Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kan detta missljud komma från kopplingen? [9000CS 94 -13000]

  1. #1

    Kan detta missljud komma från kopplingen? [9000CS 94 -13000]

    Var och tittade på en begad 9000 CS -94 med 13000 mil på mätaren hos en bilhandlare. Blev lite tveksam eftersom man kunde höra ett skramlande/vibrerande ljud vid gaspådrag eller motorbroms mellan 1500-1600 varv. Mer ljud vid acceleration än motorbroms.

    Jag fick en känsla av att något var lös i avgasystemet, t.ex något som sitter lös i katen eller ljuddämparen. Dessutom var det lite rallyljud om man varvar till på tomgång och släpper gasen snabbt. Lite blöddrande ljud nån sekund.

    Säljaren erbjöd att skriva in i köpeavtalet att de två ljuden skulle åtgärdas innan leverans så jag slog till. Det hela drog ut på tiden och de lyckades inte åtgärda.

    Nu har de lämnat bort bilen till en annan verkstad som lämnat beskedet att ljudet kommer från fjädrarna som pressar ihop lamellerna i kopplingen. Enligt dem ett vanligt fenomen på en 9000 med den årsmodellen och de milen. Skulle inte vara farligt eller ett tecken på att något håller på att ge sig. Så med andra ord tycker de att jag ska betala bilen utan att ljudet åtgärdas.

    Så mina frågor är:

    1. Kan det stämma att ljudet kommer från fjädrarna i kopplingen?
    2. I så fall, är det ok? Ingen risk att kopplingen håller på att ge upp?
    3. Det blöddrande ljudet när man släpper av gasen efter lite varvning. Är det något att bry sig om?

    Skulle vara väldigt tacksam om någon med erfarenhet av detta problem kan bringa klarhet i frågan. Har ingen lust att köpa ut bilen innan jag är säker på att det inte blir ett problem.

    mvh,
    Hasse

  2. #2

    Re: Kan detta missljud komma från kopplingen? [9000CS 94 -13

    Citat Ursprungligen postat av hansek212
    Var och tittade på en begad 9000 CS -94 med 13000 mil på mätaren hos en bilhandlare. Blev lite tveksam eftersom man kunde höra ett skramlande/vibrerande ljud vid gaspådrag eller motorbroms mellan 1500-1600 varv. Mer ljud vid acceleration än motorbroms.

    Jag fick en känsla av att något var lös i avgasystemet, t.ex något som sitter lös i katen eller ljuddämparen. Dessutom var det lite rallyljud om man varvar till på tomgång och släpper gasen snabbt. Lite blöddrande ljud nån sekund.

    Säljaren erbjöd att skriva in i köpeavtalet att de två ljuden skulle åtgärdas innan leverans så jag slog till. Det hela drog ut på tiden och de lyckades inte åtgärda.

    Nu har de lämnat bort bilen till en annan verkstad som lämnat beskedet att ljudet kommer från fjädrarna som pressar ihop lamellerna i kopplingen. Enligt dem ett vanligt fenomen på en 9000 med den årsmodellen och de milen. Skulle inte vara farligt eller ett tecken på att något håller på att ge sig. Så med andra ord tycker de att jag ska betala bilen utan att ljudet åtgärdas.

    Så mina frågor är:

    1. Kan det stämma att ljudet kommer från fjädrarna i kopplingen?
    2. I så fall, är det ok? Ingen risk att kopplingen håller på att ge upp?
    3. Det blöddrande ljudet när man släpper av gasen efter lite varvning. Är det något att bry sig om?

    Skulle vara väldigt tacksam om någon med erfarenhet av detta problem kan bringa klarhet i frågan. Har ingen lust att köpa ut bilen innan jag är säker på att det inte blir ett problem.

    mvh,
    Hasse

    1. Ja det är rimligt o känt.
    2. Det är ok, men försök få till ett kopplingsbyte då det är tecken på sliten koppling. Men behöver inte alls betyda utsliten. Jag har haft det ljudet i snart 6.000 mil.
    3. Vet ej. Finns iaf ej motsvarande ljud på min bil.

    Mvh

  3. #3
    Har fått uppgifter som säger att synkringen till backväxeln kan slitas ut av detta. Vore ju inte kul. Någon som vet?

    /Hasse

Liknande ämnen

  1. Vad är detta för missljud från ena bakhjulet på min 9-5?
    Av linn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 10:49
  2. lufta kopplingen 9000cs hjälp
    Av ErikssonR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 14:43
  3. Hur långt kan ja komma på detta bränslesystem?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 18:52
  4. Varifrån kan detta oljeläckade komma? (bild finns)
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 04:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •