Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: 9-3 ss handbroms som fastnat ???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    109

    9-3 ss handbroms som fastnat ???

    Får inte loss handsbromshelvetet.... Bilen står inne i garage så den har inte frusit.

    Knappen som man släpper den med är helt slapp, går liksom inte att trycka in

    Nån som vet var jag bör börja meka? Vid spaken eller vid hjulen bak?

    Jag gissar att det är vid spaken och var sitter då alla jävla dolda skruvar för att få bort mitt konsollen

    Hjälp! Bilen står dessutom ivägen för andra bilar.....

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 613

    Re: 9-3 ss handbroms som fastnat ???

    Citat Ursprungligen postat av Nick99
    Får inte loss handsbromshelvetet.... Bilen står inne i garage så den har inte frusit.

    Knappen som man släpper den med är helt slapp, går liksom inte att trycka in

    Nån som vet var jag bör börja meka? Vid spaken eller vid hjulen bak?

    Jag gissar att det är vid spaken och var sitter då alla jävla dolda skruvar för att få bort mitt konsollen

    Hjälp! Bilen står dessutom ivägen för andra bilar.....
    Du kan ju börja med att släppa på den justering som finns, plocka bort kåpor runt spaken, sitter med några få torxskruvar.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    45

    Re: 9-3 ss handbroms som fastnat ???

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Nick99
    Får inte loss handsbromshelvetet.... Bilen står inne i garage så den har inte frusit.

    Knappen som man släpper den med är helt slapp, går liksom inte att trycka in

    Nån som vet var jag bör börja meka? Vid spaken eller vid hjulen bak?

    Jag gissar att det är vid spaken och var sitter då alla jävla dolda skruvar för att få bort mitt konsollen

    Hjälp! Bilen står dessutom ivägen för andra bilar.....
    Du kan ju börja med att släppa på den justering som finns, plocka bort kåpor runt spaken, sitter med några få torxskruvar.

    Hej, jag hade precis samma problem igår, knappen var slapp, och jag bara drog upp och drog upp, till slut kunde jag inte dra mer, ringde falck-bärgare, som kom och öppnade vid sidan av handbromsen och tryckte till manuellt den spärren som knappen försöker flytta. Han sa att det var ett vanligt problem på Saab SS, och att SAAB ska byta ut anordningen kostnadsfritt vid inlämning till verkstaden.

    Som tur är hade jag betalt förlängning av SAAB-assistans, så jag behövde inte betala nåt, men surt att behöva betala 1500 för en bärgare som kommer och trycker på en knapp annars.

    /C

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164

    handbroms!

    Prova att trycka hårt på fotbromspedalen och samtidigt försök att släppa handbromsen!
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    45

    Re: handbroms!

    Citat Ursprungligen postat av aeroc
    Prova att trycka hårt på fotbromspedalen och samtidigt försök att släppa handbromsen!
    hmm, har för mig att jag provade det, problemet är inte att bromsen inte vill släppa, utan att knappen på handbromsen pajjar, eller blir slapp, vilket leder till att spärren som håller kvar handbromsen i upprätt läge inte dras tillbaka.

    Sen har jag fått höra av nån, inte säkert, men att handbromsen drar åt en separat broms på bakbromsarna, och är inte samma som fotbromsen, kan det stämma?

    /Calle

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Om jag inte är helt fel ute så har vissa eller dom enklaste modellerna av ng9-3 hanbromsen på trummor medans Aeron har de på skivorna.
    Har för mig att jag har sett skilnaden där så har man ingen aero eller någon bil där de verkar på skivorna är de trumbromsar och då funkar de inte att stampa på bromsen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Fredrik-> Det är samma på alla bilar, Aero som icke-Aero. Ingen SS har trumma för handbromsen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Det som ni nämnde om att trycka hårt på bromsen, det brukar hjälpa faktiskt.

    Från knappen på handbromsspaken går det en liten vajer till en klack, som går mot ett kuggsegment. Det är när denna klacken löper över segmentet som man hör det där "rrrrrrr"-ljudet när man drar åt spaken.

    Vajern mellan klacken och knappen sträcker sig, och då finns det inte tillräckligt med "spel" för att kunna dra ur klacken ur kuggsegmentet när handbromsen är åtdragen. Om man trampar hårt på bromsen så "avlastar" man handbromsen något eftersom kolvarna i oken åker ännu lite längre ut. Detta medför handbromsvajrarna inte drar lika hårt i spaken längre, och det går då lättare att dra ut klacken ur kuggsegmentet.

    Har man då tur så är inte den lilla vajern så långt sträckt, så det räcker precis att dra ut klacken, eftersom den inte är lika belastad längre.

    Så ni som råkar ut för det här. Dra inte upp spaken längre än vad den redan är, utan bromsa hårt med motorn i gång, dra upp spaken något, och tryck in knappen på handbromsen. Då brukar den lossna!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Ja, handbromsknappen på min kärvade oxo.. Nu är bilen inne på andra garantiåtgärder så jag bad dem kolla upp det med.
    Tyvärr så täcker inte garantin detta då garantin gäller i 2 år. Min är 2.5 år gammal..
    Det skulle kosta ca 800kr trodde han på verkstaden. Det kanske går att meckla ordning det själv men jag tror inte jag vill ge mig in på det. Nu när bilen ändå står på verkstaden så får dom fixa.. Jag tycker iofs att Saab skulle stått för det då det uppenbarligen är produktionsfel eller vad man nu ska kalla det.. Räkningen kommer imorgon.. Ska bli intressant

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239
    Handbromsen fastnade för mig också nu i helgen. Lagom frustrerande när man står i vägen för andra.

    Fick i alla fall loss skiten efter lite svordomar. Om man tar loss sidorna bredvid sätet så finns det vit plastspärr som kan tryckas fram med en skruvmejsel samtidigt som man lyfter spaken så släpper den.

    Var inne på Saab nyss och fick veta att jag får stå för kalaset själv eftersom garnatin har gått ut. Försökte förklara att detta är ett känt konstruktionsfel, men nej nej. Har faktiskt påpekat detta tidigare och har bett dem fixa det i förebyggande syfte medans bilen fortfarande hade garanti.

    Vad har ni andra för erfarenheter? Har ni behövt betala detta själva?

    Är det bara 03:orna som har detta problem?

  11. #11

    Re: 9-3 ss handbroms som fastnat ???

    Citat Ursprungligen postat av Nick99
    Får inte loss handsbromshelvetet.... Bilen står inne i garage så den har inte frusit.

    Knappen som man släpper den med är helt slapp, går liksom inte att trycka in

    Nån som vet var jag bör börja meka? Vid spaken eller vid hjulen bak?

    Jag gissar att det är vid spaken och var sitter då alla jävla dolda skruvar för att få bort mitt konsollen

    Hjälp! Bilen står dessutom ivägen för andra bilar.....
    Hej!

    Finns ett enkelt o bra tips som jag vet av erfarenhet funkar!

    Satt dig i forarstolen, ta skaftet pa en skruvmejsel o ryck in handbromsknappen med (underfran), samt tryck pa bromsen!
    Har funkat 100 ggr av 100!

    Dock sa bor man gora ngt merl angsiktig losning av problemet eftersom det kommer aterkomma. Det finns en mod som saab har rekommenderat att gora.

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    45
    Jaha, precis varit och hämtat bilden på Verkstaden pga handbromsproblemet. Jag vart 3120 kr fattigare för att en *piip* fjäder hoppat ur, då var de tvunga att byta hela handbromsen, kostnaden var tiden, lyfta ur förarstolen etc etc. Sen när jag väl tjafsat färdigt med Svenska bil Akalla, så satt handbromsspaken snett!!! Bara att gå in igen och klaga, fick en lånebil och får komma tillbaka imorrn. förhoppningsvis blir det kostnadsfritt.

    Bilen är 2 år och 7 månader, ska en handbroms behövas bytas ut som en konsument ska stå för?

    Jag har lessnat lite på alla omkostnader som min 93 SS haft senaste året.

    /C - 93 SS är inte min favvobil just nu...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av silverfox
    Jaha, precis varit och hämtat bilden på Verkstaden pga handbromsproblemet. Jag vart 3120 kr fattigare för att en *piip* fjäder hoppat ur, då var de tvunga att byta hela handbromsen, kostnaden var tiden, lyfta ur förarstolen etc etc. Sen när jag väl tjafsat färdigt med Svenska bil Akalla, så satt handbromsspaken snett!!! Bara att gå in igen och klaga, fick en lånebil och får komma tillbaka imorrn. förhoppningsvis blir det kostnadsfritt.

    Bilen är 2 år och 7 månader, ska en handbroms behövas bytas ut som en konsument ska stå för?

    Jag har lessnat lite på alla omkostnader som min 93 SS haft senaste året.

    /C - 93 SS är inte min favvobil just nu...

    Själv fick jag betala "bara" 2300 kr för att få hela mekanismen utbytt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Vi köpte ju vår 9-3SS 2,0T -03 i oktober. Fick 6 månaders "garanti" från Svenska Bil i GBG..

    Problemet med handbromsen kom i december.. Fick till slut plocka bort knappen för att dra i den lilla vajern som går ner till "lossningsmekaniken"..

    Gnällde på Svenska bil.. Fick en tid.. Kom ner med bilen.. "ehh, vi är mkt ledsna, men vi har inte fått in någon spak ännu.. Dom är restade för detta är ett så stort fel på 9-3SS - Kan ni komma tillbaks längre fram?"

    -Jo, det är inga problem.. Ring när ni har en spak.
    Dom ringde veckan efter på måndagen - åkte ner samma dag, fick hyrbil samt att dom fyllde tanken åt oss (den var snustorr nästan.. hehe).

    -Jaha, då är väl detta en goodwill reparation nu (vi har iofs garanti så det spelar ingen roll) så det blir billigare för er då?
    "Jo, det är en kampanj nu tydligen så alla spakar på 03:or ska bytas"..

    Kan ju vara värt att fråga om just detta - om Svenska Bil påstår att det var/är en kampanj (var i december som sagt) så borde ju övriga verkstäder också ha samma "erbjudande"..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Citat Ursprungligen postat av silverfox
    Jaha, precis varit och hämtat bilden på Verkstaden pga handbromsproblemet. Jag vart 3120 kr fattigare för att en *piip* fjäder hoppat ur, då var de tvunga att byta hela handbromsen, kostnaden var tiden, lyfta ur förarstolen etc etc. Sen när jag väl tjafsat färdigt med Svenska bil Akalla, så satt handbromsspaken snett!!! Bara att gå in igen och klaga, fick en lånebil och får komma tillbaka imorrn. förhoppningsvis blir det kostnadsfritt.

    Bilen är 2 år och 7 månader, ska en handbroms behövas bytas ut som en konsument ska stå för?

    Jag har lessnat lite på alla omkostnader som min 93 SS haft senaste året.

    /C - 93 SS är inte min favvobil just nu...
    jaha, vilken verkstad använde du? vad är det för årsmodell på SS?


    Själv fick jag betala "bara" 2300 kr för att få hela mekanismen utbytt.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Vi köpte ju vår 9-3SS 2,0T -03 i oktober. Fick 6 månaders "garanti" från Svenska Bil i GBG..

    Problemet med handbromsen kom i december.. Fick till slut plocka bort knappen för att dra i den lilla vajern som går ner till "lossningsmekaniken"..

    Gnällde på Svenska bil.. Fick en tid.. Kom ner med bilen.. "ehh, vi är mkt ledsna, men vi har inte fått in någon spak ännu.. Dom är restade för detta är ett så stort fel på 9-3SS - Kan ni komma tillbaks längre fram?"

    -Jo, det är inga problem.. Ring när ni har en spak.
    Dom ringde veckan efter på måndagen - åkte ner samma dag, fick hyrbil samt att dom fyllde tanken åt oss (den var snustorr nästan.. hehe).

    -Jaha, då är väl detta en goodwill reparation nu (vi har iofs garanti så det spelar ingen roll) så det blir billigare för er då?
    "Jo, det är en kampanj nu tydligen så alla spakar på 03:or ska bytas"..

    Kan ju vara värt att fråga om just detta - om Svenska Bil påstår att det var/är en kampanj (var i december som sagt) så borde ju övriga verkstäder också ha samma "erbjudande"..
    jo, jag läste om att det var ett vanligt problem, och tog upp det med Svenska bil i akalla, me de påstodd att det bara gällde vissa serienr för 03-bilarna. Min togs ut juni 03. Vet du när din togs ut?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av silverfox
    jo, jag läste om att det var ett vanligt problem, och tog upp det med Svenska bil i akalla, me de påstodd att det bara gällde vissa serienr för 03-bilarna. Min togs ut juni 03. Vet du när din togs ut?
    2003-03-18 är datum för första ibruktagande eller vad det nu kallas.. (i regbeviset).

    Du har inget knarr i framvagnen? (har en "ny" tråd om detta iofs)..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Citat Ursprungligen postat av silverfox
    jo, jag läste om att det var ett vanligt problem, och tog upp det med Svenska bil i akalla, me de påstodd att det bara gällde vissa serienr för 03-bilarna. Min togs ut juni 03. Vet du när din togs ut?
    2003-03-18 är datum för första ibruktagande eller vad det nu kallas.. (i regbeviset).

    Du har inget knarr i framvagnen? (har en "ny" tråd om detta iofs)..
    ok, såpass ny, ska kolla med Svenska bil.

    Jo, jag har knarr när jag kör över gupp eller liggande poliser, men det trodde jag berodde på skit eller att det är vinter och att de är kalla. men jag har lite stelare fjädring. vad är det för knarr du menar?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av silverfox
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Citat Ursprungligen postat av silverfox
    Jaha, precis varit och hämtat bilden på Verkstaden pga handbromsproblemet. Jag vart 3120 kr fattigare för att en *piip* fjäder hoppat ur, då var de tvunga att byta hela handbromsen, kostnaden var tiden, lyfta ur förarstolen etc etc. Sen när jag väl tjafsat färdigt med Svenska bil Akalla, så satt handbromsspaken snett!!! Bara att gå in igen och klaga, fick en lånebil och får komma tillbaka imorrn. förhoppningsvis blir det kostnadsfritt.

    Bilen är 2 år och 7 månader, ska en handbroms behövas bytas ut som en konsument ska stå för?

    Jag har lessnat lite på alla omkostnader som min 93 SS haft senaste året.

    /C - 93 SS är inte min favvobil just nu...
    jaha, vilken verkstad använde du? vad är det för årsmodell på SS?


    Själv fick jag betala "bara" 2300 kr för att få hela mekanismen utbytt.
    Smålands Motorcentrum i Kalmar. Arbetet kostade 970 och handbromsen 826 kr (plus 2 st buntband á 3 kr... ). Exkl moms.

    Bilen är en 03:a, uttagen nov 2002.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av silverfox
    ok, såpass ny, ska kolla med Svenska bil.

    Jo, jag har knarr när jag kör över gupp eller liggande poliser, men det trodde jag berodde på skit eller att det är vinter och att de är kalla. men jag har lite stelare fjädring. vad är det för knarr du menar?
    Kolla i min "knarr-tråd" i "samma forum"..

    Ska ta detta med Svenska bil och se vad dom har att komma med.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

Liknande ämnen

  1. Cd fastnat i 9-3sc
    Av tommy_80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 22:21
  2. Handbroms fastnat hjälp snälla!
    Av chaucer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •