Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med framhögtalare NG900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664

    Problem med framhögtalare NG900

    Hejsan,
    Jag har ett skumt problem (tror jag iallafall, hehe). Jag bytte ut stereo anlägningen i min 1995 Saab NG900 SET. Jag införskaffade en Alpine huvudenhet och Infinity högtalre runt om. Det blev Infinity Reference seris 6x9 bak och 6.5 komponent set med tweeters fram. Jag kopllade bort slutsteget (alltså Saabs egna) och använde dessa högtalare kablarna för att gå ut i dörrarna (stället jag köpte högtalarna rekomderade detta då det ska vara jobbigt att dra kablar till dörrarna i NG900). Sagt och gjort, jag satta på steren men fick inget ljud alls. När jag kopplade bort passageraren delningsfilter (inklusive högtalarna) så funkade allt klockrent. Sedan när jag kopplade in delningsfilteret igen så dog allt (alltså allt ljud dör, alpinen har fortfarande ström till den osv). Jag kopplade enbart in diskanten och då fungerar den. När jag bad Pepsi (på detta forumet) ta en titt så visade sig att när vi kopplade in passagerarens fram 6.5 så dör allt. Sedan kopplade Pepsi om plus och minus och det till och med blev en liten gnista men då helt plötsligt så fick vi ljud ur högtalren när vi använde både + och -. Hur kan detta komma sig? Är det ett jord fel? All info är välkommen,
    mvh
    Alex
    P.S: Jag köpte en ISO kontakt till och nu är det så att Alpinen inte kommer inhåg mina settings utan jag måste ställa in BAS och Trebel och så börjar skivan alltid om från början när man har slått av tändningen. hur kan man fixa detta?
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230

    Re: Problem med fram högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    P.S: Jag köpte en ISO kontakt till och nu är det så att Alpinen inte kommer inhåg mina settings utan jag måste ställa in BAS och Trebel och så börjar skivan alltid om från början när man har slått av tändningen. hur kan man fixa detta?
    Att stereon glömmer bort inställningar har med minnet att göra, läs i instruktionsboken om vart du ska koppla in ström som går till minnet

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Bennet,
    Ok, tack så mycket, då ska jag undersöka det. Någon som har någon ide angående högtalare problemet? Tackar för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    De flesta stereos har 2st + matningar

    en som skall vara konstant, till inställningar mm.
    T.ex. Bas diskant men även ofta kanalinställingar mm.
    en för att stereon skall starta på tändningen.

    Vill man styra till och från slag oavsett tändläge lägger man båda till konstant +.

    Detta handlar förmodligen om att flytta någon kabel eller att bygla nåt.
    Själv hade jag löst det men det är ju inte lika lätt utan papper på apparaten, stereon alltså
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan HeRmAN,
    Tack så mycket. Jag ska ta en titt i instruktionsboken igen när jag åker tillbaka till garaget imorgon. Du har nog helt rätt att det ska vara konstant ström till den på något sätt. Tack än en gång,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med fram högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    helt plötsligt så fick vi ljud ur högtalren när vi använde både + och -.
    Hur menar du nu egentligen? Hur hade du kopplat det innan då???


    Gällande att den tappar minnet så behöver du antagligen bara byta plats på röd och gul kabel på stereons ISO kabel.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan Kongo,
    Jo angående det färsta så var den kopplad - till - och + till + och då dog allting. När Pepsi sedan kopplade - till + (enbart) så fick vi ljud i högtalaren samt när vi kopplade + till -. När vi kopplar in båda två så dör systemet. Jag tycker detta är mycket skumt, men som sagt jag är ingen stereo proffs på något sätt, hehe.

    Angående ISO kontakten, tackar så mycket, jag ska ta en titt på det. Om det är så enkelt så blir jag glad Tack så mycket för all hjälp Kongo,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Angående + och - på högtalare/förstärkare så skall naturligtvis alltid + kopplas till + och - till -. Om du vänder polariteten på den ena kommer du få 180º fasfel vilket du inte kommer att märka mer än att du tycker att det är dålig bas. Detta beror på att en vid fasvridning på 180º så tar ljudvågorna ut varandra.
    Om man har dålig koll på sina kablar kan man på större högtalare (rekomenderas ej på små och diskanter) koppla loss kablaget helt vid förstärkaren och dutta med ett 9V batteri på kablarna för att se om konan rör sig inåt eller utåt, på detta vis kan man få högtalarna i fas.
    Men bäst är att ha ordning och reda på all koppling man gör, märk t.ex. - med ett streck i båda ändar av kabeln om du ej kan skilja dem åt på annat vis. Högtalarkablar brukar vara märkta med några decimeters mellanrum alt. ha en liten kant längs med hela ena ledaren i paret.

    Sedan skall man inte börja "provspela" förrän alla högtalare är inkopplade då vissa steg inte tål den totalreflektion som uppstår när ingen högtalare är ansluten på ena kanalen och du i glädjen över första ljudet skruvar på högt.
    Pluskabeln till batteriet alt. stoppa i huvudsäkringen är det sista man gör innan provspelandet och då bör allt kopplande vara klart.
    Friskt kopplat hälften brunnet - Rätt kopplat hälvten vunnet!
    gäller även här...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    HeRmAN,
    Tackar så mycket, ska prova det och se om jag kan hitta felet. Antagligen är det felkopplat någonstans eller att en + eller - rör vid i dörren på metall skulle jag tro. Men tack för tipset, ska se vad jag kan klura ut,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    jag håller på att sätta högtalare i mina dörrar på min ng900 nu.

    de jag har lagt märke till är att anslutningsstiten på högtalaren får väldigt tight utrymme vilket kan leda till att de ligger emot plåten.
    kan ju va så att ena ligger emot plåten så när du kopplar minus där så funkar det och när du sätter plusen där så blir de kortis och därmed inget ljud.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan Pumba,

    Det är precis det som jag tänkte på att det kunde vara. Ska demontera och se om det kan vara det problemet. Tack så mycket för tipset,
    mvh
    Alex
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-19 klockan 08:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan alla STCS'are,
    Jag och Pepsi (tack så mycket Pepsi för all hjälpen samt garage platsen ) fick ordnign och reda på min bil. Det visade sig vara precis som Pumba nämde att högtalren låg emot plåten någonstans som gjorde att det blev kortslutning någonstans. Pepsi tejpade klablarna och så borrade han nya hål i högtalshållaren så den sitter bättre nu. Nu funkar den klockrent och Infinity högtalrna kan vara en familj igen

    Angående problem med minnet så hade ni helt rätt. Jag kopplade rött till gult och gult till rött och nu behåller den alla inställningar. Jag som inte är någon el-geni (som du märkte Pepsi, haha) tycker att det är skumt att inte göra gult till rött och rött till gult. Men aja, finns nog värre problem i världen, eller vad tycker ni? . Nu sitter allt på plats och jag är glad som en fisk i havet. Tack än en gång till Pepsi (för all hjälp och lån av verktyg, uppvärmt garage, mm) samt tack till alla som svarade i denna tråd med tips och råd : Bennet, HeRmAN, Kongo, och Pumba,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

Liknande ämnen

  1. 9-5 2006 framhögtalare
    Av station1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 01:52
  2. framhögtalare og900
    Av olabola i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •