsensorerna ska ABS-lampan tändas.
    Vanligtvis slocknar lampan när du startat bilen och tänds när igen när bilen rullar, händer det har du med stor sannolikhet fel på någon hjulsensor.

    Hjulsensorerna kan man ohm-mäta.
    Ska ligga på 800-1200ohm
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    oki, ska testa mäta dem, för någon lampa tänds inte, kan man inte mäta dem innifrån bilen någonstans? har för mej ha läst det..

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Har du kollat så bälgen i spjällhuset är hel?

    Prova o sug/blå i backventilen en extra gång!
    Låter ju som om felet kommer när det börjar bli övertryck i systemet.
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    nä har inte plockat av spjällhuset, bara rengjort det med lacknafta genom att ta bort den stora "gummislangen", ej plockat loss hela spjällhuset.

    Får väl kolla bälgen ikväll, man ska väl kunna se om den är hel/sönder?!

    om jag lossar backventilen som går till urluftningsventilen (på torpeden) och blåser resp suger så funkar den som den ska, eller du menar jag ska blåsa i slangen från ventilen till insuget?

    Har även testat gasa bilen via farthållaren för att eliminera fel på givaren vid gaspedalen, om man kan eliminerar felet på detta viset, men den limpade även när jag gjorde detta.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    Om det är någon som vill så lägg till mej i MSNm ... jag är online för det mesta

    /André

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    måste finnas fler felkoder då..
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Båstad/Skåne
    Inlägg
    28
    gjorde alla konstens mätningar på spjällhuset igår UTAN att ta bort dem och de mätningar som finns i Verkstads manualen (de sidor jag fått tag i) säger att huset är ok.

    Så frågan är kan det ändå va sönder?, troligtvis vad jag har fått info om, skummt ..

    Kan ABS givarna orsaka fel på TCS systemet fast det inte syns i instrument panelen? Tveksamt, har inte riktigt fått kläm på om det kan dumma sej ändå..

    Vad är kvar? Fler Tips? Plocka av Spjällhus Byta ABS givarna eller leta up något ställe jag kan mäta dessa på inifrån bilen när jag kör eftersom felet kommer när bilen är i rullning? Finns detta?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    En liten hint om ytterligare saker att kolla - läs dethär servicemeddelandet
    http://www.thesaabsite.com/9000/9000ABSwaterissue.pdf

    Nu gäller väl inte just det din bil, men jag kan tänka mig att ett liknande fel på TCS kan ge likartade symptom

    Lite läsning kring ABS hittar du både i FAQ och denhär tråden
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=119371
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Turbo laddar inte?
    Av Isse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 00:22
  2. Chippad turbo laddar inte som den ska.
    Av hardrocker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 14:30
  3. Turbo laddar nog inte som den ska?
    Av BamZe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 23:40
  4. Turbo laddar inte, 9-5, 2.3t
    Av Turbe77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •