Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: "Racesoppa & Oktanbooster"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    billinge
    Inlägg
    107

    "Racesoppa & Oktanbooster"

    Hej!

    Tänkte att jag skulle få lite klarhet i de här med racesoppa och oktanbooster.

    För/ nackdelar?
    Lönt på en bara chippad bil?
    Effekt?

    /ted
    9000 power map-tun steg 4 såld till lille bror han behövde ju bil
    9-3 aero cab map tun steg 3

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Erfarenheten ger vid handen att det finns få ersättningar till "en god soppa". Jag skulle generellt avråda från oktanboostrar, o OM nöden så kräver köra på en bättre soppa istället. MEN, det vanligtvis enda rimliga är väl att bygga en motor som dricker vad som serveras från pumparna. Bensin / diesel eller E85.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    håller med jag har provat oktan booster o det vart ingen skillnad mer än att det vart dyrare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    87
    Hej, jag körde på shell 100 oktan soppa i tyskland förra sommaren, under 100 mil drog bilen mindre vid högre hastigheter och svarade bättre vid tung belastning(Kassel backarna) har även provat oktanbooster utan samma effekt.
    kör ng900 2,0t++

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ni har tänkt på att det måste utföras en annan mappning för VP(race)soppa också, annars kan det t.o.m bli lägre effekt med denna, alltså ganska dyrt och ganska verkningslöst..

    Detsamma med 100oktan, ska man få ut nån mer effekt bör programmet vara gjort för den bensinen. Att den drar mindre och kanske svarar lite bättre är ju dock "fördelar" dock oftast psykologiska..

    Den största skillnaden bör vara att ett högre oktantal är mer effektivt att förhindra spikningar. Det sprutar inte fram 30hk till bara sådär

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    om man kör emd ett program för VP soppa eller elf så är det gyrm skillnad kan ju ha agressivare tändning mm

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    om man kör emd ett program för VP soppa eller elf så är det gyrm skillnad kan ju ha agressivare tändning mm
    Självklart, men om man INTE gör det ?


    Även E85 kan man ha aggresivare tändning på, kan kanske vara ett bra budget alternativ ? Dessutom finns det på mackarna

    /Rydde

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    va faktist märkbar skillnad med standard mapp utan soppa men inte alls mycket

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    va faktist märkbar skillnad med standard mapp utan soppa men inte alls mycket
    För att vara lite skeptisk men faktiskt mest nyfiken, vilka skillnader mättes upp och kunde jämföras ? Och hur stora vart de ?

    Temper?
    Tider?
    Toppfart?

    Eller består bara den "märkbara skillnaden" i upplevda saker ?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    håller med jag har provat oktan booster o det vart ingen skillnad mer än att det vart dyrare
    Det är mycket få ämnen som bidrar med en hög ökning av oktantalet vid små inblandningar. Oktantalsökningarna som uppges på de flesta flaskor är ofta grovt överskattad eller uppmätt med bensin med mycket lågt oktantal.
    Ett av de få ämnen som kan ge en större ökning är tetraetylbly, att få tag på detta lär dock inte vara lätt och att tillverka själv skulle jag inte rekommendera. Bara att blanda i detta i bensinen själv kan vara skadligt för hälsan och blandar man fel så kommer motorn snart vara igensatt med blyrester.

    Köra på racingsoppa med original mjukvara brukar ofta resultera i lägre effekt.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    87
    Jag körde ner till Italien t.o.r och dom knapt 200 mil som avverkades i Tyskland gick det fort. I Hastigheter från 160km/h och uppåt (bitvis 200-250km/h) men låt oss säja runt 170-180km/h drog bilen ca: 2dl/mil mindre med Shell 100 oktan soppa. Bilen var vid detta tillfälle full lastad och med fyra personer i. Med 98 oktan drog bilen ca:1,3-1,4l/mil med 100 oktan 1,0-1,2l/mil bilen svarade märkbart bättre vid accelration i högre hastigheter. Så det var värt dom två extra kronorna bensinen kostade/liter då den blev trevligare att köra.
    kör ng900 2,0t++

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Kommer ihåg ett tillfälle på -70 talet när en av mina morbröder blandade TEL i soppan på morfars bil vid lite justeringar o prov...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    va faktist märkbar skillnad med standard mapp utan soppa men inte alls mycket
    För att vara lite skeptisk men faktiskt mest nyfiken, vilka skillnader mättes upp och kunde jämföras ? Och hur stora vart de ?

    Temper?
    Tider?
    Toppfart?

    Eller består bara den "märkbara skillnaden" i upplevda saker ?
    tider finns bara medrace map vilket blev väldigt bra mäte allt upp temp mm men kommer inte ihåg det längre va i sommras det gjordes men en varm sommar dag så gör det skillnad...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Hej,

    Leta upp Bilsport nr 7 & 8 1984. Där skriver Janne Lundin artiklar om bensin och oktan-boosters (jodå, det var aktuellt redan då). Han ger dessutom tips till den hugade amatörkemisten om vad man kan hälla i sin bensintank , förutom bensin, för att få upp oktantalet. (Märkligt nog kommer han till slutsatsen att det inte finns några genvägar ) Men MYCKET läsvärda och intressanta artiklar.

    För de som inte var med när det begav sig så kan jag berätta att Janne Lundin är en kunnig man, kemist till yrket och turbotrimmare som "fritidsyrke". Känd bl.a. för sin turboiserade Amazon med, för den tiden, oändligt mycke' pulver (typ 450hkr tror jag det var).

    TEL är väl förresten inget bra för er som kör moderna bilar med kat, eller ???
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Hej,

    Leta upp Bilsport nr 7 & 8 1984. Där skriver Janne Lundin artiklar om bensin och oktan-boosters (jodå, det var aktuellt redan då). Han ger dessutom tips till den hugade amatörkemisten om vad man kan hälla i sin bensintank , förutom bensin, för att få upp oktantalet. (Märkligt nog kommer han till slutsatsen att det inte finns några genvägar ) Men MYCKET läsvärda och intressanta artiklar.

    För de som inte var med när det begav sig så kan jag berätta att Janne Lundin är en kunnig man, kemist till yrket och turbotrimmare som "fritidsyrke". Känd bl.a. för sin turboiserade Amazon med, för den tiden, oändligt mycke' pulver (typ 450hkr tror jag det var).

    TEL är väl förresten inget bra för er som kör moderna bilar med kat, eller ???

    Ja Janne Lundin är en gammal "silverrygg" och en kunnig sådan. Och han lär så länge han lever, han har på sista åren lärt sig hur mycket effekt man kan få ut ur ett Mitsubishi 18T. Det visste han nämligen inte förut


    Midnight Blower har jag sett in action, live....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Midnight blower hehe
    Tvåtons lack när den är som bäst

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •