Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: RSV motorrenovering ?

  1. #1
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    RSV motorrenovering ?

    Någon som testat RSV motorrenovering som man har i oljan ? verkar lovanden när man läser om det men rätt dyrt...

    http://www.rvs.se/rvstechnology/page44.html

    Finns en flash film om det. Verkar skit bra om det funkar...

    Dom hade medlet i en r1 och fick tillbaka 6,7hk när dom bänkade hojen.

    Så e det någon som har testat det eller vad tycker ni det värkar vara? en bluff eller?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Det här och liknande mirakelmedel har varit på tapeten förut, folk har hävdad fram och tillbaka att missljud och elände försvunnit som i ett nafs!

    ... Sen har nån (vanligtvis Tony 418, numera upptagen i medium-tråden i off-topic) kommit och malt sönder alla argument som skulle tala för mirakelsörjan i fråga!

    Bluff och båg mao!


  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: RSV motorrenovering ?

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Någon som testat RSV motorrenovering som man har i oljan ? verkar lovanden när man läser om det men rätt dyrt...

    http://www.rvs.se/rvstechnology/page44.html

    Finns en flash film om det. Verkar skit bra om det funkar...

    Dom hade medlet i en r1 och fick tillbaka 6,7hk när dom bänkade hojen.

    Så e det någon som har testat det eller vad tycker ni det värkar vara? en bluff eller?
    Grundregeln lyder som följer.

    Låter det för bra för att vara sant, så är det sällan sant.....

    Vill du läsa mer så sök på rsv (eller slick50 om det intresserar dig) på forumets sökfuntion uppe i övre delen, så tror jag du kommer att hitta att läsa.



    MVH Tony.
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Som sagt!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    115
    Jag har testat på en växellåda som hade lite ljud för sig och det blev helt klart tystare, men vad det är som händer är ju en bra fråga?
    Så jag vet inte vad jag skall tro.
    Jag tvivlar väl inte lika mycket som andra här på forumet.
    Har även testat slick 50 i en motorcyckel också med tillfredställande resultat.
    Behandlade mc:n precis innan jag gjorde en 500mil lång resa genom europa. den drog mindre bensin ju längre vi åkte och blev lättare att växla plus att toppfarten ökade .
    Kanske Saab skulle ha lite mirakel medel i sina nyare sämre motorer.
    Hade kanske minskat motorhaverierna.

    Håkan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    339
    okej efterssom att jag råkade ha en mitsu lancer gti så råkade jag hänga en del på mitsuclubsweden och där har denna produkt varit på tal om många gånger och de är många där som har provat den och säger att den faktist funkar på deras bilar! mitsu bilar brukar kunna ticka rätt friskt och säger de som verkligen är insatt i mitsus att den funkar så tror faktiskt att de kan funka! har dock inte provat de själv så jag säger inte att de funkar!

    oj rörigt men hoppas ni förstår!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: RSV motorrenovering ?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Någon som testat RSV motorrenovering som man har i oljan ? verkar lovanden när man läser om det men rätt dyrt...

    http://www.rvs.se/rvstechnology/page44.html

    Finns en flash film om det. Verkar skit bra om det funkar...

    Dom hade medlet i en r1 och fick tillbaka 6,7hk när dom bänkade hojen.

    Så e det någon som har testat det eller vad tycker ni det värkar vara? en bluff eller?
    Grundregeln lyder som följer.

    Låter det för bra för att vara sant, så är det sällan sant.....

    Vill du läsa mer så sök på rsv (eller slick50 om det intresserar dig) på forumets sökfuntion uppe i övre delen, så tror jag du kommer att hitta att läsa.



    MVH Tony.


    Helt rätt.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    RSV?? Riktad SprängVerkan hehehe..

    Om man vet vad dessa additiv gör med metallernas yta i motorn så kan man även ana att det kanske inte är så bra i längden att köra med till exampel Dyralur.. sen finns det medel som ska lösa upp skit i motorn vilket kan vara bra att göra men man ska ju byta olja sen efteråt så man inte har skiten cirkulerandes löst i motorn o sätter igen oljefilter o dyligt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    okej efterssom att jag råkade ha en mitsu lancer gti så råkade jag hänga en del på mitsuclubsweden och där har denna produkt varit på tal om många gånger och de är många där som har provat den och säger att den faktist funkar på deras bilar! mitsu bilar brukar kunna ticka rätt friskt och säger de som verkligen är insatt i mitsus att den funkar så tror faktiskt att de kan funka! har dock inte provat de själv så jag säger inte att de funkar!

    oj rörigt men hoppas ni förstår!
    Japp, vi förstår!
    Köp aldrig mitsubishi!!


  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Halverade ljudet på en volvolåda med mirakelmedel, körde kanske 500-1000 mil utan att ljudet blev värre men sen vet man ju inte
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Halverade ljudet på en volvolåda med mirakelmedel, körde kanske 500-1000 mil utan att ljudet blev värre men sen vet man ju inte

    Även bananer kan dämpa oljud i växellådor. Det är billigare och nyttigare, och luktar godare....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Halverade ljudet på en volvolåda med mirakelmedel, körde kanske 500-1000 mil utan att ljudet blev värre men sen vet man ju inte

    Även bananer kan dämpa oljud i växellådor. Det är billigare och nyttigare, och luktar godare....


    MVH Tony
    Lättare att hälla olja än banan
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Halverade ljudet på en volvolåda med mirakelmedel, körde kanske 500-1000 mil utan att ljudet blev värre men sen vet man ju inte

    Även bananer kan dämpa oljud i växellådor. Det är billigare och nyttigare, och luktar godare....


    MVH Tony
    Lättare att hälla olja än banan
    Du får väl göra en banan-smoothie
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    okej efterssom att jag råkade ha en mitsu lancer gti så råkade jag hänga en del på mitsuclubsweden och där har denna produkt varit på tal om många gånger och de är många där som har provat den och säger att den faktist funkar på deras bilar! mitsu bilar brukar kunna ticka rätt friskt och säger de som verkligen är insatt i mitsus att den funkar så tror faktiskt att de kan funka! har dock inte provat de själv så jag säger inte att de funkar!

    oj rörigt men hoppas ni förstår!
    Japp, vi förstår!
    Köp aldrig mitsubishi!!

    Nä de dricker olja... men sen kan den gå utan

    (Tappade ur 7 dl när det skulle vara 4 Liter i en Mitsubishi)

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    RSV?? Riktad SprängVerkan hehehe..

    Om man vet vad dessa additiv gör med metallernas yta i motorn så kan man även ana att det kanske inte är så bra i längden att köra med till exampel Dyralur.. sen finns det medel som ska lösa upp skit i motorn vilket kan vara bra att göra men man ska ju byta olja sen efteråt så man inte har skiten cirkulerandes löst i motorn o sätter igen oljefilter o dyligt.
    något tipps på ett bra (fungerande) rengöringsmedel för motorn invändigt före oljebyte?

    mvh
    JAGUAR - spinner som en katt

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":yqj95h92
    RSV?? Riktad SprängVerkan hehehe..

    Om man vet vad dessa additiv gör med metallernas yta i motorn så kan man även ana att det kanske inte är så bra i längden att köra med till exampel Dyralur.. sen finns det medel som ska lösa upp skit i motorn vilket kan vara bra att göra men man ska ju byta olja sen efteråt så man inte har skiten cirkulerandes löst i motorn o sätter igen oljefilter o dyligt.
    något tipps på ett bra (fungerande) rengöringsmedel för motorn invändigt före oljebyte?

    mvh[/quote:yqj95h92]

    ja ny fräsch motorolja tvättar alldeles ypperligt och sköter man oljebytena så behövs det inget mer tvätt än så........

  17. #17
    ja, men dessvärre gäller det här en bil där det kanske inte varit helt 100% perfektionpå den fronten
    lyfter man ventilkåpanså kan man "skrapa"upp "gojs" med fingret

    mvh
    JAGUAR - spinner som en katt

  18. #18
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: RSV motorrenovering ?

    Jag lyfter den här gamla tråden för att höra om några nya infallsvinklar har dykt upp.

    Det enda preparat eller olja jag testat är SLICK 50. Både i växellåda o i motor med lysande till hyfsat goda resultat.

    1. Växellåda. Resultatet blev enl mig lysande. Växellådan blev betydligt mer mjukare o inte så "sladdrig" som tidigare. Växlarna blev dessutom betydligt lättare att få i. Min bedömning - mycket bra!

    2. Motor. Resultatet blev hyfsat. Motorn gick tystare, ventilskrammel minskade, tomgången ökade vilket man kan dra slutsatsen att friktionen minskade. Det tog även längre tid för motorn att uppnå full temp vilket man även där kan dra slutsatsen att friktionen minskade. Vilket iof sig inte enbart är av godo då det just är från kallstart upp till full temp som motorn slits mest. Det idealiska hade kanske i detta fallet att alltid använda motorvärmare så motorn alltid haft lämplig starttemp.

    Tilläggas ska att jag enbart har använt det i äldre bilar. Vad beträffar Saab i 95 o 96 (V4), 99, 900 o 9000 upp till slutet av 80-talet.

    Däremot kan jag inte med bestämdhet påstå att bilarna har dragit mindre soppa vilket mest beror på att jag inte gjort några grundligare mätningar.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

Liknande ämnen

  1. Motorrenovering 2,3
    Av Matte765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 15:26
  2. Kostnad motorrenovering
    Av KaptenAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 22:05
  3. Delar vid motorrenovering
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 16:20
  4. Motorrenovering 9-5 -98
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •