Sidan 1 av 131 1231151101 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 2603

Ämne: 9000 CSE --> GT

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755

    9000 CSE --> GT

    Bilen, en röd SAAB 9000 CSE 2.3T -96, 14.000mil, sommaren 2003, trasig låda.



    Historien börjar år 2000 då en helt vanlig SAAB 9000 CSE 2.3T med 8900mil på mätaren inhandlas för 135.000kr.
    Varför denna bilen inhandlas är för att den svarta 9000 jag hade haft i 4år hade jag lyckats köra av vägen med pga att ABS-systemet fick fnatt vilket faktiskt var mitt fel då jag fick i fel olja...
    Den svarta 9000 som jag hade skulle trimmas rett hårt var planerna och hade fått sig n rejäl genomgång så allt var okej och jag hade handlat ett extraktorör till den.
    När den nu inte fanns längre skulle den röda få extraktoröret istället och en ny turbo.

    Modifikationerna av den röda började direkt vilket mina arbetskompisar uppmärksammande.
    Var och hämtade bilen en midagsrast och började direkt på parkeringen att byta ut dom orangea blinkersarna mot dom rökfärgade, vände även bypasventilen så den blev en dumpventil.
    Komentarena var ju som väntat att jag inte skulle förstöra bilen bla bla bla....

    Värmeplattan mellan insug o topp åkte ganska omgående bort.
    Jag är inte riktigt säker på när turbon och grenröret åkte på men det var nog 2001, bilen kördes så ett tag med ett halvsnickrat främre rör men Söderquist racing fick bygga ett riktigt 3" framrör till 19T:n.
    Tror bilen gick 9.35@201m med dom grejerna på gälleråsen.



    Kromet stripades och min gamla 17"are renoverades och åkte på, sidokjolar fårån en CC åkte med på och dekor i fram o bakruta.

    På våren 2002 monterades ny frekk koppling(600nm), ny IC(62mm) och nya spridare.
    När bilen sedan kördes omapad på årets första träff omappad noterades 9.05@201m vilket gav 2:a plats, omapat altså!!
    Efter årets första träff besöktes Fredrik på maptun, det mapades men tyvär hade jag ca60% 95oktan i tanken och komentarer som spikmaskin haglade hehe... därför så blev inte programet så våldsamt utan det hmnade på ca330hk.
    Efter det så kördes bara 98oktan och fredrik justerade tändningen lite.
    Bilen gick mycket bra och fick gå håååårt hela sommaren, bästa tider som noterades var 9.0s@136km/h på 201m och 13.7s@168km/h på 402m.
    Vid höste gick så den första växelådan åt skogen, en trogn tjänare som överlevt 4000mil av hårt körande.
    Efter växelådsbyte gick bilen ett tag till men drog ganska mycket vatten så de var bara att lägga topackningsbyte till vinterns projekt.



    År 2003 började med toppackningsbyte och byte av extraktorgrenröret som hade spruckit av vattnet som kom rusandes när toppackningen gick.
    När bilen togs ut så var det dags att öva lite starter för Emmaboda var ganska nära förestående men fastän jag körde endast på grundtryck så rök växelådan åt skogen.
    Förbannade var jag o lådan röck av på 2timmar.... sen stog bilen en par dagar medans låda jagades och sedan monterades den nyfunna lådan i ett nafs.
    Bilen kördes åter till Fredrik som monterade 3bars mapsensor och 550cc spridare och mapade loss.
    Tyvär gick det inte så bra för den orkade inte hålla ladtrycket riktigt på höga varv så det blev inte så mycket mer än ca 350hk...
    Fick problem med hög åtgång på stift med så efter mcyekt testande o sökande så monterades stift som normalt återfinns i Ford fiest RS turbo, NGK BCR8 ES tror jag dom hette.
    Då funkade det bra men innan det så hans en turb till Emmaboda med och där noterades bara en repa på full effekt och den gick på 9.0s@141km/h på 201m och 13.5s@176km/h på 402m det med väldigt dålig start som det alltid blir på dagens första repa ju.
    Tiderna efter det som kördes va ca 0.1-0.2sekund långsamare och sluthastigheten hade sjunkit med ca 10km/h....
    Ungefär en månad efter det fick jag problem med elen i bilen vilket visade sig vara ett trilskandes batteri och bara några dagar efter det så rök ÄNNU en låda åt skogen.... därmed slutade körningarna med den bilen helt.
    Se första bilden i inlägget.




    År 2004 så lagades så bilen med en ny låda, insprutarlåda blev det denna gången, sen så monterades en hårdare klocka för att få upp laddtrycket tillsammans med en annan programvara, blev kalas.
    AEROkjolarna provmonterades och alla monteringsdetaljer införskaffades efterhan som jag listade ut vilka som behövdes.
    Ny lamda instalerades, DYR!!
    Sen så stäldes bilen på o skulle besiktigas, dåliga däck spruckna bromskivor fram och dåliga avgasvärde... ombesiktining!!!
    2dagar senare vid en demonstration av fartresurserna så gick ett vevlager i motorn....



    Så står bilen idag...

    Återkommer med mer bilder och forsättningen om vad som händer just nu o vad som ska hända. Ska rättstava med heheh!!


    -------------2006-------------2006-------------2006-------------2006-------------2006-------------2006-------------2006-------------2006-------------













    Nåra bilder från 2006 var det, inga bilder på dom trasiga växelådorna som vara 2 till antalet 2006, 2007 ska där i starkare låda, 6växlad.

    -------------2007-------------2007-------------2007-------------2007-------------2007-------------2007-------------2007-------------2007-------------



    Mantop 2007



    -------------2008-------------2008-------------2008-------------2008-------------2008-------------2008-------------2008-------------2008-------------




    Bytt turbokylning till grövre slang o banjo, tog bort punktkokningarna i turbokylsystemet.



    I väntan på mapning.



    Mappad


    STCS träff på Ring Knutstorp, Filmat och hostat av MrTUrbo

    Stripp 1 --- Stripp 2 --- Stripp 3


    Busar lite

    http://www.youtube.com/watch?v=DiI0ur0Z6NE


    EDPS Emmaboda 20008, Bilderna tagna av ----> David Johansson/djfoto.se







    Kinnekule 2008



    Pajad IC o TURBO






    -------------2009-------------2009-------------2009-------------2009-------------2009-------------2009-------------2009-------------2009-------------




    Emmaboda 16:e maj 13,3s/175km/h 5:e plats

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    Följer med spänning, mycket bilder vill vi se oxå.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    534
    Det låter spännande det här

    Se nu bara till att hinna färdigt till Knutan
    Klicka här för info om bilen

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: En röd 9000 CSE 2.3T -96, återuppstår, pulver o styling.

    Citat Ursprungligen postat av M.L
    2dagar senare vid en demonstration av fartresurserna så gick ett vevlager i motorn....

    Hej !

    ja just det, det var så det kapitlet slutade den gången.

    En annat minne jag har är väl att du gjorde en ballong av ett avlastningsventilsfilter(på Kinnekulle har jag för mig).

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755

    Re: En röd 9000 CSE 2.3T -96, återuppstår, pulver o styling.

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    2dagar senare vid en demonstration av fartresurserna så gick ett vevlager i motorn....

    Hej !

    ja just det, det var så det kapitlet slutade den gången.

    En annat minne jag har är väl att du gjorde en ballong av ett avlastningsventilsfilter(på Kinnekulle har jag för mig).

    Mvh TD
    Ja, den bilden ska ligga någonstans här.
    Man fick ju se det som bevisat att dom där små filterna som var så poppis var för små... numera kör jag återcirkulerat med en EVObypass.


    Citat Ursprungligen postat av Jonas 2606
    Det låter spännande det här

    Se nu bara till att hinna färdigt till Knutan
    Inte alls omöjligt det hänger på om jag kan få tag på det jagbehöver och om trasig grejer blir bearbetade omgående och om pengarna räcker hela vägen... jag är faktiskt arbetslös.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Raset.... postar några bilder här på lagret som gav upp...

    1:asn vevsläng



    1:ans vevlager




    sotet borta på 1:ans kolv o förbränningsrum, hoppas det inte har tagit någon skada...

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    uppvakningen...




    Har skaffat Audifälgar bak, annan ET blev bra tycker jag



    lite bitar som hör till bilen....




    här är en bild på min garagekompis bil samt den gule i ett ganska bedrövligt skick men som ska väckas till liv i en ny kaross... lite som GULSAAB då altså..



    Sen var det dax att säga hejdå för denna gången, sov gott!!!




    Den dagen den röde e klar börjar för övrigt detta prokektet....
    Bilden är tagen med en SonyEricsson k700i från en bil som passerar i 90km/h coolt!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Dax att skriva något om vad som ska hända och målsättningarna med detta proejkt.

    Först o främst ska motorn renoveras.

    Veven ska preppas.
    Blocket och alla dela ska tvättas.
    Blocket ska målas.
    Total renovering med lager, kolvringar, kam/balanskedja(ja jag ska ha balanskedjan kvar), ny packningar och så vidare.
    Toppen ska ses över.
    Sen ska nya turbon monteras, GT3071R-WG, nya slangar o inloppsrör till turbon.
    Nya spridare.
    Nytt avgasrör.

    I chassiet ska nya stötisar och fjädrar monteras, koni+JR60mm sänkning.
    Har förstärkningsbussningar till bakre länkarmsbussning.
    Ska byta bromskivor och belägg samt måla oken och byta slangarna.

    Exteriört ska/har ny fälgarna bak monterats.
    Har ett komplet AEROkit som ska modifieras och monteras.
    Kjolarna ska byggas om ganska ordentligt+lack.

    Ny bränslepump....

    Hoppas bara pengarna räcker nu...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Synd med alla motgångar... hoppas motivationen din håller i sig bara!

    Den gula CC'n var dock det jag höjde på ögonbrynen för... fräck torts risig bild!
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Synd med alla motgångar... hoppas motivationen din håller i sig bara!

    Den gula CC'n var dock det jag höjde på ögonbrynen för... fräck torts risig bild!
    Ja de såg jävligt skoj ut, men karossen var allt annat än bra och eftersom den har haft 22ägare så har de förekommit en hel del rostlagnng så skulle jag haft kvar den skulle jag fått göra vid gammal rostlagning och laga den andra rosten med... jag kan INTE förstå hur dom fick den genom besiktningen bara, totalt trafikfarlig var den när jag hmtade den....

    Den gule vägde 1100kg men då var den inte maximalt lättad... ja.. det kommer att bli kul när den ska ut... men det är långt fram i tiden kan jag säga, den röd SKA bli färdig först.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    958
    Kul med mycket bilder och mycket text.
    Nu har man ytterligare en anledning att sitta och surfa på STCS.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    621
    Kul å se att det inte är bara jag som rasar vev å ramlager. Vet precis hur det känns, jag gjorde det 4 gånger i sommras. (fyra olika motorer från samma skrot)

    Lycka till å hoppas på mycket bilder under bygget.
    9000 2,3T "aero" -97, 900 Aero -87, 900 Aero clon -84, 900 T16 -91, 900i -90, V4 cab -79, 9-5 2,0 Biopower -07

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av jörgen
    Kul å se att det inte är bara jag som rasar vev å ramlager. Vet precis hur det känns, jag gjorde det 4 gånger i sommras. (fyra olika motorer från samma skrot)

    Lycka till å hoppas på mycket bilder under bygget.
    De va mitt fel, hade för mycket vatten i cylindern när jag startade motorn...

    Det var så att toppackningen gick och bilen blev då stående 2 veckor sen så skulle den till verkstan.
    Tänkte jag att där är säkert vatten i cylindern så jag demonterade stiftet till den cylindern och körde på startmorn o vattnet sprutade...
    Skruvade sen tillbaka stiftet o skulle starta, första varvet lät inte kul man hörde att det gick trögt på 1:an samt att det visslade till.
    Jaja motorn funkade ändå o jag körde den till verkstan...
    Toppackningen byttes på vintern o sen så körde jag bilen den tiden den gick 2003(ca 3månader).
    Året efter gick den 3 dagar och sen kan ni se på bilderna vad som hände...
    Jag är ganska säker på att det hände något med staken eller lagret då den startades med vatten i cylindern.. händelseförloppet efter det är lite osäkert men nådastöten var ju när jag la av 3st fullgasrepor där det axades fullt ut till varvstoppen på 5:an 1.5bar@6800rpm.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Åhus nu mera N Åsum
    Inlägg
    140
    Skoj att du äntligen har börjat med den röda igen.
    Dina lager va faktist lite mer slitna än va mina va men en ny vev blev det
    för min del o gratis va den med efter lite tjatande ´

    //Johan
    varför stressa det kommer en dag i morgon med...
    http://www.garaget.org/?car=67478

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Johan 81
    Skoj att du äntligen har börjat med den röda igen.
    Dina lager va faktist lite mer slitna än va mina va men en ny vev blev det
    för min del o gratis va den med efter lite tjatande ´

    //Johan
    Kalas, då får du ihop din med snart då eller den e kanske redan klar..

    Jag sitter o funderar på vart jag ska lämna grejerna, Motorslip får inte slipa min vev och Motorsyd e jag lite tveksam till men Liba motor eller vad dom heter där ute i skogaran kanske man skulle höra med...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Åhus nu mera N Åsum
    Inlägg
    140
    Jag har målat blocket o ska ta hem det från jobbet i morgon sen blir det att börja montera längtar rätt bra tills dess att jag ska starta den.

    // Johan
    varför stressa det kommer en dag i morgon med...
    http://www.garaget.org/?car=67478

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Har varit o lämnat iväg delar idag.
    Dom sa att vevslängen på 1:an hade slitits ner 0,5mm ungefär, låter ganska mycket, han skulle återkomma med mer info om det går att få tag på lager osv.

    Sen så upptäckte jag en annan grej, silen på pickupen till oljepumpen var full med sån där packningsilicon.
    Vil härmed avråda från användandet av det där blåa packningsiliconet helt, använd SAABs röda flänstätning istället den e kalas.

    Problemet med det blåa packningsiliconet är att om man får för mycket så lossnar gäran överflödet och hamnar i sumpen, kan gå illa.
    Det röda som dom har på SAAB härdar och följer även med packningarna samt e lätta att rengöra efteråt om man skulle behöva plocka av någon kåpa eller så.
    Det röda härdar när det kommer olja på det annars så förblir det kletigt.

    Har haft ett läckage på tempgivaren i toppen så jag tänkte att jag skulle skruva bort den o kolla men den gick fan rakt av!! Inge bra..

    Det var vel ungefär dagens äventyr.. inga bilder tyrvärr...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Det röda härdar när det kommer olja på det annars så förblir det kletigt.
    Njaa, det härdar när luften försvinner.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":36p5bulu
    Det röda härdar när det kommer olja på det annars så förblir det kletigt.
    Njaa, det härdar när luften försvinner.[/quote:36p5bulu]

    Hur menar du då?? att det blir vakum i motorn eller vad?? trode det var oljan som fick det att vakna till....
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  20. #20
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    [quote=M.L][quote="900 Power":3d5k6sls]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":3d5k6sls
    Det röda härdar när det kommer olja på det annars så förblir det kletigt.
    Njaa, det härdar när luften försvinner.[/quote:3d5k6sls]

    Hur menar du då?? att det blir vakum i motorn eller vad?? trode det var oljan som fick det att vakna till....[/quote:3d5k6sls]

    Luften försvinner mellan skarvarna när du drar ihop grejerna. T.ex. block/tråg. Det är därför det överflödiga kletet inte klumpar sig i motorn, som det blåa gör.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •