Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nollkoll på turboagg

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    385

    Nollkoll på turboagg

    Hej,

    Sitter här och fortfarande ingen koll på olika turboagg mm, men så småning om vill jag göra mig ett bra köp fast jag vill helst slippa byta vatten/olje kopplingar mm utan bara kunna byta till en bättre utan att behöva modda om ni förstår vad jag menar
    Vore bra fall någon/några kunde skriva ner lite olika agg som är bra till typ 300-350hk ungefär.

    Mvh

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Bullaren
    Inlägg
    65
    en t28bb är nog inte helt fel.... 100% bolt om om ja inte är helt ute och cycklar... lite dyr kanske men är väldigt trvlig pga kullagringen.


    mvh
    svarta besten aka 9000 2,3t 200hk... kraschad Ny bil 9000aero steg3

    http://www.garaget.org/?car=24851

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    385
    Jag har hört att kullagrade turbos kommer tidigare i registret än vad dom andra gör, stämmer detta?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Skunk
    Jag har hört att kullagrade turbos kommer tidigare i registret än vad dom andra gör, stämmer detta?


    Det ska bli kul att höra svar från folk som verkligen har testat detta, och som inte bara har "hört" att det "ska" vara så...



    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  5. #5
    Hej

    Personligen märker jag ingen skillnad om min T28BB kommer tidigare eller ej sen jag byte mot min T25/T28

  6. #6
    Spelar inte motorvolymen in hur pass tidigt och inte tidigt turbon kommer ? Jag kan väl tillexempel inte få min turbo att komma tidigare med min motor och med min motorsetup ? Eller har jag helt fel här

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Spelar inte motorvolymen in hur pass tidigt och inte tidigt turbon kommer ? Jag kan väl tillexempel inte få min turbo att komma tidigare med min motor och med min motorsetup ? Eller har jag helt fel här
    Självklart är det så, det är därför det finns biturbo (Större motorvolym per roterande massa) och sen går den andra turbon in först när den första laddar riktigt) Trevligare med två mindre (2 ggr 60%) men dyrare än med en större turbo (100%)
    9-3 SS -04

  8. #8
    Blir inte bättre än så här med min "myggturbo"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Turbo

    Hej!

    Av prov körda under väldigt ordnade föhållanden, samma motor, samma turboaggregat (enda skillnaden just modell på lagring), samma körfall, osv. Så är vinsten i responstid snudd på obefintlig.

    Så lägg pengarna på något roligare.

    Phalanx.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Skunk
    Jag har hört att kullagrade turbos kommer tidigare i registret än vad dom andra gör, stämmer detta?
    Främsta skillnaden brukar vara spool up. Kullagrade aggregat kan tack vare kullagernas lägre friktion hålla högre tomgångsvarvtal och således svarar de snabbare. Skillnaden brukar dock inte vara så stor. Någon vinst när turbon börjar ladda borde också finnas men detta är i grunden beroende av kompressor och turbin.

    Det finns även turboaggregat med turbin av kiselnitrid eller titaniumaluminide vilka har lägre tröghet och således erbjuder något snabbare svar.

    Exempelvis Saabs V6:a har ju en avlastningsventil som styrs elektroniskt. Om man skulle öppna denna då motorn går med hög last vid låga varvtal, OM det finns turbineffekt tillräckligt så skulle man kanske kunna få laddtryck något tidigare.

Liknande ämnen

  1. 9-5:a 2,3t äter turboagg.
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 23:42
  2. Prisbild: Beg turboagg
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 17:30
  3. Vad för sorts turboagg i -90
    Av putte65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 23:10
  4. Turboagg
    Av RHO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •