Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: till er som chippat er 9-5 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kävlinge ja det ligger i skåne
    Inlägg
    14

    till er som chippat er 9-5 aero

    Har idag en 9-5 aero -02:a
    Den har som bekant runt 250 pållar och runt 400Nm orginal.
    Innan hade jag en Passat 1.8t som chippades med steg1 och skillnaden var markant mellan chippad och ochippad.
    Nu är frågan, är skillnaden lika markant när man chippar aeron, jag menar skillnaden är ca 20 hästar och 30Nm.
    9-5 aero

    ....den är svart

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Det kommer du nog inte göra nej.

    Hurpass många hästar extra gav chippet i passaten?

    För att ta ett exempel så satte pappa in steg1 i sin 9-5 2.0t. Dvs 150hk.
    Från 150hk till 225hk~ och rejält många newtonmeter extra i vridmoment.. Där märktes det skillnad. Som natt och dag.

    En Aero är ju rejält snabb redan orginal. Några extra hästar på det lär inte märkas så tydligt.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Det som händer med ett steg 1 i en 9-5 aero är ju att du får ett mycket högre vrid, så visst fasen kommer du märka skillnad, speciellt i mellanregistret. Kommer gå utav bara f..n
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Jag röstar på en 3 tums DP med racekat istället

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Jag röstar på en 3 tums DP med racekat istället
    +ett liknade steg 1 chip.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kävlinge ja det ligger i skåne
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Det som händer med ett steg 1 i en 9-5 aero är ju att du får ett mycket högre vrid, så visst fasen kommer du märka skillnad, speciellt i mellanregistret. Kommer gå utav bara f..n


    men det är ju inte så värst mycket mer i vrid..
    Passaten ökade från 150 till ca 190
    9-5 aero

    ....den är svart

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    med ett nordic steg1 tror jag du går 260/390, det är 40nm mer än original, så det märks nog
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Hej, jag har Maptun steg 1 på min och visst blir det skillnad!

    Mitt steg 1 ökar på vridet från ca 350 till 420 Nm och det känns framför allt i låg och mellanregistret. Bilen är rappare på gasrespons, vassare i accelerationen genom växlarna (användbart vid omkörning )

    Före trim gjorde den 80-120 på trean på 4,1 sek och efter trim på 3,7 (mätarfart och stoppur). 100-150 på trean före trim på 6,3 sek har jag för mig och efter trim ca 5,5 sek.

    Helt klart är det bättre att gå på ett "steg 3" direkt, dvs 3" framrör med sport/racekat och anpassat program, men jag hade inte de pengarna då tyckte jag och nu vet jag inte riktigt hur sugen jag är på att trimma vidare.

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Får instämma med övriga talare, steg3 = mer ös än steg1, men vem blir egentligen förvånad

    Jämför effekten (hk) vid vissa varvtal genom registret så nog skiljer det mer än 10hk i de lägre regionerna?

    Man får alltså betydligt mer genomsnittseffekt genom hela varvtalsområdet men just toppeffekten vid vart den nu ligger, ca 5800rpm? ökar inte speciellt mycket, det är korrekt. Men den är ju egentligen inte så viktig för accelerationen då det händer betydligt mer roligt en bit ner.

    Ta Kahunas bil som exempel, ordentligt mycket piggare, trots bara 10 hk effektMAXökning..

    Mvh...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Ta Kahunas bil som exempel, ordentligt mycket piggare, trots bara 10 hk effektMAXökning..

    Mvh...
    Jag får det till 25-35hk mer beroende på hur man räknar. 25hk om man räknar med overboosten som gav ca 240hk på MY00.

    MAPTUN STEG1 265HK-240HK= 25HK

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Visst är det skillnad. Inget snack om saken, men om du känner att du är tveksam inför pris kontra prestanda så skulle jag rekommender att du slår en signal till t ex Nordic eller Maptun. Där kan du med största säkerhet få provköra innan du bestämmer dig samt få mjukvaran finjusterad för dina personliga önskemål om standard mot förmodan inte skulle passa dig helt.

    Mvh Stoffe

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Ta Kahunas bil som exempel, ordentligt mycket piggare, trots bara 10 hk effektMAXökning..

    Mvh...
    Jag får det till 25-35hk mer beroende på hur man räknar. 25hk om man räknar med overboosten som gav ca 240hk på MY00.

    MAPTUN STEG1 265HK-240HK= 25HK
    Ja just det, han har en sån dära gammelbil Men effektmax är iaf tvärnit vid 260 med original S/W, sen beror effektökningen på vilken årsmodell man har.. Inget att bråka om

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    med ett nordic steg1 tror jag du går 260/390, det är 40nm mer än original, så det märks nog
    Original på aero 2002- är ju 250 hk/ 370nm

    Då får man ju BARA 10 hk/ 20 nm extra för ett ganska högt pris ca7000kr
    Hinner inte med allt.....

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Jag kör Nordic Steg 1 i min M04.

    Steg 1 märks. Rejält. Basta!


    Min vän som kör Nordic steg3 tyckte när han åkte med i min bil att skillnaden var för jäkla liten mot hans egen kärra.
    (Men det tror inte jag på Han var nog bara schysst...)

    Soppa förbrukning:
    Min snitt förbrukning, alltså vanlig blandad körning = 0,85 vinterdäck / 0,95 sommardäck, 18-tummare.

    Lååångkörning (alltså hela tanken i sträck max ett stopp) drog min nu till finland över jul/nyår 0,72 som minst på en tank, som mest 0,78.
    (liter på pumpen delat med GPS-mil). Vid 0,72 rekordet hade jag snittfart på 86 km/h, rätt mycket snö då... Mjuk på gasen var man.
    Men helt OK för 1800 kg likbil med 4 pers + full vinter packning och "nån" låda öl.

    Dock kroknar den på sommaren efter flera tuffa omkörningar (=2-3 bilar per omkörning) i rad på fullgas. Precis som alla andra 9-5 Aeros med std IC när det är varmt ute (+20 grader).

    Bilen är i princip lika snabb på trean som på fyran förut, samma om man jämför femman och fyran...

    Jämför jag med min gamla 9-5 2,0t med steg 1 från BSR (+70 hk) så är inte skillnaden i upplevelse så jäkla olik, visst blev man mer imponerad av två-nollan, men inte blev jag mindre nöjd med skillnaden mellan org o trim i min Aero nu. Verkar som Roffe o Sasse vet vad de gör

    Jag är hyfsat nöjd med mitt steg 1 från Nordic alltså. Har kört 3500 mil nu med mitt steg 1 utan några bekymmer.

    Men vet oxo att det finns andra som är lika nöjda med sina steg från andra leverantörer. Men det viktiga:
    Slutsats:
    Jag tycker INTE det är bortkastat att stoppa i Steg 1 i en 9-5 Aero.
    Mitt skåp körde ifrån en M06 Aero, "vänner har berättat", det duger ett tag.


    Glöm bara inte att det egentligen är ointressant med toppeffekt på ett steg 1, det är skillnaden i vrid mot orginal på väg till toppeffekt genom registret man vill åt, okej??? Toppeffekt skryter man bara med vid fika bordet, betyder nada på vägen...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Re: till er som chippat er 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av skånemartin
    Har idag en 9-5 aero -02:a
    Den har som bekant runt 250 pållar och runt 400Nm orginal.
    Innan hade jag en Passat 1.8t som chippades med steg1 och skillnaden var markant mellan chippad och ochippad.
    Nu är frågan, är skillnaden lika markant när man chippar aeron, jag menar skillnaden är ca 20 hästar och 30Nm.
    Hej,

    Jag hade också en passat 1,8T variant -01 som jag chipade till 190hk, skillnaden blev enorm mot original, grejen är att passaten är rätt slö med sina 150hk och 0,6bar i laddtryck original, chippad så höjdes laddtrycket 1,2bar, en höjning av laddtrycket med 50% altså och det märks ordentlig.

    Jag skulle hellre satsa dom pengarna på väghållningen istället, en 9-5aero med 250hk och dämpare som har närmare 10000mil avvärkat är ingen kul kombination vid inspirerad körning, jag vet
    Svart 9-5 Aero sedan -05

Liknande ämnen

  1. ni som åker chippat.
    Av 9000racing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 18:34
  2. [LÖST] Byta till Aero turbo, samma effekt som Aero vid chippning? 9000 2.3 Turbo
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 17:42
  3. Chippat bilen
    Av seiki i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •