Sidan 33 av 131 FörstaFörsta ... 2331323334354383 ... SistaSista
Resultat 641 till 660 av 2603

Ämne: 9000 CSE --> GT

  1. #641
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    [quote=M.L]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan H":3b44u4f3
    Saabs mest ihärdige mekare?!

    Du gör ju lika mycke på en dag som jag gör på flera månader

    Gött o se

    mvh
    Får kraftig abstinens om jag inte vet att bilen är färdig till sommaren, med så många år av turbotryck så mår jag bara dåligt om jag inte kan GAAAASAAAAAAAAAAAAAAAA!!!


    Vad som e kul med detta meket e ju att man faktiskt kan montera en SS låda på CC karossen med bara man bygger om sprängkåpan.[/quote:3b44u4f3]

    Nu kommer snart alla CC-modeller gå med SS-låda

    Själv har jag precis startat vinters arbete men jag ska inte göta lika mye som dig.

    GASA måste man varje sommar
    mvh
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  2. #642
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    [quote=Johan H][quote="M.L":1ibisk5p]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan H":1ibisk5p
    Saabs mest ihärdige mekare?!

    Du gör ju lika mycke på en dag som jag gör på flera månader

    Gött o se

    mvh
    Får kraftig abstinens om jag inte vet att bilen är färdig till sommaren, med så många år av turbotryck så mår jag bara dåligt om jag inte kan GAAAASAAAAAAAAAAAAAAAA!!!


    Vad som e kul med detta meket e ju att man faktiskt kan montera en SS låda på CC karossen med bara man bygger om sprängkåpan.[/quote:1ibisk5p]

    Nu kommer snart alla CC-modeller gå med SS-låda

    Själv har jag precis startat vinters arbete men jag ska inte göta lika mye som dig.

    GASA måste man varje sommar
    mvh[/quote:1ibisk5p]


    Hade ju inte behövt göra sån här stor operation om det hade funnits annat alternativ men här var ju frågan om man skulle lägga ner eller ta i ordentligt.

    Hoppas det funkar 100 med.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #643
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Glömde säga en sak.

    Att vrida lådan som en 9000 låda gör att jag inte behöver tänka på att byta fjäderben vilket sparar MYCKET pengar och så blir det läggare med att bygga om fästet till mellanaxeln det är MYCKET lättare.

    Bara frågan hur man får ihop det med drivaxlarna.

    Någon som kan förklara hur långt i o ut knuten ska tillåtas att röra sig i inre drivknuten??
    Behöver veta hur jag kollar att drivaxeln har RÄTT längd helt enkelt, kan man skarva ihop 2 drivaxlar så de håller??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #644
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 753
    Haj!

    Det ser ju skit bra ut. Blir ju avis...


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  5. #645
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Glömde säga en sak.

    Att vrida lådan som en 9000 låda gör att jag inte behöver tänka på att byta fjäderben vilket sparar MYCKET pengar och så blir det läggare med att bygga om fästet till mellanaxeln det är MYCKET lättare.

    Bara frågan hur man får ihop det med drivaxlarna.

    Någon som kan förklara hur långt i o ut knuten ska tillåtas att röra sig i inre drivknuten??
    Behöver veta hur jag kollar att drivaxeln har RÄTT längd helt enkelt, kan man skarva ihop 2 drivaxlar så de håller??
    det undrar jag om det går... det går ju att köra av dem när de är solida, men hur hade du tänkt skarva ihopa det?

    MVH Andreas "Team TTR"
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  6. #646
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Åhus nu mera N Åsum
    Inlägg
    140
    svetsa i hop 2 axlar går bra men till din efekt vet jag inte hur länge det håller. vi gjorde det på olas 96:a svetsa de i hop original v4 axel med 900.
    varför stressa det kommer en dag i morgon med...
    http://www.garaget.org/?car=67478

  7. #647
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    463
    Är det inte bara att göra en ny drivaxel i rätt längd då?? Du har säkert en mekanisk verkstad som kan göra nya splines (stavning) åt dig så att det passa...
    9000 2,3T "aero" -97, 900 Aero -87, 900 Aero clon -84, 900 T16 -91, 900i -90, V4 cab -79, 9-5 2,0 Biopower -07

  8. #648
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av jörgen
    Är det inte bara att göra en ny drivaxel i rätt längd då?? Du har säkert en mekanisk verkstad som kan göra nya splines (stavning) åt dig så att det passa...
    Jo de går säkert att fåt en axel byggd.

    Har inte kollat 100 på det men manske man kan få ihop nått mek med 9000 o 9-5grejer hade vatt enklast o hållbarast med.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #649
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    wahoo!!

    Sitter här i halvbakfyllan o skriver en liten aning..

    Under meket igår så konstaterades når trevliga grejer.

    Tog bort ABS-pumpen o fan vad plats där blev sen den e ju STOR!!!

    Hittade nog ett ställe under vanliga bromscylindern som jag kan sätta den istället.



    Sen så var jag ju tvungen att titta mer på det här med mellanaxeln och motorfästet.

    Nu när jag har bestämt mig för att vrida lådan så måste jag ändra det tilltänkta motorfästet och det visade sig att det blev betydligt mindre komplikationer nu när jag vrider lådan.
    Först o främst så har ju ingående axel o utgående axel samma inbördes avstånd som en 9000(samma delning) så då träffar mellanaxeln mitt i lagerbocken på ett standard 9000 motorfäste.

    Det visade sig även att lagret var identiskt som 9-5 samma SKF-nummer o hele skiten det enda som skiljer är att lagret är förskjutet 2-3mm ut mot hjuet så att säga.
    Detta innebär att man endast behöver flytta lagret lite så kan man använda fästet, måste anting då göra ett nytt spår till låsringen eller skära loss o svetsa om.

    Hursom det är ju lättare en om man låter lådan var som den var från början.

    Bilder på lagret

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #650
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    hej hej, skulle bara säga att jag väntar på besked ang ombyggnad av lådan innan jag kan fortsätta.. sen så mekar jag en stöldskadad 9000 som gått av vägen, ganska mycket jobb o idag var det MYCKET irritation kan jag säga...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #651
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 283
    det är bra att du har någe att göra :-)

  12. #652
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Se till o bli klar med stöldskadan, vill ha mer låduppdateringar
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #653
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Se till o bli klar med stöldskadan, vill ha mer låduppdateringar
    Jag håller med, man kollar ju vad som hänt varje kväll när man kommer hem!!

  14. #654
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Se till o bli klar med stöldskadan, vill ha mer låduppdateringar
    Jag håller med, man kollar ju vad som hänt varje kväll när man kommer hem!!
    hehe.. hänger lite på Magnus nu om han har tid att tala med killarna som kunde tänkas utföra ombyggnaden av lådan.

    Känns väldigt bra att få det utfört för det e väldigt mycket lättare att få dit den verkar det som, väntar med spänning på beskedet

    Tänkte nog börja försöka få ihop det med vattentemp o oljetemp o oljetrycksmätarna med nu och även fixa orginal tempmätare enligt den där instruktionen som nån hade på sin hemsida, måste fixa den avbrutna pinbulten i turbon och även ska jag bygga ett nytt WG fäste som blir slutgiltiga versionen.... sen har vi lådbygget då

    fan det ska bli kul om lådan passar då slänger jag ihop det lite snabbt bara för att se om det funkar o kan jag lösa drivaxlarna lite smidigt så blire en liten provkörning en kväll med.. långt dit dock tror jag men men ska försöka fixa en förlängare till kopplingslangen så man e redo om det blir så
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #655
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    kristianstad/ bor i åhus
    Inlägg
    90
    [quote=M.L]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":2acqrkep
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Se till o bli klar med stöldskadan, vill ha mer låduppdateringar
    Jag håller med, man kollar ju vad som hänt varje kväll när man kommer hem!!
    hehe.. hänger lite på Magnus nu om han har tid att tala med killarna som kunde tänkas utföra ombyggnaden av lådan.

    Känns väldigt bra att få det utfört för det e väldigt mycket lättare att få dit den verkar det som, väntar med spänning på beskedet

    Tänkte nog börja försöka få ihop det med vattentemp o oljetemp o oljetrycksmätarna med nu och även fixa orginal tempmätare enligt den där instruktionen som nån hade på sin hemsida, måste fixa den avbrutna pinbulten i turbon och även ska jag bygga ett nytt WG fäste som blir slutgiltiga versionen.... sen har vi lådbygget då

    fan det ska bli kul om lådan passar då slänger jag ihop det lite snabbt bara för att se om det funkar o kan jag lösa drivaxlarna lite smidigt så blire en liten provkörning en kväll med.. långt dit dock tror jag men men ska försöka fixa en förlängare till kopplingslangen så man e redo om det blir så [/quote:2acqrkep]

    säg till när du ritat klart hur det nya fästet ska se ut.. så kan jag kanske skära ut det i min lasermaskin...hehe.. ska skära ut plåtarna till bygget för extra kylning av frambromsarna i morrn...
    ägare av en ÄKTA 9000talladega års 1988 med nira i3+ samt 9000 aero 96:a

  16. #656
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    hej hej, skulle bara säga att jag väntar på besked ang ombyggnad av lådan innan jag kan fortsätta.. sen så mekar jag en stöldskadad 9000 som gått av vägen, ganska mycket jobb o idag var det MYCKET irritation kan jag säga...
    ashh det var väl inte så mycket jobb med bromsarna, gick ju på en räls Förresten du har inte sett en M5`a med bling bling fälgar ? Är ju lite sugen att sura till han lite mer

  17. #657
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av RoGGe
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    hej hej, skulle bara säga att jag väntar på besked ang ombyggnad av lådan innan jag kan fortsätta.. sen så mekar jag en stöldskadad 9000 som gått av vägen, ganska mycket jobb o idag var det MYCKET irritation kan jag säga...
    ashh det var väl inte så mycket jobb med bromsarna, gick ju på en räls Förresten du har inte sett en M5`a med bling bling fälgar ? Är ju lite sugen att sura till han lite mer
    haha!! ja med ditt concep så ska han nog bli lite sur... IGEN!!

    du har ju sånn dära lastbilsturbo har jag hört.. de e de enda man behöver för att knäcka en M5:a då antar jag
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  18. #658
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    138
    Tjo !
    Hur går det med den röe och gröne ? Hänt nått ?

  19. #659
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av RoGGe
    Tjo !
    Hur går det med den röe och gröne ? Hänt nått ?
    Alla skador på den från stölden e fixade nu, återstår bara handbromsvajrar, samtliga lagerstöd, drivknutsdamask och en styrled att byta.

    Sen får det läsas ut felkod på ABS:en på SAAB, klart han behöver ju hjul me...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  20. #660
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    WOOOW inga bilder!!


    Kunde inte forstätta med den stöldskade idag för det var full med bröte i verkstaden så jag kollade lite på min egen igen.

    Kunde inte mäta ut hur mycket lagret skulle flyttas i lagerbocken för jag har ingen bra referenspunkt.

    Sen så tog jag isär drivaxlarna från min 9000 och 9-5 drivaxlarna jag har liggandes och kunde konstater att det inte går att få ihop det med dom, ingenting någonstans e likadant.

    Sen så presenterade Magnus99? en idé om att kanske 9-5 hjulspindlar går att använda, får se om jag kan hitta nåra sånna som jag kan kolla o mäta på, vi får se annar får jag ha helt nya o det kosta vist en 4000kr hua!!

    Växelådan kunde byggas om inga problem fick jag reda på MEN väntetid på 1,5-2mån, inte bra.
    Har kollat med lokal motorfirma om dom kan ta sig an det hela och dom ville kolla på prylarna så vi får se.

    Sen så har jag varit på hydraulfirma o lämnat in mina önskemål om anslutningar till oljetryck o oljetempgivare samt vattentempgivare, har även beställt en adaptorbit till kopplingen, en kopplingslang på 25cm med hanar i ändarna, får se hur det blir.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •