Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bilen påbackad idag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    17

    Bilen påbackad idag

    Hej,

    Fick 9-5:an påbackad idag. Kärringfan var dock vänlig nog att lämna namn+telefonnummer. När jag kontaktade henne tjatade hon om att göra upp skadan utan att blanda in försäkringsbolaget.

    Det är cirka 0,5*5 cm lack som skrapats av på kofångaren bak. Inga buckor, sprickor eller liknande i plåt eller plast. Tänkte höra om någon har en aning eller erfarenhet av vad en lackfirma tar för att åtgärda en sådan skada? Lackar de om en mindre yta eller lackar dom om hela kofångaren för att det ska bli bra?

    Vågar man åtgärda det själv mot att kärringen betalar eller riskerar man att lacken runt skadan börja släppa om ett år eller två?

    Ge mig lite råd!

    /Johan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    582
    TRIST !!!
    Varför Aero när det finns Viggen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    17
    Så in i helvete TRIST!

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Att lacka om hela stötfångaren är nog bäst.
    kostar runt 1000-1500:- alternativet är att hitta en beg stötfångare i samma färg.
    Borde inte vara så svårt.
    kolla på SDCC kan kanske löna sig ekonomiskt.

  5. #5
    Varför ska du lägga ner tid på detta?

    Lämna in bilen på närmaste skadeverkstad och låt dom sköta jobbet, hålla på och krångla med att inte blanda in försäkringsbolaget är bara ett sätt för henne att slippa en bonussänkning.

    //Tommy

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Kolla upp vad jobbet kostar.

    Be sedan om att få dessa pengar av henne och lämna sedan in.

    Att lämna in och sedan försöka kräva pengar blir nog jobbigare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    128
    Bara kontakta försäkrings bolagen så kärringen får lida lite extra!
    Då lär du få en helt ny stötfångare färdig lackad å fin på hennes bolags + hennes bekostnad!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    1 241

    tjena

    tja , kolla priset o släng på en 5 hundring för besväret ?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433
    Varför så sura på "kärringen"? Hon hade backat på bilen, trist, men hon står ju för vad hon gjort. Om det går att lösa utan att blanda in försäkringsbolaget så varför inte? Huvudsaken är väl ändå att det blir reparerat, vem som betalar har väl ingen betydelse. Eller är det så viktigt att "straffa kärringen"? Förstår om folk blir arga på smitare men det här är ju löjligt.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Varför så sura på "kärringen"? Hon hade backat på bilen, trist, men hon står ju för vad hon gjort. Om det går att lösa utan att blanda in försäkringsbolaget så varför inte? Huvudsaken är väl ändå att det blir reparerat, vem som betalar har väl ingen betydelse. Eller är det så viktigt att "straffa kärringen"? Förstår om folk blir arga på smitare men det här är ju löjligt.
    Håller med, detta kan hända vem som helst. Skönt att det fortfarande finns ärliga människor i detta landet som står för vad de gör.
    Försök lösa det utan försäkringsbolag om det går.

    /Magnus
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av 9-3_power
    Bara kontakta försäkrings bolagen så kärringen får lida lite extra!
    Då lär du få en helt ny stötfångare färdig lackad å fin på hennes bolags + hennes bekostnad!
    Och höjja permien för oss andra.

    Bättre att lösa det utanför ifall det handlar om småskador och hon är villig att betala. Jag skulle ha gjort detta.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Skönt att man har de gamla gummiklädda stötfångarna! Med de kan jag köra in i en betongvägg i 7km/tim utan en skråma :-)
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    17
    Det spelar ju egentligen ingen roll för min del, jag får ju det åtgärdat oavsett. Jag tänkte höra mig för här + kolla priset på jobbet direkt med lackverkstad för att ge kärringen ett alternativ. Ska jag vara ärlig tackade jag henne och gav lite beröm för ansvarstagandet som verkar ovanligt idag. Men det är klart man blir less...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Ta reda på vad det skulle komma att kosta att få den omlackerad/en ny från sdcc och kräv dom pengarna av "kärringen", sedan har du hela vintern på dig att bestämma dig för hur du vill göra...
    Kanske passa på att uppgradera till en -04 Aero bak ?

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Det verkar som det krävs väldigt lite för att folk skall göra en kärring av en äldre dam.
    Tror säkert hon har väldigt dåligt samvete för det hon gjort och grämer sig väldigt mycket, skulle jag gjort.

    Jag råkade köra in i baken på en en bil i en bilkö och denna bilen hade redan kört emot sin framförvarande bil.

    På bilen framför mig blev det ett litet märke i draget bara så man skulle endast behöva byta ett täcklock på detta.
    Jag kollade noga under och fotade även för att vara säker på att det inte va krökt.
    Vi skrev papper å allt. Bilen som han i sin tur kört på hade intryckt baklucka och upptryckt avgassystem mm.

    Vi bestämde att han skulle höra av sig när han varit på verkstaden.
    Ringde senare och fick reda på att de bedömde att draget skulle bytas ut. Okej inget att tjafsa om, så jag tänkte att jag får väl köpa ett drag till honom och montera det åt han. Men tror ni inte att dumfan hade skyllt sin frontkrock på mig oxå.

    Jag körde i mellan 7-10km/h och av den smällen skulle han ha åsamkat framförvarande bil de stora skadorna. Bullshit säger jag. Men vi hade samma försaäkringsbolag så det blev ingen tvist om vem som skulle betala. Jag givetvis, för de va 4st i bilen och agerade vittnen

    DET är däremot något som kan få en man att kallas för gubbe eller
    t o m gubbjävel.

    Så va du glad att det va just denna "kärringen" som körde på dig!

    Mvh
    Rickard

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Det verkar som det krävs väldigt lite för att folk skall göra en kärring av en äldre dam.
    Tror säkert hon har väldigt dåligt samvete för det hon gjort och grämer sig väldigt mycket, skulle jag gjort.

    Jag råkade köra in i baken på en en bil i en bilkö och denna bilen hade redan kört emot sin framförvarande bil.

    På bilen framför mig blev det ett litet märke i draget bara så man skulle endast behöva byta ett täcklock på detta.
    Jag kollade noga under och fotade även för att vara säker på att det inte va krökt.
    Vi skrev papper å allt. Bilen som han i sin tur kört på hade intryckt baklucka och upptryckt avgassystem mm.

    Vi bestämde att han skulle höra av sig när han varit på verkstaden.
    Ringde senare och fick reda på att de bedömde att draget skulle bytas ut. Okej inget att tjafsa om, så jag tänkte att jag får väl köpa ett drag till honom och montera det åt han. Men tror ni inte att dumfan hade skyllt sin frontkrock på mig oxå.

    Jag körde i mellan 7-10km/h och av den smällen skulle han ha åsamkat framförvarande bil de stora skadorna. Bullshit säger jag. Men vi hade samma försaäkringsbolag så det blev ingen tvist om vem som skulle betala. Jag givetvis, för de va 4st i bilen och agerade vittnen

    DET är däremot något som kan få en man att kallas för gubbe eller
    t o m gubbjävel.

    Så va du glad att det va just denna "kärringen" som körde på dig!

    Mvh
    Rickard

    I stort sett alltid bakomvarande bil som åker på smällen. Så därför fick säkerligen han också ta ut en självrisk av framförvarande bil i alla fall.

    Något han kunnat löst snyggt med dig men trodde troligen att han skulle klara sin självrisk på att göra så.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Ja han slapp mycket riktigt självrisken. Jag fick bekosta allt, eller rättare sagt mitt försäkringsbolag

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ja han slapp mycket riktigt självrisken. Jag fick bekosta allt, eller rättare sagt mitt försäkringsbolag
    Även på framförvarande bil?

    Råkade ungefär ut för samma sak i höstas men var då bilen som stod längst fram.

    Bilen bakom bromsade precis i rätt tid med någon cm tillgodo. Bilen bakom denna däremot körde in i full fart vilket ledde till att bilen bakom mig studsade in i min bak.

    Trodde först att enbart den sista bilen skulle få ta ut en självrisk men tydligen skulle även bilen bakom mig hållt avstånd vilket ledde till att även han fick ta ut en självrisk.


    Tråkigt när det är sånt där, du hade ju kunnat klara dig med nån krona mindre och fortfarande full bonus. Men vissa ska bara till att bråka.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Bänkat bilen idag!
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 22:27
  2. Blev påbackad idag....
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 00:44
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 16:59
  4. Nya bilen hämtad idag
    Av saab900T16 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 09:28
  5. Bes bilen idag...
    Av westinrobert i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •