Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kommer inte in i bilen OG9-3 / OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71

    Kommer inte in i bilen OG9-3 / OG9-5

    Har ett bamse problem. Det går inte att låsa upp bilen med nyckeln. Den reagerar inte alls. Grejen är att det vanlliga låset har varit trasigt i över ett år, så jag kommer inte in i bilen. Har provat att byta batteri i nyckeln, men det hjälper inte. Kan det vara något glapp i mottagaren på bilen? Var sitter den i så fall, och hur löser man det?
    VOre tacksam för snabb hjälp, då bilen står lite dumt och jag behöver den...

    /Staffan

    P.s Bilen är en og9-3 01a

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Det går inte att öppna bagaget med nyckeln och ta sig in den vägen?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Nej det har jag provat!! Låset fungerar inte där heller..

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Om du bytt batteri i fjärren eller haft bilens batteri frånkopplat så måste du ibland aktivera om fjärren på något vis, det gör man genom att trycka på "lås" 3ggr efter varandra. (kanske var 4ggr men jag tror det var tre).

    Kan vara värt att prova iaf

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Tack.. det ska jag prova.. tycker jag har tryckt hur många gånger som helst. men jag ska gå ut och lugnt och fint trycka på lås ett par gånger..

    Kan en låssmed komma in i bilen annars?
    Får se till att laga låset sedan...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-27 klockan 12:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Det kan vara lite småkomplicerat för låssmeden men de är oftast finurliga typer

    Det som försvårar vanlig dyrkning är dels att nyare SAAB har en rätt komplicerad tillhållartyp sedan att låset verkar ha kärvat för dej gör det inte lättare att dyrka.
    Har du sedan tryckt i "Deadlock" (två låsklick på dosan) så går det inte att öppna från insidan heller
    Jag har tyvärr inga bra råd att komma med, det kan ju dock inte vara något unikt problem, någon mer här inne måste väl råkat ut för det här?

    Å andra sidan kanske ingen vill basunera ut hur man gör för att komma in i en låst bil, hade jag inbrottarambitioner så skulle denna sida vara den första jag besökte
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-27 klockan 12:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    41
    Hej. har samma problem periodvis på min aero 01, skillnaden är att mitt "mekaniska" lås fungerar. jag brukar bara låta den va ett tag, använder låskolven för att komma in. sen en eller två dagar senare fungerar den utan problem. börjar misstänka att det är något problem/fel på mottagaren i og9-3.
    Saab 9-3 Aero -01.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Har pratat med en kille på Saab som istallerade larmet åt mig.. Han sade att det förmodligen var något glapp eller så i mottagaren som sitter under baksätet.. Eftersom bilen är låst genom knappen som sitter i bilen och låser dörrarna (stängde bara bilen sen) så trodde han att han skulle kunna ta sig in med deras verktyg på Saab..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-27 klockan 12:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Nu är det löst!!!!
    Det var ett ganska barnsligt fel...
    Var så att tändningslåset hade fastnat i nedeläge när jag tog ur nyckeln.. Den hade inte fjädrat upp (man trycker ju ner den nån mm) Så den trodde att nyckeln satt kvar i, och då går det inte at låsa.. om man inte gjorde som jag och låste på knappen och stängde dörren..

    Iaf.. så hjälpte en kille på saab mig och det tog löjligt kort tid att komma in i bilen.. ..

    Tack iaf för alla tips

Liknande ämnen

  1. Kommer inte in i bilen OG9-5
    Av ullet i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2019-01-08, 16:05
  2. Kommer inte in i bilen, vad ska jag göra?
    Av Bagy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 17:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •