Sidan 55 av 131 FörstaFörsta ... 545535455565765105 ... SistaSista
Resultat 1 081 till 1 100 av 2603

Ämne: 9000 CSE --> GT

  1. #1081
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Japp du bör försänka båda ytorna då, 2-3 millimeter till tryckplattan så att du får lite frigång.
    Otäckt nära det är igenom i växellådan.

  2. #1082
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Otäckt nära det är igenom i växellådan.
    näää,tro du det?? MÅste vel var tjockare än så, lagerskålen är ju konsik så den måste vara tjockare där ute i kanten??

    jaja, lådan ska ändå delas o så ska kåpan mätas å då kan jag kolla, e de väldigt tunnt kan man inte göra så mycket, går nog inte att svtsa där för det slår ju sig å då e de ju kört med lagerskålen.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #1083
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Otäckt nära det är igenom i växellådan.
    näää,tro du det?? MÅste vel var tjockare än så, lagerskålen är ju konsik så den måste vara tjockare där ute i kanten??

    jaja, lådan ska ändå delas o så ska kåpan mätas å då kan jag kolla, e de väldigt tunnt kan man inte göra så mycket, går nog inte att svtsa där för det slår ju sig å då e de ju kört med lagerskålen.
    Kemisk metall rengör noooogggaaa

    Go for it ML
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  4. #1084
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    [quote=aero-eskilstuna]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":1syf1io8
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Otäckt nära det är igenom i växellådan.
    näää,tro du det?? MÅste vel var tjockare än så, lagerskålen är ju konsik så den måste vara tjockare där ute i kanten??

    jaja, lådan ska ändå delas o så ska kåpan mätas å då kan jag kolla, e de väldigt tunnt kan man inte göra så mycket, går nog inte att svtsa där för det slår ju sig å då e de ju kört med lagerskålen.
    Kemisk metall rengör noooogggaaa

    Go for it ML [/quote:1syf1io8]

    Jaa, kemisk metall går ju fast de e ju mer estetiskt?? Jag ska försöka övertyga kameran att ta en bättre bild samt mäta skadans djup.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #1085
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Är detta normalt avstånd in när tryckplattan e fastspänd i svänghjulet, när plattan var lös var det ca 20mm.

    Tror detta är ganska normalt ändå att fjädrarna spänns in 5mm när man spänner dit tryckplattan eller?



    Lamellen var gul från början, har bytt färg.




    Har mätt djupet på skadan nu, de var betydligt mindre än jag trode, ca 0.7mm eller absolut mav 1mm.

    Bättre bilder.



    Fördjupningen i mitten är faktiskt in mer än 1mm djup om mitt skutmått stämmer.


    Här är säkert anledningen till att startmotorn gjort märke i svänghjulet.
    Skulle som sagt plaant hela kåpan och tilverkat chims, behöver bara vet hur tjock kåpan ska vara så jag kan få rätt chims, nån som vet på rak arm?

    Antar att kåpan som är för startmotorn inte har varit fastspänd i jiggen vid svetsning har rör sig lite inte så svårt att fixa.




    Den här var oljig, e den trasig då tro?

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #1086
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Nu när geting inte funkar längre... finns det nån annan stans man kan lägga sina projetbilder tro?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #1087
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Nu när geting inte funkar längre... finns det nån annan stans man kan lägga sina projetbilder tro?
    http://www.imageshack.us/index.php
    Brukar sällan ligga nere
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #1088
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    [quote=Urban 1041][quote="M.L":2b2xh58p]Nu när geting inte funkar längre... finns det nån annan stans man kan lägga sina projetbilder tro?[/quote]

    [url="http://www.imageshack.us/index.php"]http://www.imageshack.us/index.php[/url]
    Brukar sällan ligga nere[/quote:2b2xh58p]

    Alla bilder syns ju!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #1089
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Nu funkar det igen tydligen...

    Hittade problemet varför startmotorn hade gjort märke i svänghjulet ju.



    Förtydligande kuggkransen sitter fel och så saknas ursvarvningen brevid kuggkransen, enkelt.

    Svänghjulet var mycket lättare än orginal hehehe..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #1090
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    [quote=RZ][quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av M.L":3rasfl1l]Nu när geting inte funkar längre... finns det nån annan stans man kan lägga sina projetbilder tro?[/quote]

    [url="http://www.imageshack.us/index.php
    http://www.imageshack.us/index.php[/url]
    Brukar sällan ligga nere
    Alla bilder syns ju![/quote:3rasfl1l]

    Ja men inte di nya bilderna.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #1091
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Då börjas det igen..

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #1092
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Fasen nu börjar det nästan bli helseriöst ju

    Tycker det ser repigt ut i 2:ans lopp, eller ser jag galet.

  13. #1093
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Fasen nu börjar det nästan bli helseriöst ju

    Tycker det ser repigt ut i 2:ans lopp, eller ser jag galet.
    hee... ja de e vel inte världens finaste lopp i det där men dom syns men verkar inte kännas nått speciellt efter honing..

    Skit samma motorn blir ju nästan orginal ändå

    Får måla o banka i nya balansaxelager och slå i nån frostplugg så blire nog bra.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #1094
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Händer inte så möed...

    Fått upp blocket i stativet nu..

    Skulle behöva vet hur tjock en sån där diselkåpa till F40lådan e och kanske även en bensinkåpa med, någon som har mått eller möjlighet att skutta ut i garaget med skjutmått???
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #1095
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    ahrshhh...

    Jevla SPEC kopplingen till 9000 e ju lika jävla fet som 600plattan... inge bra.. känns lite dumt att börja bearbeta specialsvänghjulet som kostade massa pengar o så kanske det inte blir bra ändå, varför funkar det för andra?? Nått måste ju vara odentligt fel, behöver mått på grejerna!!

    E ju tröstlöst med kopplingshelvetet.. snart köper jag ett jävla 9-5svänghjul o använder en kopplingskonfig som 9-5 åkarna använder som bevisligen fungerar med F40(nej men 9-5 svänghjul kan man inte ha dom e ju såååå dåliga..) utan att svarva ner hela lådan... men vad kostar inte det?? säkert en 9000spänn till...(koppling 7000)

    Att få tag i mått e ju helt döfött dessutom, hur ska man kunna .. hmm.. göra en seriös gissning utan nåra mått på kopplingar o kåpor o annat.

    Finns det för övrigt någon som faktiskt vet hur en koppling fungerar o rör sig, verka svårt att få tag på.
    Exempelvis, rör sig kopplingkorgen när man trampar ur?? Flexar?? jaa o massa annat som jag knappt förstår...


    Vad består problemet av då? Kopplingen kopplar inte ur(ovanligt med 600plattan) o så svarvar den sönder lådan...

    Köpa en SPECkoppling för 9000 o svarva ner svänghjulet?? KAnse det men växelådskåpan kanske inte e 100 då e de ju den man ska ge sig på för måttet stämmer inte i lagerbocken till stödlagret för mellanaxen heller, NÅTT E FEL!! ....o de e de vel ingen som har mått på heller... fan så svårt att mäta på blocket med jevla stenåldersverktyg....

    fan ska man göra tro?

    Problemet måste lösas nu eller så kommer det bli likadant som förra året INGET KÖRT o då kan de likaväl vara för jag bygger inte för det e kul utan för att få köra.

    En sak e säker e skitet inte klart i början på året så lägger jag absolut ner för detta e inget annat än ett svart hål och det finns andra bilmärken som har faaan så mycket mer glädje att erbjuda.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #1096
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Vem funkar det inte för med 9-5 Svänghjul???

    Min koppling har aldrig strulat med 9-5 svänghjul och 9-5 tryckplatta samt 9-3 lamell....

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  17. #1097
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Vem funkar det inte för med 9-5 Svänghjul???

    Min koppling har aldrig strulat med 9-5 svänghjul och 9-5 tryckplatta samt 9-3 lamell....

    Mvh Johan!!
    De e ju de det gör, det ska ju vara sååå dåligt med 9-5 svänghjul(dubbelmassa).

    Har funderat på det hela och jag skiter i specialsvänghjulet nu för jag kan lika gärna byta till 9-5 koppling helt o hållet(den ser ju annorlunda ut o går bevisligen fritt) om jag ska byta hela kopplingkonfigen, ta bitar som man vet funkar och som e rätt och då e de endast måttet på växelådskåpan jag behöver veta så jag kan plana den och få tilverkat chims.

    Eftersom ingen verkar ha koll på kåpans mått(förståeligt) så kanske man kan försöka(har inget hopp om de) fråga SAAB direkt., dom e säkert inte glada för o lämna ut måtten men jag har inget att förlora.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  18. #1098
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Vänta här nu, är det måttet på F40 du behöver, jag har en F40 bensin låda till Opel Vectra jag kan mäta på.
    Kan nog eventuellt även leta upp delar så kan jag mäta yttersta måttet med 9-5 svänghjul och Aero tryckplatta (bara för att mäta mot något).
    Taskigt jag hade alla mått uppskrivna sen jag gjorde min kåpa, men den lappen hamnade i runda arkivet när jag var klar.
    Och varför är 9-5ans svänghjul dåligt, det ända med det är att det väger bly, men hållbarhetsmässigt finns det inga problem. Det är som jag sagt tidigare så är det inte ett riktigt dubbelmasssvänghjul i två delar, utan man kallar det dubbelmass för att det är klumpigt och tungt.

  19. #1099
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Det är som jag sagt tidigare så är det inte ett riktigt dubbelmasssvänghjul i två delar, utan man kallar det dubbelmass för att det är klumpigt och tungt.
    hahaha... det som menas e att det har dubbel massa, okej då vet jag det...

    fick ett fint svar från saab, dom verkar vilja vara till mötesgående iaf...
    "Tyvärr har vi inte möjligthet att ordna fram såpass tekniskt detaljerad information här.."
    "Om ni har tur kanske någon på http://www.sdcc.se/ kan hjälpa er. "

    Mycket bra.

    Tjockleken på själva sprängkåpan altså måttet från delningsplanet i växelådan till delningsplanet mot blocket.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  20. #1100
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Nu har jag bytt lager till balansaxlarna.. eller ja.. de fixade Johan... hehehe
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •