Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Nykomling i "trimträsket" spekulerar!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395

    Nykomling i "trimträsket" spekulerar!

    Hej på er killar (och tjejer?)!

    Jag har tänkt att börja modifiera min bil steg för steg nu i vinter för att bli klar till våren. Målet är 300+hk och ~420nm (för att spara automaten), dessa ska vara ärliga, lättkörda och driftssäkra.

    Mina tankar är följande:
    * nytt 3" insugningsrör till turbon
    * 3" framrör med racerkisse
    * sportsystem
    * större spridare (sk. grönisar?)
    * bättre sopparegulator
    * bättre/större intercooler
    * Individuell programvara

    Tror ni detta är realistiskt?
    Jag har en kille på jobbet som är "guru" på att svetsa rostfritt, han ahar byggt ett flertal system till bilar som går på strippen.

    Kommentarer önskas

    MVH
    Bosse
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du kan ju börja att studera de olika varianter som står till bud på marknaden.

    Du bör ha en annan turbo, så långt är allt solklart.
    Grövre snorkel till luftburken är oxo bra för att få luft i lungorna.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Nykomling i "trimträsket" spekulerar!

    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Hej på er killar (och tjejer?)!

    Jag har tänkt att börja modifiera min bil steg för steg nu i vinter för att bli klar till våren. Målet är 300+hk och ~420nm (för att spara automaten), dessa ska vara ärliga, lättkörda och driftssäkra.

    Mina tankar är följande:
    * nytt 3" insugningsrör till turbon
    * 3" framrör med racerkisse
    * sportsystem
    * större spridare (sk. grönisar?)
    * bättre sopparegulator
    * bättre/större intercooler
    * Individuell programvara

    Tror ni detta är realistiskt?
    Jag har en kille på jobbet som är "guru" på att svetsa rostfritt, han ahar byggt ett flertal system till bilar som går på strippen.

    Kommentarer önskas

    MVH
    Bosse

    Ser ut som ett bra koncept. Det du inte har skrivit med är turbobytet, orginalturbon klarar inga 300+.
    Kolvar är också att rekomendera om du ska över 300hk.

    Automaten verkar klara 440Nm alla gånger. Saab körde 470Nm på sin Biopower aero med automat.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    "dieselsnok" kommer också att bytas, glömde att skriva det bara.

    Tänkte försöka att undvika att byta kolvar eller turbo. "klock-pojkarna" säger ju att dom plockar 300 med mindre saker bytta, och behövs verkligen kolvarna bytas,det verkar vara skilda åsikter om det?

    MVH
    Bosse
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du gör som du vill, du tror antingen på mig, eller på nå'n annan.

    Men, varsågod, fresta lyckan o jobba i de yttre regionerna av kompressormappen, spetsa det med ett fullt chokat turbinhus.
    Valet är ditt !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Doktorn har som så ofta väldigt många bra tips att lyssna på!

    Jag ska köra nåt typ av 300 hk kit!
    Jag har dock valt att köra med 15t#6 Som turbo.
    Sen så blir det en Alu-ic.
    Gröna spridare.
    Större kobra av nåt slag.
    Diesel snorkel.
    3" Rostfritt hela vägen.
    Sportfilter i orginal box eventuellt borrad!
    Detta klarar man ganska driftsäkra 300 hk och runt 450 nm utan problem.

    Jag är noga med att det ska kunna prestera över långa svep ooch inte en 100-150 för att sedan ställa ner sej. Bättre med 300 driftsäkra på vägen än 300 i bänken ett par sekunder.

    Mvh Fredrik.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Sen så bör du nog inte byta bränsletrycks regulator ihop med grönisar för då lär du nog ta livet av bränslepumpen!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Här är allt du behöver förutom smidda kolvar.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=119646

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du gör som du vill, du tror antingen på mig, eller på nå'n annan.

    Men, varsågod, fresta lyckan o jobba i de yttre regionerna av kompressormappen, spetsa det med ett fullt chokat turbinhus.
    Valet är ditt !
    Ursäkta om jag lät "snorkig", det var inte alls meningen. Jag kan inte så mycket om det här, har bara hängt här och läst en månad och försökt samla mej en bild.

    Om jag vänder på frågan och säger så här då:
    Vad är rimligt att plocka ut med orginalturbo/kolvar utan att äventyra driftsäkerheten för mycket, och vad bör/behöver jag byta då?

    Har ju som sagt en känning på rör som kan göra det mesta där.
    Såg nån stans om ett gruppköp av IC, är det avklarat redan eller?

    Tänkte byta hårdvaran först i ettapper för att sen åka till Norrköping sist.
    "Duger" det med ett "standard" steg3 eller ska man ta en individuell?

    Nu vart det visst många frågor igen!

    MVH
    Bosse
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej..

    Ryddes recept:

    Grövre inloppsrör
    Alu-IC
    Rejskisse+halvsats
    Högre soppatryck (BTR)
    Originalspridare
    (Nu har jag säkert glömt nån liten skitdetalj, men i det stora hela)

    Sedan kommer vi till det roliga, med detta så kan du säkert nå 300 trimhästar under halvhyggliga förhållanden, men låt oss säga ca 290hästar med originalturbon, det klarade tom min 2,0 med samma mods, 300:a under mer gynnsamma förhållanden. Annars för tokstabila 300hk+ så är turbobyte en rätt skön grej att göra faktiskt. Frågan är om du ens märker de där sista 10hästarna ? Annars är ett byte till 6:ans avgashus en vettig grej, inte skitlätta att få tag på dock.

    Ja, så mycker mer krävs väl knappast för att styla med 300hk ur en rototest i 5 sekunder. Plus att det säkerligen blir ett mysigt vardagskoncept ihop med automaten.

    Byta kolvar för 300hk ? Jag säger "nja" till det faktiskt, iaf med sånt moderat vrid...
    Men kan ju göras om plånboken är för tjock och samvetet plågas av de nya hästarna

    /Rydde

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Ja, så mycker mer krävs väl knappast för att styla med 300hk ur en rototest i 5 sekunder.

    Frågan är vad som krävs för att styla enligt biltillverkarnormen EEC 80/1267? Jag har faktiskt aldrig gett mig på att köra efter den, men det vore tusan kul att testa nå'n standard trimsats enligt den.
    Då jäklar snackar vi "styla"...

    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hehe, då kanske du får revidera dina siffror litegranna

    Men, tror de flesta är rätt så nöjda med effekttillförlitligheten om deras vardagsbil klarar 20sekunders svep med de mesta siffror inom vettiga ramar och med tanke på den simulerade fartvinden som knappast motsvarar den hastighet som uppnås efter 20sekunder på 4:ans växel, annars är det nog läge att trimma mer

    Kul dock att du noterade min gardering med "5sek i rototest" Så slipper man få hugg om att man skrivit nåt om "stabila hästar"

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    ...min gardering med "5sek i rototest"...
    Ja... EEC föreskriver en minuts statisk belastning på varje varvtal biltillverkaren väljer att bromsa... Det är grejer det... (som f.ö. inte säger ett skvatt om hur bilen beter sig på vägen sen, men vad katten... man kan ju inte få allt här i livet...)


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ok, det är alltså denna STD som biltillverkare (Inom EU?) använder sig utav och som man kan förvänta sig att ens stdbil ska klara av?

    MEN, som vanligt då För de skeptiska så kommer nästa fråga automatiskt. En sådan här "norm" bör innehålla mer saker. Bara en sak som kylning tex, ta tex den mobila bromsbänken ni hade sommarbilder på, i den kan det fan inte varit speciellt kallt Och då kan man ju inte förvänta sig att bilen ska klara den normen ens om den är std, detsamma gäller nog de flesta bromsrum runt om i Sverige. Det var bara ett exempel..
    Nästa grej är att jag inte vill ha min bil i en bromsbänk ylandes på 6500varv under dryga minuten, mest för att jag är snål och saknar tillräckliga mekanikerkunskaper för att ta hand om oredan som kan orsakas om man skulle komma fram till att "skrotet inte riktigt höll måttet"

    Men jag tror fan min bil klarar 315hk i en minut med vettig kylning

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Ok, det är alltså denna STD som biltillverkare (Inom EU?) använder sig utav och som man kan förvänta sig att ens stdbil ska klara av?
    Typ ja... Motorn får inte sitta i bilen dock utan ska bromsas lös.
    Bromsa i ett relevant intervall, säg vart 500:e varv och ligg och mosa en minut på varje varvtal... Börja nerifrån och upp. Sedan ska Du köra samma repa, fast uppifrån och ner och för att godkännas får effekterna mellan testerna inte diffa för mycket.



    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    En sådan här "norm" bör innehålla mer saker. Bara en sak som kylning tex, ta tex den mobila bromsbänken ni hade sommarbilder på, i den kan det fan inte varit speciellt kallt
    Nä, men syftet var inte att klassa in motorer i EEC-normen heller. Det var en kul plojgrej som vi gjorde några polare emellan. Det var inte "på liv och död" direkt...


    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Nästa grej är att jag inte vill ha min bil i en bromsbänk ylandes på 6500varv under dryga minuten, mest för att jag är snål och saknar tillräckliga mekanikerkunskaper för att ta hand om oredan som kan orsakas om man skulle komma fram till att "skrotet inte riktigt höll måttet"
    Det sköna är att Du inte behöver ha det heller. Du bromsar Din bil precic som Du vill, och sedan är det nog ganska välkänt vad jag tycker om statiska bromsmetoder på en motor som lever sitt liv i ett dynamiskt arbetsområde 99,99% avsitt liv... Snacka om "irrelevant mätning".

    Ungefär lika relevant som att utvärdera hur bra ett kastspö duger som stavhopparstav lixom... Den är avsedd för fiske... Inte stavhopp.


    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Men jag tror fan min bil klarar 315hk i en minut med vettig kylning
    Vem vet...



    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 187
    Medlem#
    4714
    Ska du över 300hk så är det dags att byta kolvar och turbo om du som du skriver vill ha driftsäkra och ärliga hästar...

    Behöver ju kanske inte byta till smidda kolvar däremot, funkar fint med T5-kolvar (dvs kolvar från 9000 -94-98 )

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Ok, det är alltså denna STD som biltillverkare (Inom EU?) använder sig utav och som man kan förvänta sig att ens stdbil ska klara av?
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Typ ja... Motorn får inte sitta i bilen dock utan ska bromsas lös.
    Bromsa i ett relevant intervall, säg vart 500:e varv och ligg och mosa en minut på varje varvtal... Börja nerifrån och upp. Sedan ska Du köra samma repa, fast uppifrån och ner och för att godkännas får effekterna mellan testerna inte diffa för mycket.
    Ok, det var detta som Micke på BSR pratade om angående Kungsägget, tyvärr svarade han aldrig på om det var så de bromsade sina trimmade bilar vilket jag tolkar som att de inte gör. Intressant info dock



    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    En sådan här "norm" bör innehålla mer saker. Bara en sak som kylning tex, ta tex den mobila bromsbänken ni hade sommarbilder på, i den kan det fan inte varit speciellt kallt
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Nä, men syftet var inte att klassa in motorer i EEC-normen heller. Det var en kul plojgrej som vi gjorde några polare emellan. Det var inte "på liv och död" direkt...
    Jag vet att det inte var på liv och död. Mest ett klockrent exempel på vad jag menade och dessutom så vet du vad jag pratade om utan krångliga utsvävningar.

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Nästa grej är att jag inte vill ha min bil i en bromsbänk ylandes på 6500varv under dryga minuten, mest för att jag är snål och saknar tillräckliga mekanikerkunskaper för att ta hand om oredan som kan orsakas om man skulle komma fram till att "skrotet inte riktigt höll måttet"
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Det sköna är att Du inte behöver ha det heller. Du bromsar Din bil precic som Du vill, och sedan är det nog ganska välkänt vad jag tycker om statiska bromsmetoder på en motor som lever sitt liv i ett dynamiskt arbetsområde 99,99% avsitt liv... Snacka om "irrelevant mätning".

    Ungefär lika relevant som att utvärdera hur bra ett kastspö duger som stavhopparstav lixom... Den är avsedd för fiske... Inte stavhopp.
    Jag vet vad du tycker, men jag tror inte att du riktigt är 100% på vad jag tycker
    Fast liknelsen var lite väl "grov" kanske, det skiljer på olika mätmetoder visst, men vem fan hoppar stavhopp med ett kastspö. Olika förfaranden och idioti är ju inte samma grej


    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Men jag tror fan min bil klarar 315hk i en minut med vettig kylning
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Vem vet...
    Bör inte vara omöjligt, alu-ic och soppa för 50 hästar mer är en god grund.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Ska du över 300hk så är det dags att byta kolvar och turbo om du som du skriver vill ha driftsäkra och ärliga hästar...

    Behöver ju kanske inte byta till smidda kolvar däremot, funkar fint med T5-kolvar (dvs kolvar från 9000 -94-98 )
    Är inte så säker på det där med kolvarna faktiskt..

    http://www.hirsch-performance.ch

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 187
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Ska du över 300hk så är det dags att byta kolvar och turbo om du som du skriver vill ha driftsäkra och ärliga hästar...

    Behöver ju kanske inte byta till smidda kolvar däremot, funkar fint med T5-kolvar (dvs kolvar från 9000 -94-98 )
    Är inte så säker på det där med kolvarna faktiskt..

    http://www.hirsch-performance.ch
    Vad vill du att jag ska titta på där?

    Vet ju bara hur det gick för en av mina nära vänner... Finns ju en anledning till att många byter till dessa kolvar...

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Swed, jag uppfattade faktiskt inte ditt svar som snorkigt, he he he, så ingen skada skedd med mig i alla fall....
    Uttrycket var ett standard uttryck som flera av mina kollegor får stå ut med....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. "Östeuropas" häftigaste bilfabrik, dokumentär om "trabbi"
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 01:39
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •