Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Funderingar, byte av stereo

  1. #1

    Funderingar, byte av stereo

    Hade en tråd inne förra året i detta ämnet, var då på gång att köpa en 9-5 01 men det blev ingen affär.
    En tid senare, hittade jag en silvrig 9-5 vector 03 med nästan all utrustnig så jag slog till.
    Den först bilen jag kollade på hade bara as-1 stereon, i den jag köppte sitter en as-2, blev sugen häromdagen på att slänga in mina clarion saker som jag har liggande på hyllan.
    Med a s-1 skulle det bara vara att köpa en kabel hos saab så skulle man kunna koppla in en vanlig stereo.
    Gäller samma sak om man har as-2 eller skiljer det ?
    Där sitter väl en förstärkare med i as-2 systemet som man "tappar" om man tar bort orginal stereon?
    Dessutom så kan man inte styra funktionerna med ratten, men det kan jag leva med.
    Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har byta ut as-2.

  2. #2
    Ratt funktionen kan väl funka om man skaffar adapter eller dyl Har för mig att jag läst det någonstans
    9-5 2.0t steg 2 -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Vet att åtminstonde Kenwood och Alpine har adaptrar till Rattkontroller på OG9-3 och 9-5.
    Kör Iceblue 9-3 1,8t Bio Vector Anniversary Sportkombi -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    jag hade As2...förstår inte riktigt va du vill ha hjälp me bara.

    jag har inte kvar Saab steget. driver alla mina högtalare med andra steg.
    kan inte använda rattknapparna. har JVC stereo
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  5. #5
    Behöver man in på saab och programera om något eller är det bara att slita ut stereon, fixa adapter kablen på saab och sätta i min egen?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    AS2 har, till skillnad från AS1, ett steg som sitter vid "kicken" på höger sida i bilen.

    Det steget får man koppla ur om man vill använda en eftermarknads-stereo, originalkablar och stereons inbyggda effekt.

    Alternativet är att dra nya kablar vilket ändå inte är fel eftersom originalkablarna är relativt klena.

    Man kan gå på kablarna nere vid stegkontakten om man vill, men då är man tillbaka till "standardkablar"..

    Ska du ha lite steg i bilen så är ju nya kablar ändå ett "behov" och då kan man lika väl dra dom vidare till varje högtalarplats.

    (Obs - jag har aldrig varit ute och fipplat i dörrarna med kablar så jag vet inte hur jobbig genomföringen dit är.. Dock är det lätt att dra upp en kabel till brädans hål - drog min GPS-antenn den vägen och det gick snabbt och enkelt)


    Sätter du en vanlig ISO-kabel från bilens stam rakt in i en eftermarknads HU så blir det problem.. Då matar du stegets balanserade ingång med en högeffekts-utgång från radion.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Ska du ha lite steg i bilen så är ju nya kablar ändå ett "behov" och då kan man lika väl dra dom vidare till varje högtalarplats.
    varför är det ett "behov"?

    mvh//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Man lär ju behöva en högtalar kabel mellan steget och bilens originalkablage i vilket fall...

    Dessutom sätts ju slutsteg normalt (oftast) bak, och därifrån och fram till originalkablarna eller direkt till högtalarna anser iaf jag att kabel behövs.. Luften leder inte så bra
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  9. #9
    Det svåraste är väl att dra om kablarna till dörrhögtalarna var drar man dom.
    Via kontakten eller sidan om?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Man lär ju behöva en högtalar kabel mellan steget och bilens originalkablage i vilket fall...

    Dessutom sätts ju slutsteg normalt (oftast) bak, och därifrån och fram till originalkablarna eller direkt till högtalarna anser iaf jag att kabel behövs.. Luften leder inte så bra

    läste fel....trodde du skrev man behövde byta ut dem..
    där jag inte hängde me.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

Liknande ämnen

  1. Funderingar om stereo i nyköpt saab 9-5 -03
    Av jaxmojs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-09, 14:29
  2. saab 9-3 stereo byte funderingar
    Av Erik_92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 12:05
  3. Stereo/navi-funderingar kring min 9-3 2.0t -05
    Av Lundmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •