Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Var ute i verkstan och...

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755

    Var ute i verkstan och...

    Började röja o riva för att ÄNTLIGEN kunna komma igång med min bil efter 2,5år av stillestånd, fatta abstinensen!!!!
    Plockade unda o pysslade lite o när jag sedan blev klar så kunde jag komma åt min fina räser igen på bra länge, lycka!!!
    En RÖD SAAB 9000 CSE 2.3TURBO!!!
    Kollade runt lite i den hittade grejer som jag glömt.
    Luktade, kände och gosade.... mmmmmmm....
    Efter en stund hittade jag tidkorten från någon strippkörning....
    Satt o funderade lite på dom.. 0-106km/h(101m) gick på 6.16s med ca 330hk kördes på Säve år 2002
    Strippen på Emmaboda 2003 averkades på 201m@9.0s/141km/h samt 402m@13.5s/175km/h det med synnerligen dålig start och ca 350hk, inga mer repor med bättre tid noterades då stiften var slut vilket syntes på slutfarten så jag fick aldrig bättra... bilen gick inte mer stripp efter det jag hade inte råd med alla växelådor som förbrukades..
    Bästa 60fot var 2.3s, vet inte om det är bra eller man ska gråta??

    Nu har jag fått loss lite pengar och projektet ska förhoppningsvis slutföras, återkommer som dom flesta med en lite projektråd.

    Anledning till detta inlägg var funderingar kring 60fotstiden, någonting som jag aldrig har funderat på innan, är den bra eller dålig? Ska tillägga att det var med 17" med 35profilsdäck.....

    Det känns så skönt att komma igång med bilen igen, har shoppat massa dyra prylar till den
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Jag hade 2.32 på 60 fotaren på min bästa repa i somras, inte sagt att det är den bästa 60 fots tiden dock. Detta med 9-5:an nedan...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Jag hade 2.32 på 60 fotaren på min bästa repa i somras, inte sagt att det är den bästa 60 fots tiden dock. Detta med 9-5:an nedan...
    Måste vara ganska bra me en så tung bil som en 9-5 kombi, en 9000som min väger 1440kg ju!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Härligt att du är på g igen! Sisst jag såg dig var i lineuppen på Emmaboda -03.
    2.3 får väl klassas som ok med 17". Under alla andra förutsättningar så e de skräp du sätter runt 2.1 med kuhmo soft och liknande, och 2.0 och under med riktiga raggardäck. pratar odiffat nu.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Härligt att du är på g igen! Sisst jag såg dig var i lineuppen på Emmaboda -03.
    2.3 får väl klassas som ok med 17". Under alla andra förutsättningar så e de skräp du sätter runt 2.1 med kuhmo soft och liknande, och 2.0 och under med riktiga raggardäck. pratar odiffat nu.
    Faktum är att denna bil ska bli vardagsbil ca 400hk+ ungefär altså inte så extrem... extrem ska den gule däremot bli... 1000kg o okänt antal hk
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    20
    >ML: Bra då ska jag komma ut till garaget och störa dig...
    SAAB 9000CCT 1989 Sommarbusbil. SAAB 9000CS 2,3T Bruksbil

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    Upp med bilder och projekttråd

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Upp med bilder och projekttråd
    Ja, jag ska bara fundera lite till på upplägget samt vart jag ska lägga bilderna någnonstans...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Upp med bilder och projekttråd
    Ja, jag ska bara fundera lite till på upplägget samt vart jag ska lägga bilderna någnonstans...
    Härligt det skulle vara kul att följa
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Ja, jag ska bara fundera lite till på upplägget samt vart jag ska lägga bilderna någnonstans...
    Lägg bilderna på www.geting.se
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    393
    Medlem#
    5159
    bara å köra igång projeketet igen dådå

    gött!!!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 950
    Kul att det äntligen skall bli fart på den igen - den var ju en riktig värsting när det begav sig. Trodde faktiskt att den var återställd och såld som "familjekörd lågmilare"...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Kul att det äntligen skall bli fart på den igen - den var ju en riktig värsting när det begav sig. Trodde faktiskt att den var återställd och såld som "familjekörd lågmilare"...
    Grejjerna som satt på bilen då ligger i mitt garage nu och väntar på montage .. lr gissar att det är samma saker som ML hade på Emmaboda 03 .. kan det vara så ???

    19T och x-rör ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Kul att det äntligen skall bli fart på den igen - den var ju en riktig värsting när det begav sig. Trodde faktiskt att den var återställd och såld som "familjekörd lågmilare"...
    Grejjerna som satt på bilen då ligger i mitt garage nu och väntar på montage .. lr gissar att det är samma saker som ML hade på Emmaboda 03 .. kan det vara så ???

    19T och x-rör ..

    Ja nästan, efter Emmaboda monterades en hårdare trycklocka och effekten hoppade upp efter en lite anpassning från ca 350 till ca 400hk eller väldigt nära iaf, laddade 1,5bar@6800rpm trycklockan satt på vid försäljnngen av delarna
    Med andra kammar med ställbara kamdrev o portad topp.. undrar hur man hade kunnat få till det då?

    Programet har jag kvar även spridarna, programmet var lagt så att det skona lådan och max ladd uppnådes inte fören 3500rpm, ganska ovanligt med 19T men det blev jättebra för lådan.
    Klockan fungerade klockrent inget skenande grundtryck OCH bra kontroll på laddet inga konstigheter alls.

    Visste att jag skulle få ångra att jag sålde grejerna... frågan är vilket som går bäst, 19T med extraktor eller GT30 med T25grenrör..

    Nu har jag gått igenom alla gamla skivor med bilder från bilen så att nu ska jag börja med projektråden men jag ska ha tid till det bara.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    då avslutar di denna tråden med en länk till denna....

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=119844
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Visste att jag skulle få ångra att jag sålde grejerna... frågan är vilket som går bäst, 19T med extraktor eller GT30 med T25grenrör..
    Ja .. kanske det ngn ggn kan jämföras .. trist är ju isg att min bil kommer att tjänstgöra som ljudbyggegrund oxå .. mao massa vikt ...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Visste att jag skulle få ångra att jag sålde grejerna... frågan är vilket som går bäst, 19T med extraktor eller GT30 med T25grenrör..
    Ja .. kanske det ngn ggn kan jämföras .. trist är ju isg att min bil kommer att tjänstgöra som ljudbyggegrund oxå .. mao massa vikt ...
    Ja .. vi gör la det då .. jag låser .. med hänvisnign till M.L. projekttråd...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. Seg 9-5a 2, 3t, helt normalt säger verkstan!
    Av lillen 761 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 11:57
  2. Bästa cab-verkstan för NG9-3 cabbe??
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 23:50
  3. Verkstan har förstört min bil, vad ska jag göra ?
    Av hangman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 19:50
  4. En kväll i verkstan (bilder)
    Av foffen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 11:06
  5. Motorvärmare. F_n vad jag är besviken på verkstan.
    Av BlackaPojken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •